0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Frågan är om man som konsument skall behöva tåla hur mycket som helst, även om generalagenten (LMG) har försökt att hjälpa till så gott som möjligt. Det har nu gjorts 6 servicebesök hemma hos mig för att försöka rätta till alla fabrikationsfel.Det har också framkommit att då jag anmälde oljud efter första motorbytet, har kylkillen monterat en motor av den gamla modellen. Detta upptäcktes av en annan kylkille som skulle byta motor i min andra pump. När han provat med TRE olika motorer som alla lät lika högt kunde han inte förstå hur min första pump kunde gå så tyst efter ett motorbyte. Han upptäckte då att en motor av den gamla modellen monterats, detta troligtvis för att jag inte skulle klaga på ljudet igen. (trodde den kylkillen i alla fall) Så nu har jag alltså en E9-DKE som går tyst och fint, men som garanterat kommer att få ett lagerhaveri i förtid.Och ytterligare en E9-DKE som låter så högt att det är olidligt att ha den igång, men där lagren förväntas hålla lite bättre.Då just ljudnivån var en mycket avgörande faktor när jag valde värmepump känner jag mig just nu mycket missnöjd.Så nu funderar jag på att reklamera båda pumparna till Bauhaus och byta till något annat fabrikat istället.Detta måste väl vara ett typexempel på fabrikationsfel, eller? (som dessutom har bekräftats av LMG)Vad säger konsumentlagen i ett sådant här fall?Om jag förstått konsumetntlagen rätt så skall säljaren vid en reklamation stå för kundens alla kostnader,såsom transport, demontering och installation, detta även om jag nu väljer en värmepump av ett annat fabrikat eftersomPanasonic ju faktiskt inte kan leverera en värmepump som motsvarar den jag ursprungligen köpte.Kan passa på att nämna att jag har två grannar inom 20 meters radie som monterade värmepumpar ungefär samtidigt med mig.Den ene har en Sharp och den andre en Mitsubishi. Ingen av dom har haft något som helst problem med sina pumpar.Dessutom har jag lagt märke till att ingen av deras utedelar frostar igen lika ofta som mina gör.Aldrig mer en Panasonic, eller???
Vet inte var ni andra placerat er innerdel men min är i hallen och där kan han väsnas bäst den vill .. Om jag spetsar öronen och stänger av spisfläkten, radion m.m så hörs den faktiskt.Kanske en plaseringsfråga???/Bosse
Skulle inte vanliga kvalitetslager ge lika bra livslängd som som keramiska, men vara betydligt tystare ?Jag tycker inte de keramiska lagren verkar bra och är det verkligen så himla viktigt med att de är keramiska. Jag vet att det diskuterats om "strömvandringar" i lagren, men hur stort problem är det egentligen.Genki