0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Här belyses båda falangerna (Solvärmeutbyte och varmvattenkomfort) http://www.formas.se/upload/dokument/PDF%20filer/sol_till_bade_vatten_och_varme.pdf
hej visst stämmer det bra att grejerna efter solfångaren inte producerar kwhdet som är intresant är väl ändå vad du får ut av kwh du stoppat in i tankenfår du ut 500 liter badvatten eller 900 liter så är det ju en viss skillnad i förlängningen innebär det ju att istället för att ha 75 rör å 750liter så skulle du kunna göra samma sak med säg 30 rör å 300-500 liters tank halva kostnaden i rör å betydligt lättare att placera grejerna om man har det lite trångt
Hej.Jag vill flika in med några följdfrågor i detta ämne som jag inte blir klok på:1: Shuntar kopplade mot ack-tank, dom har väl en tröghet på mellan 4-10 min innan dom ställt sig i "rätt" läge på inkommande matning, vilket bör vara negativt för skiktningen, sen ger väl också samma shunt vid mittenläge då även matning mot "båda" hållen. Är det inte bättre med simpla magnetventiler i detta fall för bästa skiktning ?2: Ack-tank mot radiatorslinga.På de ritningar som jag tittat på går matningen från toppen via shunt ut mot radiatorkoppel medans radiatorreturen ALLTID går längst ner mot botten, men här borde det då uppstå ett problem till, nämligen att returtemperaturen alltid är avhängig utmatad temp minus DUT, vilket gör att vid kallaste väderlek borde matning ut vara runt +50 ºC med en retur på c:a +40-45 ºC beroende på typen av radiatorer, då är väl inte en fast koppling mot acktank botten bästa val för skiktningsprincipen.3. Laddning via L/V-pump. När denna pump avfrostar kommer den att nyttja acktankens energi, alltså pumpar plattvärmeväxlaren då plötsligt in bottentemp minus c:a 10 ºC, vilket bör ge att om botten i ack-tanken har en temp på c:a +25 ºC, kommer då utmatningen att ge +25 minus 10 ºC av värmeväxlaren = +15 ºC som går in i mitten av acktanken, vilket bör förstöra skiktningen helt. Här bör väl det också ordnas med en lägre returmatning för att rädda skiktningen ?Vad anser ni om detta ?
hej det e ju lite av det du skriver som är fördelen med plattisen den är effektivare å normalt så bör dina 70 grader en bra dag räcka längre dvs en eller 2 dagar i ställert för en dag iomed den är effektivaredu får ut mer energi om utrustningen är effektivare plattvärme växlaren är även effektivare vid kalla temperaturer har du 70 grader i topp å returnerar 15 in i botten på tanken så tvivlar jag på att det är oeffektift ... finns inget som plockar energi lika bra å det med hög effekt under soliga dagar visst är det fångarens montering som styr det ? effektiviteten är lika hög även på dåliga dagar på värmeväxlarenvisst jag strävar efter att tanken ska hålla 60-70 grader oftast men har jag retur temp i botten på 15 grader kan jag även ladda in där om det känns lönt men skvätten varmvatten som går förlorad på en dålig dag lever jag med klarar inte solfångaren att prestera ut 10 liter 45-50 gradigt vatten den dan så verkar det inte va en sån stor mängd energi som går till spillokan ju även botten ladda med plattvärme växlaren gick hur fint som hällst felet va att det tog sån jädra tid att få tanken varm iomed man va tvungen att värma upp hela tanken i en stöt det e ju liksom inte så att solfångaren laddar in 70 som ograverat piper rakt upp i toppen utan hela tanken värms vääädigt saktajag skulle mycket väl kunna ha solslingor i min tank ...men då skulle det va 2 st som stod i tanken å en liten termostat styrning som körde den översta delen slingan först till tex 55 grader å sen växlade om å botten värmde resten av tanken då toppen va varm mest för att fort få varmvatten
Till Humlan:Hur är din Airwell kopplad till acken från din plattvärmeväxlare ?Har du något diagram eller annat matnyttigt ?
hej får jag lägga mig i eller komentera ? har moddat din tank i paint,så om du inte dödar mig så kan jag slänga in bilden vill du inte så lägger jag mig inte i