Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/luft
»
Placering av inne och ute-del
(Moderatorer:
Bertil
,
Bosse-värmepumpsdo
) »
Ämne:
Hjälp med placering av innedel
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
[
2
]
Alla
Gå ned
Författare
Ämne: Hjälp med placering av innedel (läst 6149 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hansgu
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 27
Karma +0/-0
hansgu
SV: Hjälp med placering av innedel
«
Svar #15 skrivet:
11 januari 2008, 21:48:27 »
Citera
Igår installerade jag min ME FD35. Det blev placering 1 på väggen i trappan ca 25 cm över golvhöjd i övre planet. Jag är förvånad över att värmen sprids så bra till suterrängvåningen. Mycket bra inställningsmöjligheter på ME: Ned, rakt fram och "sving". Använder olika inställning beroende var vi befinner oss. Temperaturen ute under första dygnet har varit mellan 0 och +1,5 grader. Temperatur på pumpen 23 grader. Alla radiatorerna avslagna - bra temperatur i hela huset. Förbrukning totalt 42 kWh, förra dygnet (likvärdig temperatur) 71 kWh. Rollster skrev: Vid kallare måste du stödvärma i sovrummet - det känns som helt korrekt. Pumpen kör på fläktläge 2 och är mycket tyst - TV och dator överröstar den.
Loggat
Rollster
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 1273
Karma +0/-0
Fullständig Förbränning !
Rollster
«
Svar #16 skrivet:
11 januari 2008, 21:55:35 »
Citera
Grattis !!
Det är bra om den även värmer tillräckligt neråt , fast du monterade den i övre plan , bara att gratulera dig !
Är den tystare än TV och datorn , alltså innerdelen ? Hur är det med ytterdelen ? Stör den ? det visar sig när det blir kallare, eller så testar du den genom att sätta den på 30 grader och FULL fläkthast. och lyssnar ifall den stör på nåt vis inomhus , eller ute ?? Hoppas den inte stör .
Loggat
Älvsbyhus byggt 2004 1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2Xförråd=ca 70kvm. Allt värms från och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , Borrhål 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2022 Totalt 9524kwh varav bergvärmens andel är 3760kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.
hansgu
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
hansgu
«
Svar #17 skrivet:
17 januari 2008, 23:17:11 »
Citera
Efter en vecka är jag fortfarande mycket nöjd med min ME FD35. Ett dygn med -8 grader behövdes lite stödvärme i vissa rum. Nu har det varit några dagar med plusgrader, då värmer den hela huset på 23 grader och fläktläge 2. Senaste dygnet med ca +2 grader förbrukade jag 40 kWh inkl vatten och hushållsström. Innedelen stör oss ingenting - är mycket tyst på läge 2. Utedelen hörs inte in i huset. Beror kanske på att vi är 65+.
Loggat
Rollster
Dignitär inom värmepump
Karma +0/-0
Rollster
«
Svar #18 skrivet:
18 januari 2008, 11:38:47 »
Citera
Fortsätt NJUUUT av värmen ! Thumbsup
Loggat
Älvsbyhus byggt 2004 1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2Xförråd=ca 70kvm. Allt värms från och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , Borrhål 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
hansgu
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
hansgu
«
Svar #19 skrivet:
01 februari 2008, 16:00:57 »
Citera
Igår fick jag en ordentlig test på min ME FD35. Det var -16 grader på morgonen och under dagen ca -10 grader. Jag körde pumpen på fläkt 3, fast läge 2 snett ner och 23 grader. Den höll tempen i huset förvånansvärt bra (i suterrängvåningen behövs inte ens stödvärme). Placeringen i trappan verkar perfekt. Totala förbrukningen igår blev 80 kWh/dygn. Före jul kollade jag utan pump och -13 hela dygnet - förbrukning 115 kWh. Kan verkligen rekommendera ME FD35 och trapplacering verkar bra ur spridningssynpunkt i mitt suterränghus.
Loggat
Rollster
Dignitär inom värmepump
Karma +0/-0
Rollster
«
Svar #20 skrivet:
02 februari 2008, 15:33:20 »
Citera
Hej , 80kwh / dygn är väl ej lite , men mindre än förut är det Minsann ! Huvudsaken är ju att du slipper EL-radiatordrift ! Rapportera gärna vad Dygnsförbrukning blir vid lägre temperaturer ochså .
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
[
2
]
Alla
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/luft
»
Placering av inne och ute-del
(Moderatorer:
Bertil
,
Bosse-värmepumpsdo
) »
Ämne:
Hjälp med placering av innedel
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 688
dolda: 0
användare: 4
Användare online
:
TS Comfort AB
svenske kocken
lubbis
Carl N
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info