Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Skippa FLVP nu?  (läst 6767 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad gamhalsgurra

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
Skippa FLVP nu?
« skrivet: 07 november 2007, 14:17:34 »
Hej,
Har frånluft idag och måste byta till ny anläggning pronto. Ny frånluftsvärmepump då? Hmm, jag skulle gärna slippa ljudet inne och kallraset från freshventilerna. Gör jag dumt i att satsa istället på en luft-vatten typ 2020 och antingen
1) sätta en kanalfläkt som rätt och slätt blåser ut luften utan återvinning eller
2) dra tilluftskanaler (två våningar) för FTX?

Evt kan jag tänka mig att göra detta i två etapper... Det vore väldigt fint att få några kvalificerade åsikter från er. Jag inser att en bra FTX nog kostar en ansenlig summa att få till och blir stökigt att genomföra, men det blir väl väldigt effektivt? Acktank och sol ska jag ha också men det oavsett FLVP eller FTX.
240 m2 souterrain i Skaraborg byggt -90. Stort bubbelbad. 5 pers. Vattenburet i golv i nedre och radiatorer övre plan. Mekanisk ventilation. Friskluft genom väggdon. Rejäl braskamin och - nu ej längre fungerande - kakelugn. Egen ved.   
Tidigare: FLVP ES480 = 30MWH/Ã¥r plus 2-3 m3 vedeldning.
Sedan maj 2008: Comfortzone CE-65L, 750L ack tank, nu placerat i vidbyggt garage av plats- och komfortskäl, förberett för solpaneler när allt annat väl är intrimmat.
Och kanske längre fram ngn slags vedeldning mot acktank - ist för kakelugnen som kräver omfattande renovering för att kunna tändas igen...

Utloggad seekn_destroy

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 113
  • Karma +0/-0
SV: Skippa FLVP nu?
« Svar #1 skrivet: 07 november 2007, 14:34:24 »
Kan bli bättre med fönsterventiler t.ex Casamja

Utloggad BJohan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 580
  • Karma +0/-0
SV: Skippa FLVP nu?
« Svar #2 skrivet: 07 november 2007, 22:31:34 »
Slipper man verkligen kallras med FTX? Om det är -20 gr ute kan tilluften aldrig bli varmare än 0 gr (vid 100 % verkningsgrad) och det blir väl ett visst kallras ändå? Det bästa är nog flvp typ CZ och förvärmd tilluft via radiatorventiler t ex typ Casamja.
Hus från Fiskarhedenvillan på Resarö. 185 m2 värms med Comfortzone CE65 sedan 2010. Vattenburen golvvärme i bottenplan, vattenradiatorer på övre plan. Pool 4x8 m värms med CE65 och värmeväxlare.

Utloggad gamhalsgurra

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
SV: Skippa FLVP nu?
« Svar #3 skrivet: 07 november 2007, 23:14:49 »
Slipper man verkligen kallras med FTX? Om det är -20 gr ute kan tilluften aldrig bli varmare än 0 gr (vid 100 % verkningsgrad) och det blir väl ett visst kallras ändå? Det bästa är nog flvp typ CZ och förvärmd tilluft via radiatorventiler t ex typ Casamja.
Tack för svar. Jo, men 0 grader är ju i såfall ändå betydligt varmare att få i nacken än -20. Har golvvärme och inte radiatorer där det är som värst, i sovdelen av huset, så några Casamja kommer inte att göra mig lycklig är jag rädd.
CZ verkar tekniskt helt suverän. Och löser värme, vatten och ventilation, jag vet. Outstanding som FLVP helt klart. Men jag vet ändå inte om jag skulle vilja sätta allt krut i frånluftskanalerna som det blir med en CZ. Och har ingen bra plats i huset som är tillräckligt långt ifrån sovrum eller arbetsrum med tanke på ljudet som lär kunna vara starkt. L/V vp låter väl också, men utomhus och mest på den delen av året man ändå inte vistas i trädgården så mycket? Och visst måste effektiviteten på ett FTX aggregat vara superb i förhållande till de flesta andra uppvärmningssystemen som finns - COP? 7? 8? Och då kunna användas i kombination med vilket uppvärmningssystem som helst i grunden. Och L/V + FTX är nog billigare investering än t ex bergvärme och rimligen med färre KWH/år? Men argumentera gärna vidare för det du anser vara smartast! Jag är ingen expert utan blott en förvirrad villaägare och tar tacksamt emot synpunkter.
240 m2 souterrain i Skaraborg byggt -90. Stort bubbelbad. 5 pers. Vattenburet i golv i nedre och radiatorer övre plan. Mekanisk ventilation. Friskluft genom väggdon. Rejäl braskamin och - nu ej längre fungerande - kakelugn. Egen ved.   
Tidigare: FLVP ES480 = 30MWH/Ã¥r plus 2-3 m3 vedeldning.
Sedan maj 2008: Comfortzone CE-65L, 750L ack tank, nu placerat i vidbyggt garage av plats- och komfortskäl, förberett för solpaneler när allt annat väl är intrimmat.
Och kanske längre fram ngn slags vedeldning mot acktank - ist för kakelugnen som kräver omfattande renovering för att kunna tändas igen...

Utloggad perkele

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Umä
  • Antal inlägg: 105
  • Karma +0/-0
SV: Skippa FLVP nu?
« Svar #4 skrivet: 08 november 2007, 00:18:15 »
Har en FTX-lÃ¥da som fÃ¥r tilluften via avloppsrör i marken.  Förra vintern var tilluften -4 som kallast (-26 ute)  innan den nÃ¥dde FTX:en.  Tilluften i donen var aldrig kallare än +18 tror jag. Men dÃ¥ brukar vi ha minst +23 grader inomhus... Det fina med FTX (bortsett frÃ¥n att den filtrerade luften) är att COP stiger ju kallare det är.
Det var visst nÃ¥gon som räknade ut att när det var som kallast sÃ¥ hade ftx:en och markrören ett COP pÃ¥ 30. SlÃ¥ det om ni kan  ;)
« Senast ändrad: 08 november 2007, 00:34:38 av perkele »

Utloggad seekn_destroy

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 113
  • Karma +0/-0
SV: Skippa FLVP nu?
« Svar #5 skrivet: 08 november 2007, 07:49:36 »
Du kan ju ha eftervärme på tilluften i FTX:en när det är kallt ute.
L/V + FTX är nog väldigt bra.
Kolla på Temovex t.ex RT400S eller RT700S, motströmsvärmeväxlare med återvinning på 82%, de har andra aggregat med 90% återvinning. Sedan har de även komfortaggregat t.ex "Temovex 1200".

http://www.rec-indovent.se/index.php?option=com_content&task=blogcategory&id=41&Itemid=362

Det kan vara svårt att dra så mycket rör, men det kanske du redan kollat...

Utloggad gamhalsgurra

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
SV: Skippa FLVP nu?
« Svar #6 skrivet: 08 november 2007, 08:08:16 »
Du kan ju ha eftervärme på tilluften i FTX:en när det är kallt ute.
L/V + FTX är nog väldigt bra.
Kolla på Temovex t.ex RT400S eller RT700S, motströmsvärmeväxlare med återvinning på 82%, de har andra aggregat med 90% återvinning. Sedan har de även komfortaggregat t.ex "Temovex 1200".

http://www.rec-indovent.se/index.php?option=com_content&task=blogcategory&id=41&Itemid=362

Det kan vara svårt att dra så mycket rör, men det kanske du redan kollat...
Tack för Temovex-tipset. Ang rördragningen förstår jag att det blir en utmaning, men övervåningen kommer man ganska lätt åt via taket (valmat) och undervåningen tror jag man kan komma åt intill befintliga frånluftskanalen så långt det är möjligt. Om jag väl kör för FTX så kommer jag låta en expert dimensionera och rita och sedan försöker jag nog knåpa ihop allt själv och kommer då att välja det bästa aggregatet för ett hus av min storlek. 240 m2 x 0,35 = 84 l/s - kan det vara en riktig siffra på luft att behöva flytta och vad blir det då i m3/min, 5?
240 m2 souterrain i Skaraborg byggt -90. Stort bubbelbad. 5 pers. Vattenburet i golv i nedre och radiatorer övre plan. Mekanisk ventilation. Friskluft genom väggdon. Rejäl braskamin och - nu ej längre fungerande - kakelugn. Egen ved.   
Tidigare: FLVP ES480 = 30MWH/Ã¥r plus 2-3 m3 vedeldning.
Sedan maj 2008: Comfortzone CE-65L, 750L ack tank, nu placerat i vidbyggt garage av plats- och komfortskäl, förberett för solpaneler när allt annat väl är intrimmat.
Och kanske längre fram ngn slags vedeldning mot acktank - ist för kakelugnen som kräver omfattande renovering för att kunna tändas igen...

Utloggad seekn_destroy

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 113
  • Karma +0/-0
SV: Skippa FLVP nu?
« Svar #7 skrivet: 08 november 2007, 08:30:38 »
84l/s = 84*0,001*60 = 5,04 m³/min konstig enhet...
5,04 * 60 = 302,4 m³/h

Utloggad gamhalsgurra

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
SV: Skippa FLVP nu?
« Svar #8 skrivet: 08 november 2007, 11:57:47 »
Har en FTX-lÃ¥da som fÃ¥r tilluften via avloppsrör i marken.  Förra vintern var tilluften -4 som kallast (-26 ute)  innan den nÃ¥dde FTX:en.  Tilluften i donen var aldrig kallare än +18 tror jag. Men dÃ¥ brukar vi ha minst +23 grader inomhus... Det fina med FTX (bortsett frÃ¥n att den filtrerade luften) är att COP stiger ju kallare det är.
Det var visst nÃ¥gon som räknade ut att när det var som kallast sÃ¥ hade ftx:en och markrören ett COP pÃ¥ 30. SlÃ¥ det om ni kan  ;)
Intressant, varför via avloppsrör i marken?
240 m2 souterrain i Skaraborg byggt -90. Stort bubbelbad. 5 pers. Vattenburet i golv i nedre och radiatorer övre plan. Mekanisk ventilation. Friskluft genom väggdon. Rejäl braskamin och - nu ej längre fungerande - kakelugn. Egen ved.   
Tidigare: FLVP ES480 = 30MWH/Ã¥r plus 2-3 m3 vedeldning.
Sedan maj 2008: Comfortzone CE-65L, 750L ack tank, nu placerat i vidbyggt garage av plats- och komfortskäl, förberett för solpaneler när allt annat väl är intrimmat.
Och kanske längre fram ngn slags vedeldning mot acktank - ist för kakelugnen som kräver omfattande renovering för att kunna tändas igen...

Utloggad gunnar_holm

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 238
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Försöker förstÃ¥ fysiken !
SV: Skippa FLVP nu?
« Svar #9 skrivet: 11 november 2007, 13:00:33 »
Vi har också tilluften till huset via rör i marken (vanliga galvade 150mm ventialationsrör) ca 20 m. De har legat där sedan 1983. Den kallaste tilluft jag mätt upp är 0 grader vid -15 grader ute. Röret ligger i dräneringen kring huset, ca 30 cm över dräneringsrören. Jag har inte funderat på hur mycket värme vi sparar med denna lösning, men den gamla fvp som vi har drar ut ca 80 m3 /h.
Villa i Stockholm byggd 1939 66m2 + 66 biyta, tilläggsisolerad och  tillbyggd 1992 till totalt 182m2, varav 138m2 uppvärmt. Elektrostandard ES470 installerad 1990 och utbytt maj 2009 till en Comfortzone CE50L frÃ¥nluftsvärmepump. Elförbrukning:
2009 14800 kWh varav vp 4300 kWh tillskott 4300 kWh
2008 15000 kWh varav vp 4500 kWh tillskott 4800 kWh
Loggar VP med separat elmätare samt Actaris Cf Echo II värmemätare.

Elektronikingenjör, jobbat med mätteknik,elektroniktest,hård- och mjukvarutveckling och numera med värmekameror.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Skippa FLVP nu?
« Svar #10 skrivet: 11 november 2007, 14:27:01 »
Intressant, varför via avloppsrör i marken?

Det blir ju lite som ytjordvärme, luften värms av jordvärmen. Det blir nog en viss kyleffekt på sommaren också?
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad perkele

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Umä
  • Antal inlägg: 105
  • Karma +0/-0
SV: Skippa FLVP nu?
« Svar #11 skrivet: 11 november 2007, 14:36:42 »
//Intressant, varför via avloppsrör i marken?//

- För att markrören som brukar användas till avlopp, passade bra att ha i marken.
- FTX:en inte isar igen.
- Varmare tilluft.
- Kostar inget i drift att värma upp luften.

Tyvärr så har kylan på sommaren uteblivit, då rören ligger antagligen för grundt. ca 1 meters djup räcker inte för att ge någon kyla.

Kommer att göra likadant på nästa kåk.. Men gräva ned dem djupare...

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9782
  • Karma +19/-4
SV: Skippa FLVP nu?
« Svar #12 skrivet: 11 november 2007, 15:20:28 »

Tyvärr så har kylan på sommaren uteblivit, då rören ligger antagligen för grundt. ca 1 meters djup räcker inte för att ge någon kyla.

Kommer att göra likadant på nästa kåk.. Men gräva ned dem djupare...

Vet inte om det stämmer men jag har läst att det sommartid kan finnas risk för kondens i rören i och med att fuktig luft leds genom de kalla rören. Det kan leda till tillväxt av olika otrevligheter. Men jag vet inte om det är så eller om det bara är farhågor för att det kan bli så.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad gamhalsgurra

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
SV: Skippa FLVP nu?
« Svar #13 skrivet: 11 november 2007, 15:49:30 »
Detta är ju väldigt intressant, att förvärma tilluften gratis vintertid genom att lÃ¥ta luften gÃ¥ en bit i marken mÃ¥ste ju vara jättesmart. NÃ¥gon mer som vet nÃ¥got om principerna kring detta? Men kondens och sÃ¥n't är ju läskiga grejer  ???
240 m2 souterrain i Skaraborg byggt -90. Stort bubbelbad. 5 pers. Vattenburet i golv i nedre och radiatorer övre plan. Mekanisk ventilation. Friskluft genom väggdon. Rejäl braskamin och - nu ej längre fungerande - kakelugn. Egen ved.   
Tidigare: FLVP ES480 = 30MWH/Ã¥r plus 2-3 m3 vedeldning.
Sedan maj 2008: Comfortzone CE-65L, 750L ack tank, nu placerat i vidbyggt garage av plats- och komfortskäl, förberett för solpaneler när allt annat väl är intrimmat.
Och kanske längre fram ngn slags vedeldning mot acktank - ist för kakelugnen som kräver omfattande renovering för att kunna tändas igen...

Utloggad gamhalsgurra

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
SV: Skippa FLVP nu?
« Svar #14 skrivet: 11 november 2007, 15:59:43 »
FTX aggregatet, är det bäst med roterande?
Ventilationsrör, det blir många meter - dimension/material?
Tips på leverantör/märke av sånt vore toppen.
240 m2 souterrain i Skaraborg byggt -90. Stort bubbelbad. 5 pers. Vattenburet i golv i nedre och radiatorer övre plan. Mekanisk ventilation. Friskluft genom väggdon. Rejäl braskamin och - nu ej längre fungerande - kakelugn. Egen ved.   
Tidigare: FLVP ES480 = 30MWH/Ã¥r plus 2-3 m3 vedeldning.
Sedan maj 2008: Comfortzone CE-65L, 750L ack tank, nu placerat i vidbyggt garage av plats- och komfortskäl, förberett för solpaneler när allt annat väl är intrimmat.
Och kanske längre fram ngn slags vedeldning mot acktank - ist för kakelugnen som kräver omfattande renovering för att kunna tändas igen...

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!