0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Om man ökar dt så kommer den ju att jobba med längre intervaller innan avfrostning men längre avfrostningstid för att ta sig upp till 12grader igen. Tjänar man på öka/minska "dt" ?Jag noterade att du hade justerat både dt & avfrosttemp, men var inte helt säker på optimala inställningar?
Citat från: douglas72 skrivet 07 november 2007, 08:43:55Om man ökar dt så kommer den ju att jobba med längre intervaller innan avfrostning men längre avfrostningstid för att ta sig upp till 12grader igen. Tjänar man på öka/minska "dt" ?Jag noterade att du hade justerat både dt & avfrosttemp, men var inte helt säker på optimala inställningar?Varför ska du ändra till en fast tid? Tiden det tar att frosta av torde ju ha dels med hur hårt kompressorn har gått att göra samt hur varm luft som kommer in.Vad får dig att misstänka att tillverkaren har valt en icke optimal inställning från början?
Citat från: kave skrivet 07 november 2007, 21:57:48Citat från: douglas72 skrivet 07 november 2007, 08:43:55Om man ökar dt så kommer den ju att jobba med längre intervaller innan avfrostning men längre avfrostningstid för att ta sig upp till 12grader igen. Tjänar man på öka/minska "dt" ?Jag noterade att du hade justerat både dt & avfrosttemp, men var inte helt säker på optimala inställningar?Varför ska du ändra till en fast tid? Tiden det tar att frosta av torde ju ha dels med hur hårt kompressorn har gått att göra samt hur varm luft som kommer in.Vad får dig att misstänka att tillverkaren har valt en icke optimal inställning från början?jag är övertygad om att tillverkaren har gjort en inställlning som passar de allra flesta förhållandena mkt bra. Men alla pumpar har olika förutsättningar som de jobbar mot. Går det att trimma pumpen med de förutsättningar min pump jobbar med, vore ju det en bonus.