Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Testresultat HE9 GKE  (läst 14213 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Testresultat HE9 GKE
« Svar #30 skrivet: 16 november 2007, 22:01:00 »
troligen för liten gÃ¥rd  ;) ;)
mvh.ACE

Kan nog inte vara det
Räknar man med sommarstugan är det + 100 Hektar
eller är det panasonic som har skrot-rotary ?
 kjell

Nja, snarare single-rotary än skrot-rotary.  :D

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Testresultat HE9 GKE
« Svar #31 skrivet: 16 november 2007, 22:18:07 »
panasonic har högvis med "skrot rotary" ,enbart för att scrollen inte är bäst i alla sammanhang !
om man anser man att något är no1 för att det är tyst o vibrationsfritt, så stäng av skiten !
på min "gård" vill jag gärna ha värme också !...och det så energieffektivt som möjligt !
det finns applikationer där scrollen är bäst, men även de där den är mindre lysande sÃ¥ att säga !  ;) ;)
mvh.ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad kjell62

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna Falun
  • Antal inlägg: 1214
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Testresultat HE9 GKE
« Svar #32 skrivet: 16 november 2007, 23:00:02 »
panasonic har högvis med "skrot rotary" ,enbart för att scrollen inte är bäst i alla sammanhang !
om man anser man att något är no1 för att det är tyst o vibrationsfritt, så stäng av skiten !
på min "gård" vill jag gärna ha värme också !...och det så energieffektivt som möjligt !
det finns applikationer där scrollen är bäst, men även de där den är mindre lysande sÃ¥ att säga !  ;) ;)
mvh.ACE
jag klagar inte på värmen skrot rotary ger
 den är nog lika bra som scrollen
 men den för mycket mer O väsen än scrollen
Jag ska inte banka ner på panasonic
 Har hyrt övrnattnings bostad
 med mitsubibisi & sanyo mfl rotary
 Ã¤garen var hel nöjd
 men inte jag
 varje gÃ¥ng den varvar ner (avfrostning)
 hör man porslinet skrammlar
jag var väldigt sugen på en ras 10a
har nu sorterat ut den pga rotary (vibbro)
och delast på rotary ??
 mina rotary gÃ¥r mycket högre i förbrukning KW
 i  min  förbrukning
 kjell
Mitsubishi FH35 + Panasonic E 12-DKE + TE 9
 Hus ca 150 m2 + källare 150 m2 
 
 NIBE 2025-6
 Garage 50 m2 en NE-12 LKE
 Sommarstugan E 9 ckp

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Testresultat HE9 GKE
« Svar #33 skrivet: 17 november 2007, 01:32:52 »
Hej

Vi har trähus häruppe i Sverige för att klara de stränga vintrarna och för att det finns gott om träråvara i vårt skogsbeklädda land.

Det är inte roligt att höra talas om alla ljudproblem som väggmontering medför. Att det gÃ¥r utmärkt att skruva upp en utedel pÃ¥ en 50 cm tjock stenvägg i Italien betyder inte att det fungerar häruppe. Vi har inte bara importerat maskinerna, vi har fÃ¥tt med deras väggkonsoler ocksÃ¥.  :'( :'(

-Snälla installatörer, sluta skruva upp utedelar på träväggar på hus där folk ska sova.

MVH/Gano

2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad raptus

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
  • Karma +0/-5
  • Daikin Synergi 40 ( Caldo XR 40)
SV: Testresultat HE9 GKE
« Svar #34 skrivet: 17 november 2007, 09:25:20 »
Hei Kjell 62 , har du hørt en RAS 10 med twin rotary da ?
Raptus
Daikin Synergi 40 som erstattet Mitsubishi Electric FD35 VABH som tidligere erstattet Toshiba RAS B 13 GKVP-E .

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8467
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Testresultat HE9 GKE
« Svar #35 skrivet: 17 november 2007, 09:35:56 »
Jag har en RAS 10 uppsatt nu och kan väl inte påstå att den skulle vara vibrationsfri direkt ;)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad raptus

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
  • Karma +0/-5
  • Daikin Synergi 40 ( Caldo XR 40)
SV: Testresultat HE9 GKE
« Svar #36 skrivet: 17 november 2007, 09:50:29 »
Synes det er merkelig hvis du sammenlignet med andre synes den har en plagsom gange . Min RAS 13 som er skrudd i helstøpt grunnmur er med hÃ¥nden pÃ¥ hjertet utrolig stillegÃ¥ende bÃ¥de med tanke pÃ¥ vibrasjon og lyd.  *vinkar*
Raptus
Daikin Synergi 40 som erstattet Mitsubishi Electric FD35 VABH som tidligere erstattet Toshiba RAS B 13 GKVP-E .

Utloggad kjell62

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna Falun
  • Antal inlägg: 1214
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Testresultat HE9 GKE
« Svar #37 skrivet: 17 november 2007, 09:52:28 »
Hej

Vi har trähus häruppe i Sverige för att klara de stränga vintrarna och för att det finns gott om träråvara i vårt skogsbeklädda land.

Det är inte roligt att höra talas om alla ljudproblem som väggmontering medför. Att det gÃ¥r utmärkt att skruva upp en utedel pÃ¥ en 50 cm tjock stenvägg i Italien betyder inte att det fungerar häruppe. Vi har inte bara importerat maskinerna, vi har fÃ¥tt med deras väggkonsoler ocksÃ¥.  :'( :'(

-Snälla installatörer, sluta skruva upp utedelar på träväggar på hus där folk ska sova.

MVH/Gano




Snälla installatörer, sluta skruva upp utedelar på träväggar på hus där folk ska sova.

Jag har min TE 9a monterad 0,5 meter från kudden
 och jag har inte hört den än pÃ¥ ca  1 Ã¥r
men jag hör dke n 20 meter bort
 jag har inte lyssnat noga pÃ¥ ras 10 an
 kjell *vinkar*
Mitsubishi FH35 + Panasonic E 12-DKE + TE 9
 Hus ca 150 m2 + källare 150 m2 
 
 NIBE 2025-6
 Garage 50 m2 en NE-12 LKE
 Sommarstugan E 9 ckp

Utloggad Panasonic E9

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrland, bakom Konsum.
  • Antal inlägg: 431
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Bort med kärnkraften!
    • TBG
SV: Testresultat HE9 GKE
« Svar #38 skrivet: 17 november 2007, 14:05:12 »
Vi hade ju en Toshiba RAS13 DC Inverter före den Panasonic som sitter där nu. Panasonicen är både tystare och har mindre vibrationer. Sen är väl jämförelsen inte så där jättebra då Toshiban var från 1991 och Panasonicen från 2004, vet inte ens vad för kompressorer Toshiba körde med då.

Har erfarenhet av IVT från 2005. Tycker att Panasonicen är tystare än den också, helst då det blir lite kallare och pumparna får arbeta mer.

Självklart ACE så tror även jag att Scrollar kan gå sönder, jag är inte säker på att Panasonicen håller i 12 år som Toshiban gjorde men vore de av samma årsmodell och satt bredvid varandra så skulle jag sätta mina pengar på Scrollen med tanke på materialutmattning osv som vibrationer medför.

BTW så läste jag att Sanyo började tillverka Scrollar 1989.

Utloggad Panasonic E9

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrland, bakom Konsum.
  • Antal inlägg: 431
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Bort med kärnkraften!
    • TBG
SV: Testresultat HE9 GKE
« Svar #39 skrivet: 17 november 2007, 14:32:47 »
Precis, håller med Gano.

Den är bäst i klassen... om Pana själva får välja klasskamrater.
Tittar man på priset så är den inte med på banan.

Påminner lite om wankelmotorn. Den har sin nisch, typ 2 fördelar över kolvmotorer, inte många bryr sig för i vanliga livet så bestämmer plånboken.
Man spar mer med kolvmotor, man får mer prestanda för pengarna. Måste du prompt ha en wankel, så köp en wankel då.

Måste du ha en scroll? hallelujah! Panasonic har besvarat dina böner!

Rolig liknelse där. Wankelmotorn är nämligen en Rotationsmotor.
« Senast ändrad: 17 november 2007, 14:40:41 av Panasonic E9 »

Utloggad Gonzo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 783
  • Karma +0/-2
  • Luft-luft är i dag ett seriöst alternativ
SV: Testresultat HE9 GKE
« Svar #40 skrivet: 17 november 2007, 20:28:18 »
Jag upplever mina scroll som relativt tysta i jämförelse med andra pumpar.

En fråga: Någon som vet hur det är med styrningen av mjukvaran på He9 resp 12?

Jag har detaljstuderat mina pumpar nu när det varit -14 till -16 grader.

He 9:an kör för fullt ca 15-17 min och sedan går den ner till en förbrukning på ca 650-700w för att strax innan avfrostning gå ner till ca 400w och efter totalt 47 min afrostar den och efter 11 min ger den värme igen.

Min He 12:a däremot ligger först på 2200 w i 15-20 min och sedan går den ner till drygt 1800 w till strax innan avfrostning när den successivt går ner i förbrukning (ca 3-4 min), avfrostar ca 9 min och sedan upp på 2200-2300w igen och här går det ca 60 min mellan avfrostningarna.

Det verkar som att styrningen är helt olika på dessa pumpar.

Det är ju 2 synnerligaen lika pumpar, men mjukvaran verkar vara helt olika.
Hus 108+108 kvm + 60 kvm ekonomidel.
Luft-luft + kamin kryddat med direktverkande el.
Panasonic He12 + He9
Norrlands inland.
24000 kw + ca 12kbm kbm ved före pumparna. motsv 39600 kwh
16000 kw + 1 kbm ved efter pumpinstallation!! motsv ca 17000 kwh 2006.
15500 kwh 2007.
Har bytt till lågenergilampor ändrat beteende.
21,5-23 grader inomhus, beroende på var man är.
2 vuxna 3 tonåringar (varav en extra tonåring tillkom 2007)
Inga element på vintern 2007-2008. -29 grader som kallast.
Nordenberedare installerad 2008-09
Coolix lågbudget installerad 2008-11 mer som experiment och i första hand för kyla, men den värmer ju också :)

Utloggad raptus

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
  • Karma +0/-5
  • Daikin Synergi 40 ( Caldo XR 40)
SV: Testresultat HE9 GKE
« Svar #41 skrivet: 17 november 2007, 21:06:22 »
Trolig ville en SP test av HE12 gi et mye , mye , mye bedre resultat enn det HE9 beklageligvis fikk . Men det er bare å innse på avfrosting så har Panasonic aldri vært gode . Men en Panasonic med en Toshiba-avfrostingslogikk ville trolig bli en pumpe i toppklasse.
Raptus
« Senast ändrad: 17 november 2007, 21:08:53 av raptus »
Daikin Synergi 40 som erstattet Mitsubishi Electric FD35 VABH som tidligere erstattet Toshiba RAS B 13 GKVP-E .

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
SV: Testresultat HE9 GKE
« Svar #42 skrivet: 21 november 2007, 23:33:05 »
...Påminner lite om wankelmotorn. Den har sin nisch, typ 2 fördelar över kolvmotorer, inte många bryr sig för i vanliga livet så bestämmer plånboken.
Man spar mer med kolvmotor, man får mer prestanda för pengarna. Måste du prompt ha en wankel, så köp en wankel då...

Rolig liknelse där. Wankelmotorn är nämligen en Rotationsmotor.
[/quote]Hehe, ja en del blev säkert stundtals förvirrade eftersom det även finns saker relaterat mellan kompressorer och förbränningsmotorer... även om det var en parallell-jämförelse jag avsåg.
Jag tänkte först ta INTEL/RAMBUS-minnen vs. resten av världen/DDR-minnen runt år 2000... men endast PC/hårdvara insatta fattar nog vad jag snackar om...
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!