0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
onzzaMen sånt ska en amatör inte pyssla med.
Om det vill sig illa kan det kosta 10000 i böter om du inte är accrediterad att fylla eller tömma köldmedium.Tydligen så verkar du behöva gå ngn form av kurs för annars brukar gasen ej försvinna
Det är inte så enkelt, eller rättare sagt väldigt svårt att fylla på rätt sätt om man inte kan.Det blir bättre och billigare om du köper tjänsten den dag det eventuellt behövs.Det är i alla fall min uppfattning.
Men köp en tub då och fyll, berätta sedan hur det gick.(Jag vet inte hur man gör, så jag kan inte hjälpa dig)Största problemet är att R410A är en blandgas, det är därför stor risk att bara en "del" av gasen läckt ut om du haft ett läckage, du måste alltså tömma maskinen på den kvarvarande gasen och ta hand om den för destruktion för att sedan fylla på med fräsch gas i vätskefas.Men som sagt, ta det med en nypa salt, jag kan inte det där så bra, tycker dock inte att någon skall släppa ut gasen till atmosfär, även om det säkert förekommer att även ackrediterade installatörer gör det.
Det kostar nog lika mycket att destruera den som att köpa den.
Man släpper ut det i det fria, det är därför vi aldrig har nåt skoterföre längre.