Så här ser det ut.
Markrören består av 3 parallella rör, varje rör är 3 pipor 110mm avloppsrör. Blir ungefär 3x18 meter rör. Alla rören löper i samma dike. De ligger på ca. 1 meters djup. Marken är Pinnmo. Lutningen på rören är från huset och de kommer in i källaren där värmeväxlaren står. Luftintagen har dragits upp till ca. 1,5 m ovan mark och försetts med enkla filterpåsar gjorda av filtermatta från Clas O, som filtrerar bort mygg, frön från Rallarrosor och fuljoxar. Rören mynnar i en sluttning så att jag kommer åt böjen på varje rör för att kunna dra igenom något för att rensa rören. Har gjort små dräneringar med vattenlås i böjarna så att ev. kondens ska kunna sippra ut. Innan värmeväxlaren sitter det ett påsfilter F5 tror jag... Efter värmeväxlaren sitter det en ELFI 400.
Det var meningen att rören skulle luta MOT huset då man enklare ser om det kommer kondens ur evakueringsrören. Nu gick inte det för då hade rören hamnat uppe i marknivå om det skulle bli någon lutning att tala om. Har iaf inte kunna se att det har varit någon kondens alls...
*Motsvarade anläggningen förväntningarna?
Hade två mål. 1: svalt i kåken på sommaren. 2: ingen förvärmning av tilluft eller avfrostning av värmeväxlare ska behövas.
Svalkan sommartid uteblev... Sval luft på sommarnätterna uteblev också... Snittemperaturen efter rören var högre än luftmedeltemperaturen :-( (Umeåtrakten). Detta kan ju tyda på att en meters djup är på tok för lite. Men jag har ingen aning om vad det brukar vara för temperaturer en bit ned i backen.
*Är det svårt att hålla rent rören under marken?
Näe, filtrena vid intaget verkar ta bort det mesta och det är ju bara att dra igenom en vattenslang och/eller en svamp med en handduk, om man vill rensa rören.
*Vad skulle gjorts annorlunda om du byggt anläggningen idag?
Lutning mot huset, om det hade gått.
200mm rör, de passar också direkt mot 160mm spirorör... Nu fick jag vika till en uppsamlingslåda. 200mm rör är dock inte billiga.
Grävt djupare, vilket innebär en nedstigningsbrunn för att kunna komma åt att ta av böjen vid ev. rensing.
*Blir det någon luktproblem med anläggningen?
Näe.
*Problem med radon?
Ingen aning.
FTX:en är en Mitsubishi. Plattväxlare. Men plattorna är av någon slags papp istället för aluminium som brukligt är. Fördelen lär vara att den återvinner/skickar tillbaka lite av fukten tillbaka till kåken.
Roterande är säkert bra, men jag gillar dem inte av någon anledning.
Det finns numera några FTX:er som har likströmsmotorer, EC tror jag. De drar iaf mindre ström.
Joo, många meter rör blir det i kåken. Det finns numera plaströr som kan användas istället förs Spiro. Nästa gång... Blir det plaströr. De är enklare att hålla på med. Åsså skulle jag kondensisolera tilluftsrören så att man kunde klämma in en L/L pump som får skicka kalluft i rören på sommaren.