0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Så gjorde montören när han bytte utedel på min E9DKE efter H16 fel.-Skruvade lös fästbultarna.anslöt manometer till serviceporten-Sög tillbaka köldmediet i utedelen.-Lossade elanslutningarna. -Kopplade loss rören, viss köldmedia pyste ut-Ställde upp den nya utedelen provisoriskt och anslöt rören-Kopplade in elen, och startade-Satte fast fästbultar, lock etc
Ifall man byter pump AS-SNABBT. Nya pumpen får givetvis inte ha det minsta fuktiga eller blöta anslutningar pga regn/snö. Skruvar på manometern på service porten och öppnar kranen en stund så det fortsätter koka ut kylmedia, sen stänger kranen.Ifall man sedan fortsätter och iaktaga en viss tryckökning efter man stängt kranen så har ju >bevisligen< ingen luftkontaminerat pumpen!Då borde det vara ok.
Nu är ni ju inne på helt fel resonemang, frågan var ju om man måste vacumsuga vid byte av utomhusdel!Svaret måste väl ändå anses som, JA det måste man göra.
du får ju tryckökning med nån droppe köldmedie i 95% luft ! köldmedie- droppen kokar ju fortfarande av !!
= VAC-sugning onödig...De e väl ok?
Citat från: Paxmax skrivet 22 november 2007, 14:25:38= VAC-sugning onödig...De e väl ok? fram hit var det OK ! mvh.ACE
Nåja, jag gör iaf inte så...men ditt sätt kanske fungerar mycket väl ändå Paxmax - inte vet jagBjörnK
paxmax !NJa..ej menade snarare att jag inte anser det OK att tycka att vacuumsugning är onödig ! mvh.ACE
Citat från: ace skrivet 22 november 2007, 20:39:29paxmax !NJa..ej menade snarare att jag inte anser det OK att tycka att vacuumsugning är onödig ! mvh.ACEEh..? förstår jag dig rätt om jag säger: man kan göra så, det funkar, men det är inte rätt. *case closed?*
Det skiter sig rätt snabbt med paxmax metod,om problemet är att utedelen havererat så får man problem att suga tillbaka gasen dit