0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Sjäv slutade jag elda med ved efter ca 20 år, trots egen skog/ved. För mycket slit för så liten besparing...., tvivlar jag skulle återuppta eldandet om jag så fick veden hemkörd, kluven å klar..mvh humlan.
Citat från: humlan57 skrivet 30 september 2007, 19:30:07Sjäv slutade jag elda med ved efter ca 20 år, trots egen skog/ved. För mycket slit för så liten besparing...., tvivlar jag skulle återuppta eldandet om jag så fick veden hemkörd, kluven å klar..mvh humlan.hej håller med i stora drag,det ä ett jävla slit att jobba med veden å Väldigt kostsamt om man ska ha grejer för det en kombi klyv e inte billig + att man börväl hällst ha både traktor å kranvagn för att få hem veden skulle alldrig sätta in vedpanna pga allt jädra jobb med att skaffa hem 25m3 ved varje år jag räknar med att elda upp ca 5m3 per år i min kamin,det som normalt skulle räcka i ett år räcker i stället i 5 år så det känns vettigare har ochså tittat lite på att importera värme loggs,har hört att dom e billiga i andra länder en tradar fyll med loggs till rätt pris måste gå sälja
Citat från: Dr Chun-Lan skrivet 30 september 2007, 20:24:12Citat från: humlan57 skrivet 30 september 2007, 19:30:07Sjäv slutade jag elda med ved efter ca 20 år, trots egen skog/ved. För mycket slit för så liten besparing...., tvivlar jag skulle återuppta eldandet om jag så fick veden hemkörd, kluven å klar..mvh humlan.hej håller med i stora drag,det ä ett jävla slit att jobba med veden å Väldigt kostsamt om man ska ha grejer för det en kombi klyv e inte billig + att man börväl hällst ha både traktor å kranvagn för att få hem veden skulle alldrig sätta in vedpanna pga allt jädra jobb med att skaffa hem 25m3 ved varje år jag räknar med att elda upp ca 5m3 per år i min kamin,det som normalt skulle räcka i ett år räcker i stället i 5 år så det känns vettigare har ochså tittat lite på att importera värme loggs,har hört att dom e billiga i andra länder en tradar fyll med loggs till rätt pris måste gå sälja Å Du kan ju alltid ta med dig ett par bananlådor, med torr å fin ved under armen, när Du raglar hem i höstmörkret, från en viss kompis mvh humlan.
å som jag skrev längre upp en viss skillnad å elda 5m3 eller 25m3 per år
humlan...joo funderar ochså på att "låna" en eller 2 banan lådor i vinter ,,,dom e ju otroligt dryga så jag räknar kallt med att dom räcker fram mot i slutet på mars....sen är det ju lungt då kommer solen
Varför skaffar ni kaminer när ni hatar ved Är det inte bättre att sälja veden istället för att elda upp den.Det har ni ju förslagit förr?