0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag identifierade problemet med luftomsättning i trapphuset hos mig. Kall luft från övre våning vill rinna igenom spaljen ner i "gapet" runtom hela hålet. Den krockar då med stigande varm luft och omsättningen stendog.Satte upp en sarg i golvnivå runt halva spaljen, kall luften leddes då närmare till trappans övre steg och "rann ner" där längs med trappen.Varm luft kunde då stiga rakt upp obehindrat. Sjukt stor skillnad. Frugan kunde nästan föna håret i varmdraget och förfrysa fötterna i kalldraget när hon stod i trappan
Sen så kommer det lite kluriga: Vi har krypgrund på kåken. I den är ett mekanisk frånluftsystem installerat. Det funkar så att det drar ner inomhusluft på fyra ställen på nedervåningen i grunden. Luften transporteras runt där nere och spottas sedan ut via ett rör på utsidan. Fläkten kan jag styra själv, kör den oftast på ganska låg effekt. (jag behöver ingen hårfön där ute... ) Systemet installerades några år innan vi köpte, och vad jag förstod så var det för att motverka eventuella fuktproblem som skulle kunna uppkomma.