0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Har blivit med värmepump. Allt e monterat o inkopplat efter konstens alla regler o goda kompetenta vänner. Innedelen smyger igång och blåser med ett härligt tryck, men cirkulerar endast inneluften. Alltså - ingen kyla eller värme trots att vi ställer in i dessa lägen. Dessutom tuffar inte utedelen igång alls. Elen är rätt kopplad,det är kollat och dubbelkollat. Hjälper det med en vacumsugning för att kicka igång systemet eller vad göra? Tacksam för tips. Känner mig urdum.
Ja man kan ju undra vad Ni har för folk till hjälp med att installera och köra igång edra pumpar, verkar ju vara endast godhjärtade amatörer, och det är ju bra iof sig, men när det gäller installation av luftvärmepumpar så räcker det verkligen inte, utan här bör de vara certifierade installatörer så att de vet vad de gör. Frågan är om de ens har vakuumsugit pumpen, och om så inte är fallet och ni har kört igång pumparna så blir det väl till att börja tänka på att anskaffa en ny värmepump och börja om igen, för livslängden på den ni har lär bli ganska begränsad.Mvh Raffen.
Citat från: Raffen skrivet 23 oktober 2007, 01:04:51Jaha, Raffen är igång igen. Har du ont i magen ? MammaMu: Kontrollera så att ni inte lyckats böja/knäcka rören. Det är ganska lätt att göra det trots att rören är lättarbetade.. Jag lyckades knäcka det grova röret på en av mina pumpar när jag skulle montera dem. Vacumkillen kikade på detta och lyckades fixa till det med en skiftnyckel !! Problemet är att rören ser ok ut pga isoleringen på dem. Om du så mycket som misstänker att rören är knäckta på ngt ställe så skär upp isoleringen en aning och känn efter. Det var så jag upptäckte mitt knäckta rör.
Citat från: D_Sundsvall skrivet 23 oktober 2007, 15:23:19Citat från: Raffen skrivet 23 oktober 2007, 01:04:51Jaha, Raffen är igång igen. Har du ont i magen ? MammaMu: Kontrollera så att ni inte lyckats böja/knäcka rören. Det är ganska lätt att göra det trots att rören är lättarbetade.. Jag lyckades knäcka det grova röret på en av mina pumpar när jag skulle montera dem. Vacumkillen kikade på detta och lyckades fixa till det med en skiftnyckel !! Problemet är att rören ser ok ut pga isoleringen på dem. Om du så mycket som misstänker att rören är knäckta på ngt ställe så skär upp isoleringen en aning och känn efter. Det var så jag upptäckte mitt knäckta rör. Hej D_Sundsvall! Nej du jag har inte ont i magen, jag mår alldeles utmärkt, men du och en del andra kanske kan ha en otäck känsla i magen efter att som glada amatörer gett er på något som ni inte borde. Har du knäckt rör?? det är ju så man inte tror att det är sant. Mvh Raffen.
Citat från: Raffen skrivet 23 oktober 2007, 16:00:36Citat från: D_Sundsvall skrivet 23 oktober 2007, 15:23:19Citat från: Raffen skrivet 23 oktober 2007, 01:04:51Ja, jag antar att jag borde anlitat dig.... tomte::
Citat från: D_Sundsvall skrivet 23 oktober 2007, 15:23:19Citat från: Raffen skrivet 23 oktober 2007, 01:04:51
Citat från: Raffen skrivet 23 oktober 2007, 01:04:51
Citat från: D_Sundsvall skrivet 24 oktober 2007, 09:29:26Citat från: Raffen skrivet 23 oktober 2007, 16:00:36Citat från: D_Sundsvall skrivet 23 oktober 2007, 15:23:19Citat från: Raffen skrivet 23 oktober 2007, 01:04:51Ja, jag antar att jag borde anlitat dig.... tomte:: Hej D_Sundsvall! Nej riktigt så menade jag faktiskt inte, mitt råd gick mera ut på att man anlitar kunnig och certifierad montör till installationen. tomte:: Mvh Raffen.
Citat från: Raffen skrivet 24 oktober 2007, 12:24:44Citat från: D_Sundsvall skrivet 24 oktober 2007, 09:29:26Citat från: Raffen skrivet 23 oktober 2007, 16:00:36Citat från: D_Sundsvall skrivet 23 oktober 2007, 15:23:19Citat från: Raffen skrivet 23 oktober 2007, 01:04:51Ja, jag antar att jag borde anlitat dig.... tomte:: Hej D_Sundsvall! Nej riktigt så menade jag faktiskt inte, mitt råd gick mera ut på att man anlitar kunnig och certifierad montör till installationen. tomte:: Mvh Raffen.Är inte du det då ?