0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej igen Kjulakalle! Jo jag menade just att en liten myskamin kan man både ha att mysa med och samtidigt spara energi med, den är också bra att ha om något skulle hända med elförsörjningen (det var därför jag föreslog en gjutjärnskamin, för då kan du fixa både gröten och äggen också), men framförallt som ett komplement och stöd vid riktigt kall väderlek då du kan hjälpa pumpen i bostadvåningen med att dra på en liten brasa, och den nyttan är inte att förakta. Jag kan inte uttala mig om vedpriserna i framtiden men ved finns ju alltid att få tag på och har alltid funnits, så några prishöjningar liknande de på pelletsen tror jag inte på. Det var nog rätt många som trodde att pelletsen var framtiden, men som brukligt är när tillräckligt många har skaffat det så drar prishöjningarna igång, och det har inte blivit bättre av att råvaran säljs till högt pris till annat ändamål än just pellets, så det har hjälpt prisena på traven.Din temperatur i förrådet var ju bättre och lägre än jag trodde, helt perfekt kjulakalle. När det gäller din driftskostnad för golvvärmen så menade jag att elektrisk golvvärme är ju relativt dyrt i drift, faktiskt dyrare än om man använder elelement till att värma motsvarande utrymme, samtidigt som golven av klinker blir iskalla om man stänger av, så det går ju inte, men mitt tips isf är att man drar ned på effekten på golvvärmen ganska rejält så att man bara har en hygglig hålltemp på klinkerna, så att man kan stå ut med att gå barfota på dem, och samtidigt försöker att just lämna dörrar lite öppna så att du får in varmluften från värmepumpen istället, då kommer du att spara mkt energi.Mvh Raffen.