Bobben skrev:
"Kan man inte uföra det själv fackmanna mässigt så skall man inte göra det utan ta en firma till det.
Med ett högre pris så får man också en garanti på det jobb man har fått utfört."
Vad är det som säger att man får ett bättre jobb för att man lejer ut det?
Försäljningen av Vp luft/vatten och luft/luft har ökat explosionsartat.
Tillverkarna söker installatörer med ljus och lykta. De erbjuder mycket goda förtjänster.
Tyvärr drar det även till sig människor som inte skulle syssla med installationer.
Låt mej ge ett exempel:
Två veckor efter Brossans luft/vatten installation.
Brossan ringer Röris.
-”Tjenare Röris, det är Brossan. Hur är läget?”
-”Tjenare Brossan. Det är stressigt som fan.”
-”Jag kan tro det, för jag har försökt ringa dig i 14 dagar utan att få tag i dig.
Nåväl, jag har kollat in din installation och sett att du kopplat VP på fast kondensering”
-(Avbryter)”Vad säger du? Har VP slutat fungera?”
-”Nej den fungerar bra. Det är bara de att jag har läst manualen till VP. Där står det att man ska koppla VP på flytande kondensering. Fast kondensering bör endast användas i undantagsfall.”
-”Ha,Ha! De skriver så mycket skit. Det är inget att bry sig om.”
-”Jamen, om de nu skriver så i manualen bör det väl stämma?”
-"Brossan, jag har kopplat in många VP, och jag har alltid kopplat in dom så här. Det finns ingen tidigare som har klagat på installationen.”
-”Jamen, jag vill inte klaga. Jag vill bara att det ska bli rätt.”
-”Du Brossan! Du fick ett pris på en VP installation, och den har du fått nu. Vill du ha någon förändring, så får du betala extra. Och det är inte billigt.”
-”Jag vet inte. Det är ju du som är experten.”
-”Just det. Lyd ett råd från en gammal installatör. Skit i manualen och bara koppla av. Så ska du få se hur mycket pengar du sparar på VP. Finfina grejor.”
Efter det telefonsamtalet har undertecknat börjat besöka
http://www.varmepumpsforum.com.