Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Värmeförflyttning  (läst 11894 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Vasaloppsåkarn

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 159
  • Karma +0/-0
Värmeförflyttning
« skrivet: 26 oktober 2007, 20:29:56 »
Hej!
 
Nu är luft-luft pumpen installerad. Känns bra! Jag var orolig att värmen inte skulle komma upp på övervåningen men det var inga problem.
 

Det jag kan känna lite är att i köket o rummet bredvid där är det lite svårare att få in värme, visst kommer det in lite men skulle vilja ha mer. Det kommer givetvis mer in i vardagsrummet. SÅ jag undrar vad som är lämpligast.
 
Jag tänker då på värmeförflyttning genom att öppna för en ventil eller paxfläkt mellan v-rum o rummet söder om det o även ovanför ingången till köket.
Finns det lämpliga fläktar i ventilerna som inte låter så mycket? Men jag vet inte om det är ekonomiskt fördelaktigt, man kanske ska sätta igång elementet lite grann i köket eller?
 
Jag har bifogat en skiss på bottenvåningen. (Jag har mekanisk ventilation oxå)
Gul= Tilluft
Blå= Frånluft
 
(Har även öppen trapp i hallen (o där är det varmt) kan man montera nån form av fläkt där som skjuter luft in till köket?
 

Är öppen för förslag.
 
 
 

 
AQUAES 270  Tilluftsaggregat -83
Direktverkande el element
Daikin luft-luft FTXS25D installerad -07
Uppv.yta: 123 m2
Årsförbrukning: 12000 kwh

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • Går det att överklocka sin pump?
SV: Värmeförflyttning
« Svar #1 skrivet: 27 oktober 2007, 03:47:05 »
Antingen så blåser man in varmluft eller så suger man ut kalluften.
Bara välja det som passar. Dock bör man se upp med att pumpa in övertryck i rum med angränsande yttervägar. Risken är att man trycker ut varm fuktig luft in i isoleringen där fukten fälls ut i vätskeform!

Så har du ett slutet rum bör du ha garanterat tillflöde genom ventil och utflöde via fläkt, annars kan det gå tokigt.

Tänker du på att öka flödet mellan rum så tänk "stort". En liten fläkt gör knappt skillnad när temperaturen är såpass lika som typ byta 18ºC luft mot 22ºC luft. Jag skulle nyttja minst 2-3st 120mm fläktar på lite lägre fart för att kunna rubba tempen.

(stor parentes--- Paxfläktar går på 230V, räknas som "fast installation" = kräver elektriker. 120mm datafläktar går på likström typ 6-12V = mecka-själv-vänligt och billiga! enda kruxet är att få till täckande galler snyggt ---)

Tänk även på att varm luft i rörelse faktiskt SVALKAR, så varm luft bör komma in dragfritt för "användaren". Rikta kalluftflöden på sådana ställan man normalt inte uppehåller sig för att undvika obehag.
« Senast ändrad: 27 oktober 2007, 03:51:04 av Paxmax »
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad Vasaloppsåkarn

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 159
  • Karma +0/-0
SV: Värmeförflyttning
« Svar #2 skrivet: 27 oktober 2007, 12:34:40 »
Hej!

Tack för förslagen.

En anna sak:

Jag har sedan tidigare haft o har fortfarande lite problem (tycker jag) att det blir kallras från trappa, glider ner mot hallen o viker in mot kök o vardagsrum. Jag märker av det mest i v-rummet. Igår var det 23 grader i v-rummet o jag känner att det "blåser" in kall luft. Vad kan jag göra åt det. Jag kan bara se följande:

1) Öka temperaturen på övervåningen.
2) Rikta luft-luft mot trapphuset o försöka pressa upp varmluft.
3) Minska värmen från tiluftsdonen i v-rummen.

Måste påpeka att varmluftsdonen är klart de varmaste i huset. Har för något år sedan försökt stänga av dom o försökt se någon skillnad. Jag märkte ingen.




AQUAES 270  Tilluftsaggregat -83
Direktverkande el element
Daikin luft-luft FTXS25D installerad -07
Uppv.yta: 123 m2
Årsförbrukning: 12000 kwh

Utloggad Vasaloppsåkarn

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 159
  • Karma +0/-0
SV: Värmeförflyttning
« Svar #3 skrivet: 12 november 2007, 10:41:31 »
Har nån några bra förslag på billiga datafläktar?
Har även tittat på Värmeförflyttare tex Myson som finns i Clas Ohlsons katalog. Ljudnivån ligger på 35.7 db. Vad kan man jämföra det med?

Temperatur skillnaden mellan kök och i hall ligger på ca 3-4 grader. Så frågan är om jag kan minska skillnaden genom att installera en tex Myson ovan för dörrposten till köket.

Som någon nämnde bör jag vara försiktig med övertryck. Frågan är bara hur jag ska ha koll på att detta inte sker. I o för sig har jag frånluftsdon i köket. MEN det kanske vore lämpligare att montera i väggen  mellan v-rum o rummet (söder om v-rummet)bredvid köket. Vad tror ni?  Överskottet som inte tas upp i  frånluftsdonet i köket försvinner ut i hallen.?!?!?!
AQUAES 270  Tilluftsaggregat -83
Direktverkande el element
Daikin luft-luft FTXS25D installerad -07
Uppv.yta: 123 m2
Årsförbrukning: 12000 kwh

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Värmeförflyttning
« Svar #4 skrivet: 12 november 2007, 15:05:09 »
Hej Vasaloppsåkarn!  Vad det gäller datafläktar så är det ju närmast småsaker i sammanhanget och kommer inte att göra märkvärd nytta om du inte sätter upp många. Vad det gäller värmeförflyttare eller kanalfläkt genom en vägg  till t.ex köket så vill jag bestämt avrekommendera dig detta, eftersom det kommer att bli ett helt odrägligt oljud för er till ganska lite nytta.
Om man skall ha kanalfläkt för att suga runt luft eller flytta varmluft så måste detta ske genom taket vid både insug och utblås, vara rejält dimensionerat med kanalfläkt med varvtalsreglering och med vidhängande ljuddämpare på både insugs och utblåssidan, men detta kräver ett visst utrymme i huset på övervåning eller kallvind isf. 

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Rålle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: s.ö. Småland
  • Antal inlägg: 89
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Värmeförflyttning
« Svar #5 skrivet: 12 november 2007, 17:23:14 »
Ett billigt och ljudlöst alternativ.Hos mig var denna lösning helt klart effektivare än fläktar
Sanyo 123.140kvm.1.5 plan byggår 1976
Två pers i hushållet.Värms med luftvärmepump
(och elradiatorer vid behov)

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Värmeförflyttning
« Svar #6 skrivet: 12 november 2007, 18:06:35 »
Hej Rålle!  Det tror jag alldeles säkert Rålle!  För dem som detta passar så är ju detta en enkel och genealisk lösning för att få till en bra värmespridning.

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad SaabAero

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
SV: Värmeförflyttning
« Svar #7 skrivet: 14 november 2007, 11:10:23 »
Gjorde lite egna experiment med detta förra vintern.

Använde en vanlig bordsfläkt som monterades provisoriskt på lite olika ställen samtidigt som temperaturen studerades noga.
Provade bl.a. att hänga fläkten horisontellt i taket för att trycka ner varmluft till golvet och även vertikalt för att knuffa luften framåt till nästa rum etc.

Fastnaden slutligen för att montera en typ paxfläkt (köpte den tystaste som fanns hos Classe) ovanför en dörr. Arrangemanget funkar helt ok, den flyttar varmluft dit jag vill och höjer temperaturen i rummet med ca 2°C
Nackdelen med fläkten är att den låter lite på utblåssidan men det är inte mer än man klarar. Har inte gjort något för att tysta den heller  :-[

Kontrollerade luftströmmarna med en tändsticka.
Högt upp i dörrhålet strömmar luft in i det "kalla" rummet.
Nere vid golvet är det en tydlig luftström åt andra hållet.


Utloggad Vasaloppsåkarn

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 159
  • Karma +0/-0
SV: Värmeförflyttning
« Svar #8 skrivet: 14 november 2007, 20:19:47 »
Tjena SaabAero!

Måste höra med dig om jag fattade dig rätt.
När du körde med PAX-fläkten, hade du öppnat upp ovanför dörrposten precis som bilden ovan?
Eller var den monterad ovanför dörrposten mellan rummen.
Vilken db ligger den på?


Bordsfläkt gav inge större skillnad enligt dig eller?
AQUAES 270  Tilluftsaggregat -83
Direktverkande el element
Daikin luft-luft FTXS25D installerad -07
Uppv.yta: 123 m2
Årsförbrukning: 12000 kwh

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Värmeförflyttning
« Svar #9 skrivet: 14 november 2007, 21:57:33 »
Hej Vasaloppsåkarn!  Det här med en vanlig paxfläkt mellan rum är näst intill förkastligt om det inte är ett väldigt litet rum isf, och då blir ändå skillnaden i temperatur nästan försumbar, och det till priset av en massa oljud desutom. Då gör 1 eller 2 stearinljus i stället betydligt större verkan, och de är ju åtminstånde tysta.

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Vasaloppsåkarn

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 159
  • Karma +0/-0
SV: Värmeförflyttning
« Svar #10 skrivet: 15 november 2007, 09:45:39 »
Hej Raffen!

Bra att du kommer med synpunkter på detta innan man lägger ut massa tid o pengar. Får se hur jag nu kommer att göra.
Så du tror även att bara öppna upp dörrposten enligt bilden ovan inte skulle göra någon större skillnad? Det är så att jag snart kommer att tapetsera om hallen o har då möjlighet att göra en modifiering. Tacksam för synpunkter.
AQUAES 270  Tilluftsaggregat -83
Direktverkande el element
Daikin luft-luft FTXS25D installerad -07
Uppv.yta: 123 m2
Årsförbrukning: 12000 kwh

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • Går det att överklocka sin pump?
SV: Värmeförflyttning
« Svar #11 skrivet: 15 november 2007, 12:39:03 »
Jag skulle inte sätta någon genomföringsfläkt i omedelbara närheten av befintliga (öppna) dörrhål. Risken är att insuget tar del av luften den just spottat ut, som ett litet kretslopp bara utan att egentligen bidraga med total luftombyte i rummet som man var ute efter.

Passiva hål går bra likt Rålle intill dörrhål/valv -no problemo.
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Värmeförflyttning
« Svar #12 skrivet: 15 november 2007, 16:35:07 »
Hej Raffen!
Bra att du kommer med synpunkter på detta innan man lägger ut massa tid o pengar. Får se hur jag nu kommer att göra.
Så du tror även att bara öppna upp dörrposten enligt bilden ovan inte skulle göra någon större skillnad? Det är så att jag snart kommer att tapetsera om hallen o har då möjlighet att göra en modifiering. Tacksam för synpunkter.

Hej Vasaloppsåkarn!  Ja jag tycker precis som du själv säger att det är synd om man lägger en massa tid, pengar och dessutom får  en del extrabekymmer som oljud på köpet om man satsar på paxfläktar mm, som i stort sett inte ger någonting, eller ivf knappt märkbart, det blir liksom "mkt skrik för lite ull som bonden sa när han rakade grisen" Om man skall flytta luft, suga eller blåsa varmluft så vill det till lite rejäla don med ordentlig kapacitet, och då talar vi om minst ca 300-500 m3 luft/tim beroende på rumsstorlek om det skall ge någon hyfsad effekt. Däremot Rålles lösning har jag ju förordat i ett tidigare inlägg (i likhet med Paxmax idag) som jag hoppas att du läste som en mkt enkel och närmast genealisk lösning om man nu kan acceptera den rent estetiskt bl.a, så den kan du absolut tillämpa om du vill och den kommer med all sannolikhet att fungera helt perfekt.

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Vasaloppsåkarn

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 159
  • Karma +0/-0
SV: Värmeförflyttning
« Svar #13 skrivet: 16 november 2007, 09:51:41 »
Hej igen!


Temp skillnad idag mellan tex hall/v-rum jämfört med kök är ca 3 grader. 22 grader v-rum/hall resp 19 i kök. Skulle vilja ha iallafall 20 i grader i köket. Problemet blir nu följande märker jag:
Ökar jag ännu mer på pumpen så blir skillnaden i ökning mellan rummen faktor 10 (tror jag att det blir, strunt i samma)

   23 mot 19.1
   24 mot 19.2 osv. PUH, varmt i v-rummet o hall.


Är det inte läge att elementet ska sättas på i köket som arbetar upp 1 grad istället för att köra hårt med pumpen?
Eller kan en öppning ovanför dörposten lösa den sista tem ökninegn. Kommer inte kunna öppna lika mycket som på bilden ovan.

AQUAES 270  Tilluftsaggregat -83
Direktverkande el element
Daikin luft-luft FTXS25D installerad -07
Uppv.yta: 123 m2
Årsförbrukning: 12000 kwh

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Värmeförflyttning
« Svar #14 skrivet: 16 november 2007, 11:39:30 »
Hej Vasalopssåkarn!  Måste medge att det låter högst märkligt med din stora tempdiff mellan rum och köket, har ni verkligen dörrarna öppna ordentligt dygnet runt. Att det kan skilja 1 eller max 2 grader från ena ändan på huset till den andra ändan där pumpen sitter är ju inte helt ovanligt, men att det skall skilja som du säger upp till 4 ºC när köket ligger så pass nära är minst sagt underligt. Varför jag frågar om ni har dörrarna öppna dygnet runt är för att om tempen tillåts att sjunka ned rätt mkt genom t.ex en stängd dörr, eller nästan stängd dörr under ett anral timmar så kan det vara extra jobbigt att få upp tempen igen till normal nivå, det kan ta rätt många timmar. 
Vad gäller elementet i köket så måste du ju naturligtvis använda det för att få upp en dräglig temperatur, även om elementet antagligen tar lika mkt energi som värmepumpen gör, så det är givetsvis nästan alltid mkt lönsammare att höja tempen på pumpen istället för att sätta på extra elelement.
Du har ingen elenergimätare kopplad till pumpen??

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!