0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Helt rätt som du säger att ju högre temp ju högre kondeseringstryck ju högre ström i kompressorn.Därför bör man ha så låg vv temp som man ka stå ut med. Detta kompletteras hos många vp tillverkare med en legionella funktion på så sätt att man med vissa perioder höjer temp för att ta död på bakerierna (var 3:e vecka?).Ett annat alternativ som avlastar vp är att låta vv vara på en lägre temp och att spetsvärma i en liten elektrisk beredare.Man kan ju använda de extra kw:en som vp drar till beredaren i stället för till vp. Därmed avlastas vp och man får längre livslängd.///AndersA
Det är alltid billigare att värma med värmepump än med elpatron, så länge värmepumpen klarar av att hålla både VVB och hus med värme.Om den inte längre klarar av det p.g.a. kyla kan/bör man prioritera husvärme före tappvarmvattenvärmning./Rickard
Citat från: Rickard skrivet 11 oktober 2007, 00:08:42Det är alltid billigare att värma med värmepump än med elpatron, så länge värmepumpen klarar av att hålla både VVB och hus med värme.Om den inte längre klarar av det p.g.a. kyla kan/bör man prioritera husvärme före tappvarmvattenvärmning./RickardPå en CTC sker ingen växling eller prioritering mellan husvärme och varmvatten.MVH // Rolle
Noll koll,hur har det gått med dina besvärliga borrhål? Hur fungerar det nu och vad har du för värden på brine in och ut?
Jag har tidigare haft 42 grader som inställning på elpannan för att spara energi, men det har inte varit helt populärt. Det kan bli klent med VV då. Har nu höjt till 44 grader och inget gnäll hörs. Däremot måste jag tillstå att det går någon/några extra Kw på elpatronen per dygn
Man måste hitta på något att leka med inne nu när höstmörkret kommer.... Under sommaren har jag varit lyrisk till möjligheten med 'extra varmvatten' , har tillochmed beställt senaste versionen av styret (PIC) för att kunna ha en extern knapp för extra vv.Innan den blir tillgänglig som reservdel få jag vänta... ..under tiden hittade jag i loggningsforumet en länk till techtrade.se och deras EMC. Pillade ihop en led-detektor på elleverantörens elmätare....men, under helgen har jag konstaterat att CTC borde uppfinna ytterligare en knapp som skulle kunna stoppa 55ºC-körningar när man inte är hemma och kräver något varmvatten.Jag blev förvånad att energiförbrukningen är nästan 1kW högre på värmepumpen i slutet av en 55ºC-körning än vid starten. Jag har en 8.5kW som verkar dra ca 3.1-4.1kW beroende på hetgastemperaturen, det går väl tyngre med högre temp/tryck.Det blir onödiga kostnader när man inte behöver vv.Är det någon annan som loggat och sett det här fenomenetbifogar ett par logg-bilder från helgen
hej. lyfter denna tråd.den knappen hade jag velat ha. som stänger av 55 ºC körningen vid var fjärde start.är det någon som har en lösning på hur man skulle kunna få bort att den kör till 55 ºC vid 4e start?bifogar en bild på elen som visar fenomenet. att pumpen drar betydligt mycket mer el vid högre tryck.(temperatur)
Citat från: kullabacken skrivet 28 mars 2009, 10:21:01hej. lyfter denna tråd.den knappen hade jag velat ha. som stänger av 55 ºC körningen vid var fjärde start.är det någon som har en lösning på hur man skulle kunna få bort att den kör till 55 ºC vid 4e start?bifogar en bild på elen som visar fenomenet. att pumpen drar betydligt mycket mer el vid högre tryck.(temperatur)Hepp, behövs ingen knapp - vill ni bli av med "55-graderskärn ingarna" så sänk bara inställningen för max temp vp ner till önskad temp.Efter att ha installerat separat spetsberedare hade vi inte längre något behov av högre temperaturer så vi kör på max 43 grader.Ger också ett lugnt liv för kompressorn.