0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jo, allt det du skriver stämmer... men det har ju inte så stor relevans i det här fallet väl, då det är en ren resistiv last och ren sinusvåg.
Likström som är trefas
Jag har hittat felet och nu måste jag ta greven i försvar eftersom jag varit så hård i min kritik. Hans avsikt är inte att luras, det ser jag nu. Detta är vad jag kommit fram till och då blir plötsligt alla siffror fullt realistiska. Jag är inte 100 på att det är så här, men 99,9. Jag har kollat in Energicentras hemsida och där står att 3 kW-verket (4,8 meter turbindiameter) ger 3 kW vid 10 m/s, vilket ger ett Cp på 27 och det är en fullt realistiskt siffra för mindre vindkraftverk och detta finns ingen anledning att tvivla på. När det gäller 276 volt och 10,3 ampere vid 4,4 m/s, tror jag att det förhåller sig så här:Vindkraftverkets generator ger en spänning på 276 volt (just i detta ögonblick) och anledningen till den höga spänningen är att klena kablar ska kunna användas från vindkraftverket fram till batteribanken som är på 12 volt som det står på Energicentras hemsida. I och för sig hade siffrorna sett ännu bättre ut om batterierna varit kopplade så att batterispänningen varit 24 volt, men nu står det att omvandlaren (växelriktaren) ger 230/400V växelspänning från 12 volt likspänning. Med ett Cp på 27 bör vindkraftverket alltså kunna ge ca: 250 watt vid 4,4 m/s och med en batterispänning på 11 volt (som greven uppgav) blir effekten 11 volt x 10,3 ampere = 113 watt. 113 watt låter lite med tanke på att verket bör ge 250 watt vid 4,4, m/s, men startvinden har angivits till 4 m/s, så det har nyss kommit igång och förluster i lager o.s.v. blir procentuellt stora vid svag vind. Bladen ska vridas igång och svag vind ger lite energi, så det är inte så konstigt.Det är också uppenbart att den styrelektronik som greven pratar om är en MPPT-regulator (Maximum Power Point Tracker) med tillhörande display och de 276 volt som visas är vindgeneratorns spänning in till regulatorn, där den sedan omvandlas till 12 volt, eller rättare sagt någon volt över batterispänningen. Den ström som visas är laddströmmen till batterierna (efter omvandling) och då får vi 11 volt x 10,3 ampere = 113 watt. Strömmen in till batterierna är betydligt lägre, runt 0,4 - 0,5 ampere, men den ser man inte på displayen, det är laddström efter MPPT-regulatorn som visas. Detta är alltså min teori och den torde vara rätt.
HejSka jag behöva rätta igen, alla generatorer tillverkar växelspänning.Man tar en spole och förändrar magnetfältet i den så uppstår det spänning pga förändringen av magnetfältet.När man sen vill ta ut spänningen kan man fixa likspänning endera via likriktning eller via kollektor.MVHMesser
HejNu har jag tittat på den där hemsidan, och det enda jag vill säga är att Greven1 verkar inte ha någon större kunskap om det som säljs på denna hemsida.MVHMesser
Men greven, enligt er hemsida http://energicentra.nu tyder ju allt på att batterierna är parallellkopplade för 12 volt. Tittar man på hemsidan under vindkraftverk, hittar man en länk till monteringsmanualen och där står följande på sidan två under punkt I "Hur fungerar verket": Omvandlare (12 volt DC -> 230/400 Volt AC)Under punkt 9 sidan 3 står också: "Koppla in omvandlaren till batteribanken och därefter koppla in i huset.Obs! från punkt 9. Så är det inte svagström (12Volt) utan 230-400Volt!". Om det är som jag tror, att verket har en MPPT-regulator som maximerar strömmen med hänsyn till batterispänningen, alltså runt 12 volt, då stämmer alla siffror. :,v(