0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Tack för goda råd och tips så långt.Jag har nu ägnat en lång stund till att läsa om "Nocrian" 14 eller 18. Verkar ju onekligen vara något att fundera över om vi trots allt bestämmer oss för en L/L-variant. Någon av Fujitsus pumpars innedelar verkar bygga endast 250 mm i höjd, men jag har inte klart för mig riktig vilken det är? Vet någon? Har jag förstått rätt att dessa "Nocrian" är s.k on/off-pumpar? Hur "dåligt" är det egentligen. Jag har i mitt arbetsrum/verkstad en gammal Sanyo från 1992, som ju regleras så. Har funkar perfekt i alla år förutom att det behövde fyllas gas en gång för 2-3 år sedan (o förutom att den har blygsam effekt).Det är alltså en ordentligt mycket högre effekt på de här Nocrian 14 alt. 18, än i många andra villapumpar, och detta till ett helt normalt pris strax över 20 papp? Stämmer det? Är COP-värdet OK?Nocran går tyst och fint enlig någon här på forumet. Kvalitet? (o hade Ni någon kommentar till det där med Folksams (?) haveristatestik på Toshiba?Problem med avfrostning vid fuktig väderlek för Nocrian?Går den att fjärrstyra för en amatör?Ytterligare en fråga: Det Du (Rickard) kallar Nocrian 14/18 är det alltså de modellerna som har beteckningarna AWYZ14LB/AWYZ18LB?Tack för idag - Godnatt!/M
Rickard på VP-center!Hur menar Du? 9,1 KW värmeeffekt. Enligt broschyren på VP-centers hemsida så är effekten för AWYZ14LB 6,0 Kw. Gissar att det som anges där är vid 7+ grader? Och då verkar väl 5,0 KW vid -15 "för bra" ?/M
För 10 år sedan brukade man dimensionera för 50% effekttäckning, men å andra sidan räknar jag med att du kommer att fixa till isoleringen litegrann...Det är ju också omöjligt för mig som inte varit där att göra en kalkyl som jämförelse, om du har kvar offerten kanske kanske du kan se hur hög effekttäckningsgraden var.
5kW vid -15 ºC vad kommer den uppgiften ifrån? Den är inte testad av SP i alla fall.
Själv blir jag inte klok på hur besparingen brutto kan anges till 24 250 Kwh när avgiven energi anges till 20 970 Kwh, men jag är väl för okunnig ? Har det att göra med att förutom olja 3 m3 så förbrukades 4 200 Kwh för varmvatten?
Citat från: Micc skrivet 14 november 2007, 23:55:05 Själv blir jag inte klok på hur besparingen brutto kan anges till 24 250 Kwh när avgiven energi anges till 20 970 Kwh, men jag är väl för okunnig ? Har det att göra med att förutom olja 3 m3 så förbrukades 4 200 Kwh för varmvatten?Tror det är räknat så här: 3 m3 olja motsvarar 30 000 kWh. Det var vad som tillfördes brutto. Med värmepump blir det 5720 kWh el. Besparing 30 000 - 5720 = 24 280 kWh. Om 3 m3/år olja stämmer skall en pump på 8 kW räcka bra. Men det är troligen så att den verkliga oljeförbrukningen om olja hade stått för all värme skulle ha varit ca 3,5 m3/år, det var ju el för varmvatten sommartid och för en del värme höst och vår.
Men blir det verkligen så att 1 kbm olja i praktiken motsvarar 10.00 Kwh? En oljepanna brukar väl anses ha en verkningsgrad på ca 70%. Vissa förluster även vid elvärme antagligen men väldigt marginellt gissar jag?Eller har jag fel? Någon som vet?
Tack för svaret Rickard!Men Du avråder mig alltså lite grann från att sätta en luft/luft VP, Rickard?? Jag har dålig koll på vad Nocria 14 eller 18 är för något, jag får kolla upp det!
Tänk på att LUFT utedelen inte kommer att funka nå bra alls om det är ett "blåsigt" läge på din stuga vid havet...utedelen måste sitta i lä för fullgod funktion.