Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/luft
»
Placering av inne och ute-del
(Moderatorer:
Bertil
,
Bosse-värmepumpsdo
) »
Ämne:
Hjälp med placering av innedel
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
2
Next
Alla
Gå ned
Författare
Ämne: Hjälp med placering av innedel (läst 5864 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hansgu
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 27
Karma +0/-0
hansgu
«
skrivet:
18 oktober 2007, 10:52:20 »
Citera
Jag bor i Norrland i ett suterränghus med med ca 80 m2 i ovanvåningen och ca 35 m2 i suterrängvåningen som jag värmer upp. Jag funderar på en LVP men vet inte var jag ska placera innedelen för att få bästa resultat. Jag skickar med min husritning där jag med blå siffror lagt in mina funderingar.
1 på väggen i trappan till suterrängvåningen i höjd med golvet till ovanvåningen
2 högt på väggen i hallen
3 en golvmodell under ett fönster i hallen
4 på väggen högt i suterrängvåningen
Utedelen i fallen 2,3 och 4 i anslutning till innedelen
Utedelen i fall 1 mellan sovrum 12 m2 och 10 m2 (datarum).
Jag har tänkt mig en Mitsubishi.
Kan ni hjälpa mig med vettig placering?
«
Senast ändrad: 22 oktober 2007, 22:35:12 av hansgu
»
Loggat
Micra
Expert på värmepump
Stad/land: Härnösand
Antal inlägg: 459
Karma +1/-1
Kön:
Toshiba RAS B 13 -vinter, Yamaha XVZ 1300 -sommar
Micra
SV: Hjälp med placering av innedel
«
Svar #1 skrivet:
18 oktober 2007, 11:16:08 »
Citera
Hej hansgu,
- jag skulle välja placerings-alt.2, därför att jag tror på bättre värmespridning om innerdelen får blåsa sin luftström
in
mot vardagsrummet/köket...
Jag skulle inte tänka mig en placering i suterrängplanet, därför att det är inte det våningsplan som ni vistas mest i, och där ni bäst behöver värme när kylan smyger sig på.
Hälsningar
Micra
Loggat
1-plansvilla 103 m² Boro-hus med öppen planlösning i Härnösand. Braskamin + luftburen värme - Bahco sys. (körs numera bara för luftcirkulation/ventilering). Toshiba RAS B 13 EKVP-E fr.o.m. sept.-05.
hansgu
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
hansgu
«
Svar #2 skrivet:
18 oktober 2007, 11:48:12 »
Citera
Tack! Jag ska förtydliga mig lite. Som TV-rum har vi rummet i suterrängvåningen där jag skrivit "väggen borta". Vi sover i sovrummet 12 m2 på ovanvåningen. Rummet i suterrängvåningen 13 m2 med uteplatsen använder vi som gästrum - har dörren stängd och ca 15 grader.
Hansgu
Loggat
Micra
Expert på värmepump
Stad/land: Härnösand
Antal inlägg: 459
Karma +1/-1
Kön:
Toshiba RAS B 13 -vinter, Yamaha XVZ 1300 -sommar
Micra
«
Svar #3 skrivet:
18 oktober 2007, 12:16:09 »
Citera
OK,
- det är ju i TV-rummet mycket tid spenderas, på gott eller ont. Då kanske alt.4 är bättre. Då kan du hålla öppet till gästrummet och spara in elkostnad där. Den kanske du då istället måste lägga på ert sovrum 12 m² på övre planet, där det troligen blir ett par grader svalare...
-tror
Micra
Loggat
1-plansvilla 103 m² Boro-hus med öppen planlösning i Härnösand. Braskamin + luftburen värme - Bahco sys. (körs numera bara för luftcirkulation/ventilering). Toshiba RAS B 13 EKVP-E fr.o.m. sept.-05.
hansgu
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
hansgu
«
Svar #4 skrivet:
27 oktober 2007, 23:13:07 »
Citera
Ännu har jag inte bestämt mig om värmepump. Jag skulle behöva mer hjälp med placeringen. Nedervåningen eller ovanvåningen? Snälla hjälp mig!
hansgu
Loggat
Rollster
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 1273
Karma +0/-0
Fullständig Förbränning !
Rollster
«
Svar #5 skrivet:
28 oktober 2007, 21:17:39 »
Citera
Kanske försöka köpa 2 mindre pumpar till paketpris ? En i varje våningsplan ? !
Resultat med en pump = kompromiss , det kan ej bli helt bra , men nog kanske ändå bra .
Det är förstås upp till dej vad det får kosta , men om du vill ha bra resultat ? ....
Loggat
Älvsbyhus byggt 2004 1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2Xförråd=ca 70kvm. Allt värms från och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , Borrhål 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2022 Totalt 9524kwh varav bergvärmens andel är 3760kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.
klöver kung
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 13
Karma +0/-0
klöver kung
«
Svar #6 skrivet:
28 oktober 2007, 21:49:25 »
Citera
sätt en golvmodell under fönstret vid 4:an Thumbsup
Loggat
hansgu
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
hansgu
«
Svar #7 skrivet:
28 oktober 2007, 22:14:03 »
Citera
Grannen i ett likadant hus har för några dagar sedan satt in en pump i trappan dvs placering 1. Han har inte hunnit testa riktigt ännu då det varit ca 9 plusgrader. Vad tror ni placering 1 i trappan?
Loggat
Rollster
Dignitär inom värmepump
Karma +0/-0
Rollster
«
Svar #8 skrivet:
29 oktober 2007, 17:37:50 »
Citera
Är nog en plats du bör välja om du ska ha EN pump , du får lite värme till de flesta ställen , dock ej mycket neråt källarn , vet ej dock var i trappan du ämnar montera den`??
Vill ännu påminna om att TVÅ pumppar ( en i varje våningsplan blir BÄTTRE ) men troligen dyrare i inköp !
Men valet är förstås ditt !!
Det är allt som oftast pengen som styr , även i detta hus , vi har bara" en pump här i nedre våning .
En pump till vindsvåning önskas nog ännu , samt en även till garage/förråd , får se när börsen tillåter ?.......
Loggat
Älvsbyhus byggt 2004 1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2Xförråd=ca 70kvm. Allt värms från och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , Borrhål 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
hansgu
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
hansgu
«
Svar #9 skrivet:
29 oktober 2007, 20:31:24 »
Citera
På väggen rakt fram i trappan där jag placerat 1 på ritningen. Det blir alltså i samma höjd som golvet i ovanvåningen. Trappan är inte svängd utan går rakt ner. LVPn borde väl kunna få ner lite värme i källarvåningen eller ... . Är mer rädd att jag inte får någon värme i vardagsrummet och sovrummet på ovanvåningen. Vad tror ni - sprids värmen in i vardagsrummet och sovrummet?
Loggat
Rollster
Dignitär inom värmepump
Karma +0/-0
Rollster
«
Svar #10 skrivet:
30 oktober 2007, 14:07:16 »
Citera
Värmen sprids nog till sovrummet ochså , mellan dörrar öppna givetvis , men vid kallare väder behövs nog stödvärme i sovrummet .
Loggat
hansgu
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
hansgu
«
Svar #11 skrivet:
28 november 2007, 18:23:39 »
Citera
Nu har jag fått ett nytt förslag till placering av innedelen - i undervåningen vid klädkammaren. Jag har skrivit 5 där nya förslaget är. Det är ganska likt förslaget 1 i trappan (väggen bakom). Vad tycker ni om ni jämför 1 och nya 5?
Loggat
hansgu
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
hansgu
«
Svar #12 skrivet:
04 januari 2008, 11:57:08 »
Citera
Nu har jag beställt en ME FD35 som installeras på torsdag. Placeringen blir förmodligen vid 1 på väggen i trappan. Då får jag en vettig placering av utedelen och rördragningen. Vad tror ni? Kommer jag att få värmespridning både i ovanvåningen och suterrängvåningen? Är det ett bra LVP-val?
Loggat
Rollster
Dignitär inom värmepump
Karma +0/-0
Rollster
«
Svar #13 skrivet:
04 januari 2008, 21:41:39 »
Citera
Hej ! Hur högt eller lågt i trappan ämnar du montera den ??
Jag skulle nog ej montera den alltför högt , snarare typ 10 cm under innertak i nedrevåning .
Däremot vet jag inte om du ämnar ha den för kylning ( på båda våningarna ?) åxå
?
I så fall skulle jag montera den i höjd med övre våningens golv !
Maskinen du valt är en av de bästa som finns på marknaden just nu , Gratulerar !
Så nu återstår det att få den rätt monterad , och justeringar gjorda RÄTT på luft-luft-pumpen , och även på RADIATORERNA !
Loggat
hansgu
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
hansgu
«
Svar #14 skrivet:
04 januari 2008, 23:28:55 »
Citera
Hej! Tack för synpunkter! Trappan har bara vägg i övre planet så jag måste placera den på väggen där så lågt som möjligt. Det blir ca 25 cm över golvets höjd i övre planet. Kan inte lägre för då slår jag huvudet i den. Tror du att läge 4 skulle vara bättre? Montören trodde att det skulle bli svårt att blåsa luften genom trappstegen (öppna) från läge 4. Läge 5 är som du beskriver (under innertaket i nedervåningen) men då är en dörr i vägen (bara 31 cm till taket) och nästan omöjlig rördragning till utedelen.
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
2
Next
Alla
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/luft
»
Placering av inne och ute-del
(Moderatorer:
Bertil
,
Bosse-värmepumpsdo
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 884
dolda: 0
användare: 0
There aren't any users online.
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info