0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej,Har nu följt resonemanget i den här tråden fram och tillbaka och nu kan jag ju inte längre skaffa den där fina acktanken som jag hade tänkt med alla slingorna för vp (av ngt slag) och sol, för såväl radiatorer som tappvarmvatten. Tack för det! Å andra sidan måste jag säga att idéer och länkar m m som lagts in här har varit mycket intressanta särskilt beträffande plattvarmväxlare kontra slingor Thumbsup. Men nu måste jag ändå be er klargöra: Ska man skippa allt vad heter slingor och istället skaffa en ren tank, väl isolerad förstås, men utan slingor och köra plattis både för vv - övre delen - och solen längst ned ??
Citat från: gamhalsgurra skrivet 20 oktober 2007, 23:46:20Hej,Har nu följt resonemanget i den här tråden fram och tillbaka och nu kan jag ju inte längre skaffa den där fina acktanken som jag hade tänkt med alla slingorna för vp (av ngt slag) och sol, för såväl radiatorer som tappvarmvatten. Tack för det! Å andra sidan måste jag säga att idéer och länkar m m som lagts in här har varit mycket intressanta särskilt beträffande plattvarmväxlare kontra slingor Thumbsup. Men nu måste jag ändå be er klargöra: Ska man skippa allt vad heter slingor och istället skaffa en ren tank, väl isolerad förstås, men utan slingor och köra plattis både för vv - övre delen - och solen längst ned ?? svar ja om du vill ha det billigaste.enklaste å effektivaste systemet så kör en ren 500-750 liters tank med plattisar tror inte du blir besviken beställer du tanken på husqarnatank svets kan dom sätta in nått fler utag för nån kr vill du lyxa till det så be dom sätta in en stående solslinga i botten på tanken så slipper du en plattis
Jag läste i en tidigare tråd (som jag naturligtvis har lyckats glömma namnet på) att någon firma också plastbehandlade insidan av acktanken (tror det var epoxi), detta då plåten i tanken leder värmen så pass mycket att även detta skulle sänka skiktningsprincipen.Alltså undrar jag om någon vet vilket företag det är som isolerar insdian med plast ?vi hade tidigare just en stor diskussion om det var möjligt med plastacktankar som då skulle ha bästa värmeisolering-men det faller på att plasten aldrig kan hantera stora tryck.