0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Citat från: Rickard skrivet 16 november 2007, 19:45:03Men köp en tub då och fyll, berätta sedan hur det gick.(Jag vet inte hur man gör, så jag kan inte hjälpa dig)Största problemet är att R410A är en blandgas, det är därför stor risk att bara en "del" av gasen läckt ut om du haft ett läckage, du måste alltså tömma maskinen på den kvarvarande gasen och ta hand om den för destruktion för att sedan fylla på med fräsch gas i vätskefas.Men som sagt, ta det med en nypa salt, jag kan inte det där så bra, tycker dock inte att någon skall släppa ut gasen till atmosfär, även om det säkert förekommer att även ackrediterade installatörer gör det. har sett på bild att kvarvarande gas ska sugas ner i en litet plastsäck för vidare destruktion.(kan ha fel)hmm, fan en sån påse kan inte kosta mera en ett par hundra spänn online...klart man inte vill skräpa ner atmosfären i onödan...
Men köp en tub då och fyll, berätta sedan hur det gick.(Jag vet inte hur man gör, så jag kan inte hjälpa dig)Största problemet är att R410A är en blandgas, det är därför stor risk att bara en "del" av gasen läckt ut om du haft ett läckage, du måste alltså tömma maskinen på den kvarvarande gasen och ta hand om den för destruktion för att sedan fylla på med fräsch gas i vätskefas.Men som sagt, ta det med en nypa salt, jag kan inte det där så bra, tycker dock inte att någon skall släppa ut gasen till atmosfär, även om det säkert förekommer att även ackrediterade installatörer gör det.
Man släpper ut det i det fria, det är därför vi aldrig har nåt skoterföre längre.
Bonnamekaniker och riktigt duktiga förståsigpåare finn det gott om på detta forum. För att göra ingrepp i ett köldmediasystem måste man vara ett sk. accrediterat kontrollorgan av minst klass 2.2Dr Liquid kanske har samma klass som bonnaölen 3.5
Men en Ardbeg AT och didistivekex de e grejer de, bättre än en förfylld Cs-E12Dksavw
alla som säljer köldmedium, tar tillbaks förbrukat köldmedium gratis !! (åtm de med tillstånd ) det mesta återvinns istället för destruktion !
Citat från: ace skrivet 16 november 2007, 21:13:00alla som säljer köldmedium, tar tillbaks förbrukat köldmedium gratis !! (åtm de med tillstånd ) det mesta återvinns istället för destruktion !hur får man in det som läckt ut i luften tillbaka in i returbehållaren för det måste vara förbrukat om något
NÄ......är det säkert att Dr:liquide finns.........eller är det ett skämt ?..plastpåsar .. pumpar för påfyllning.... mm.hi..hi...det blir nog en festlig fredagskväll !!mvh.ACE
Gamla köldmedier = andra köldmedierNytt köldmedium = R410A
Citat från: Rickard skrivet 16 november 2007, 21:48:26Gamla köldmedier = andra köldmedierNytt köldmedium = R410AHFC, alla övriga (400-nummer mm)mvh.ACE