0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej!Jag skulle vilja veta hur pumpen agerar när man kör fläkten i auto mode vs fast läge.Dvs när höjer resp sänker den fläkthastigheten kontra ökar varvet på kompressorn.Fläkten i autoläget funkar kanon hemma men det vore roligt att veta logiken på reglerenheten.Vi har en Toshiba, men öv kanske också har liknande sätt att reglera?Det som jag kan räkna ut direkt är ju följande:Vid värmeläge: SOL Fläkt läge: AutoKall inne Värmeväxlare = låg fläkthastighet (vet inte vad värmeelementet i innedelen heter) om rumstemp ligger under inställt värde.Kall inne värmeväxlare = hög fläkthastighet om rumstemp ligger över inställt värde. Och tvärtom ifall innedelens värmeväxlare har hög temp??Det borde bli en ganska stor tabell med värden och förutsättningar för att styra kompressor och innefläkt optimalt?Är nyfiken, info tack b00k
På en Pana E9DKE så reglerar logiken innefläktens varvtal, inte bara beroende på energiuttaget från kompressorn, utan oxå BÖR-innetemp och differensen i inblås och utblåstemp. Om man själv ställt in en fläkthastighet, så tar logiken viss hänsyn till detta, men förändrar den ganska mycket om det behövs.Man får nog anta att den person som gjorde programmet för fläkthastighet hade all tillgänglig information om kompressorns effektivitet mm. Om han gjorde helt rätt kan inte jag avgöra.
Jag kör själv på manuell fläkthastighet. Mest för att kunna vara med att bestämma ljudnivån. Men det är klart att högsta fläkthastigheten alltid ger bäst COP (allt annat lika)
Det är naturligtvis inte "bäst" att köra fläkten på högsta hastighet. Det är därför pumpen anpassar hastigheten själv. Men det ger högre COP, om du kör med högre hastighet (och har allt annat lika)
Citat från: larryd skrivet 24 oktober 2007, 10:19:51Det är naturligtvis inte "bäst" att köra fläkten på högsta hastighet. Det är därför pumpen anpassar hastigheten själv. Men det ger högre COP, om du kör med högre hastighet (och har allt annat lika)Håller helt med Larryd här, att det är allra effektivast att ha högsta fläkthastighet inställd på pumpinnerdelen och gärna vinge rakt ut för att få iväg varmluften så långt som möjligt. Pumpen känner ju ändå själv av hur mkt värme den klarar att avge kontra behovet ifh till inställd temperatur, och anpassar då fläkthastigheten därefter iaf. Så vill man ha ut absolut mesta möjliga (max) ur en luftvärmepump så är det högsta fläkthastighet, högsta börvärde 30 ºC inställt, och vinge rakt ut som gäller.Mvh Raffen.
Hej D_Sundsvall! Glöm nu det här med bättre COP vid dellast så är du hygglig. Jag sa att vill man ha ut absolut mesta möjliga (max) ur en luftvärmepump så är det högsta fläkthastighet, högsta börvärde 30 ºC inställt och vinge rakt ut som gäller, sen är det ju helt klart att man med denna inställning riskerar att i förlängningen också få 30 ºC i huset, det har du ju helt rätt i.Mvh Raffen.