0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Hej. Jag kom på att ställa den uppenbara frågan: har du kollat så att inte cirkulationspumpen är felaktigt monterad.
Samma sak med varmvattenet, kallvattnet kommer in där det står "varmvatten". Märker inga funktionsfel då jag får varmt vatten till kranarna men ändå...
Att flödet går fel håll i ett element är helt tokigt. Varmvattnet tar då närmsta vägen från utlopp till inlopp eftersom det varma vattnet stuger uppåt och bara en del av elementet utnyttjas. Inloppet ska vara uppe och radiatorn ska luta svagt uppåt från inloppet för att det varma vattnet ska strömma ut i elementets överdel och sedan sjunka nedåt efter som det svalnar.En vanlig vv-beredare kan väl knappast fungera om man tar ut vv i botten men det här verkar vara en förrådsberedare i en panna och då kan det funka ändå. Men inte om det sitter en felvänd blandare efter beredaren.Är det felkopplat så rätta till det!mvh
Är bara elementen något sånär varma över hela ytan så gör det nog inte så mycket. I England kopplar man in tillopp och retur längst ner på vardera sidan på elementen. Kolla "retur" tempen den skall var ca 7C kallare än tillopp.Klantigt dock att installera på det sättet.////AndersA
Hur har det gått Frasse?Satt pumpen rätt väg?///AndersA
Jag är en lat människa Nej men jag har för mycket saker och för lite tid. Forskat lite och blir inte klokare för det. Pumpen sitter med all säkerthet rätt gentemot shunten. Frågan är om det inte räcker med att byta håll på pumpen? Att man vänder fasen så att säga? Eller behöver man byta plats på pumpen så att den sitter på andra sidan shunten?