0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
du har radiatorer i övriga kåken??
du måste ha en separat shunt så du har koll på hur mycket du shuntar ut i golvet får inte överstiga 28..radi trimmen kan man väl sätta på returen
max 41?? men när det är 25minus då?
Med 37 ºC ut och 36 ºC retur på slingan har jag en yttemp på golvet på 21,5-22 ºC.Denna vill jag höja något och lämpligen gör jag det genom högre temp i slangen.I dagsläget har jag en shunt men oavsett inställning blandar den ner framledningen 1,5 -2 ºC så kopplar jag direkt så stiger framledningen på slingen 1,5-2 grader samt jag slipper en cirkpump som alltid drar 30w.Maxtempen på radiatorslingan är 41 ºC så varmare än så blir det aldrig i slangen även utan shunt.
Citat från: Vednisse skrivet igår kl. 21:10:42Citeramax 41?? men när det är 25minus då?41 räcker till minus 15, sen eldar jag i kaminen, jag har även 2 elfläktkonvektorer men det behövdes aldrig förra vintern.
Det verkar vara effektivt och bra system för värmepump med max temp på 41 grader på radiatorerna men VP går med överskott temp över börvärdet då borde den generera minst 5-7 grader över dina 41 gr.
Det betyder att VP - VB fram vid 41 grader på radiatorena är med diff 5-7 grader VP-VB retur ca 32-36 grader. Genomsnittstemp radiatorerna är då 35-38 grader. Med rumstemp inne 22 grader måste du då ha bra effektiva radiatorer eller som i mitt hus fläktkonvektor som går med samma temp som golvvärme system.