0 medlemmar och 6 gäster tittar på detta ämne.
Citat från: Anders S skrivet 29 februari 2008, 08:54:54Det jag funderar över just nu är att jag har en förargerlig tempdiff mellan ut ur solfångarna tills att det kommer in till själva solmodulens mätare på invattnet till solslingan i tanken. Har en diff där på 5 grader som inte varierar med lägre eller högre temp i solfångaren, ej heller om systemet rullat säg 4 timmar.Den blåa lådan är väl en värmeväxlare? Jag skulle tro att det är där tempdiffen ligger. Så är det iaf för mig.mvh
Det jag funderar över just nu är att jag har en förargerlig tempdiff mellan ut ur solfångarna tills att det kommer in till själva solmodulens mätare på invattnet till solslingan i tanken. Har en diff där på 5 grader som inte varierar med lägre eller högre temp i solfångaren, ej heller om systemet rullat säg 4 timmar.
HejTycker att du ska isolera både hetgas- , vätskeröret och kopplingarna. All energi som försvinner ut från systemet sänker nämligen verkningsgraden. Speciellt viktigt när det blir kallt, då sjunker uteffekten från värmepumpen och även små värmeförluster har stor procentuell inverkan på COP.MVH/Gano
Hej igenSaken har diskuterats ingående tidigare i forumet. Teoretiskt så innebär en lägre vätsketemperatur ett högre COP-tal MEN bara om energin i vätskan kommer det uppvärmda utrymmet till godo. T ex om man har en enormt stor värmeväxlare inomhus.Om man tillåter temperaturen i vätskeröret att sjunka så kommer också temperaturen vid förgasning i ytterdelen att bli lägre. Värmeväxlaren belastas med mer arbete vilket sänker verkningsgraden och ökar behovet av avfrostningar. Kompressorn kommer att få arbeta hårdare för att uppnå samma mängd kondenserad kylmedia i innerdelen (avgiven effekt), vilket sänker COP-talet.Med en bra isolering av vätskeröret undviks onödigt låga temperaturer i utedelen, onödigt stort behov av avfrostningar och onödigt många varv på kompressorn. OBS! Hade det varit fråga om ett naket rör före kompressorn med media i gasfas så hade det möjligen kunnat tillföra något. Då hade det fungerat som en förstorning av värmeväxlarytan.- Isolera !MVH/Gano
Det jag funderar lite över nu är om jag ska ta två frigolitblocksbitar, skära ur och bygga ett hus runt cirkulationspumpen till platten för att isolera den också.
Citat från: Anders S skrivet 04 april 2008, 08:16:47Det jag funderar lite över nu är om jag ska ta två frigolitblocksbitar, skära ur och bygga ett hus runt cirkulationspumpen till platten för att isolera den också. Du kanske skulle ha gjort så på exp kärlet istället?