Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Näst bästa investering jag nÃ¥gonsin gjort!!!  (läst 41868 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
SV: Näst bästa investering jag någonsin gjort!!!
« Svar #60 skrivet: 13 september 2010, 20:35:34 »
Tack för de orden Robster!
Det verkar ha hjälpt, för nu e de tysta!  Thumbsup
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Näst bästa investering jag någonsin gjort!!!
« Svar #61 skrivet: 13 september 2010, 23:24:19 »
Tack för de orden Robster!
Det verkar ha hjälpt, för nu e de tysta!  Thumbsup

Jo...

För nu börjar vi använda våra LL värmepumpar för värme.!

Vad använder man frikyle-grejorna till dom närmaste 8 månaderna?
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Näst bästa investering jag någonsin gjort!!!
« Svar #62 skrivet: 14 september 2010, 09:23:58 »
Tack för de orden Robster!
Det verkar ha hjälpt, för nu e de tysta!  Thumbsup

Jo...

För nu börjar vi använda våra LL värmepumpar för värme.!

Vad använder man frikyle-grejorna till dom närmaste 8 månaderna?

Avfuktning, om det behövs. Fast vintertid brukar ju inte fukt vara ett problem, annat än i garaget.

Annars är vi helt nöjda med att bara låta frikylan vila. Vi behöver ju inte köra fläktar och annat för värme som L/L-användarna.

Eller är du en sÃ¥n som tycker att det är slöseri att inte använda allt alltid?  ^-^
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Näst bästa investering jag någonsin gjort!!!
« Svar #63 skrivet: 14 september 2010, 12:31:39 »
Tack för de orden Robster!
Det verkar ha hjälpt, för nu e de tysta!  Thumbsup

Jo...

För nu börjar vi använda våra LL värmepumpar för värme.!

Vad använder man frikyle-grejorna till dom närmaste 8 månaderna?

Avfuktning, om det behövs. Fast vintertid brukar ju inte fukt vara ett problem, annat än i garaget.

Annars är vi helt nöjda med att bara låta frikylan vila. Vi behöver ju inte köra fläktar och annat för värme som L/L-användarna.

Eller är du en sÃ¥n som tycker att det är slöseri att inte använda allt alltid?  ^-^

Nejdå...

men vill ha maximal nytta av investerade pengar bara.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
SV: Näst bästa investering jag någonsin gjort!!!
« Svar #64 skrivet: 07 december 2010, 17:52:30 »
Vill bara säga till alla som tvekar att skaffa/bygga in frikyla att det är den näst bästa investering jag nÃ¥gonsin gjort!  studs studs studs Thumbsup Thumbsup Förutom när vi fick köpa huset för ett rent drömpris sÃ¥ är investeringen i frikyleanläggningen det bästa. HUUUR skönt som helst att alltid ha mellan 19,5 och 20 grader i huset när det är stekhett ute.  Thumbsup ;D När det sedan bara kostar 5,20 kr/dygn att hÃ¥lla hela huset sÃ¥ svalt är ju bara hur billigt som helst.  :,v(

Någon som tvekar bör direkt sluta läsa och börja planera byggnationen. Alla som gjort det vet nog vad jag pratar om.

//R


kostar det så mycket som 5kr per dygn?? det är ju nästan lika mycket som jag gör åt med en luft-luft pump på kyla.... :o

Utloggad Barkis

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 147
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Näst bästa investering jag någonsin gjort!!!
« Svar #65 skrivet: 07 december 2010, 18:10:44 »
han mena nog att man tjänar 5kr  ::) det som drar är en cirkulationspump och brukar dom dra, 70w? och själva fläkten i konvektorn men man laddar ju upp hÃ¥let med värme ocksÃ¥ sÃ¥ värmepumpen gÃ¥r billigare när den sedan värmer hus/vatten  ^-^
230kvm delat på 2st lägenheter och en restaurang, ca12ton pellets, ~400kbm vatten/år.
uppdatering: oktober 2009 Nibe 1145-10 med 300l thermia tws beredere, 216m aktivt

Utloggad jonasmj

  • Kan inte pÃ¥stÃ¥ att jag är en:
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 324
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Frikyla!
SV: Näst bästa investering jag någonsin gjort!!!
« Svar #66 skrivet: 08 december 2010, 07:07:14 »
Citera
kostar det så mycket som 5kr per dygn?? det är ju nästan lika mycket som jag gör åt med en luft-luft pump på kyla.... :o
Kör man pump + konvektor så drar det kanske upp emot 150W eller nåt sånt
Räkna 24 timmar så blir det 3,6kWh och kostar elen 1,20kr/kWh blir det drygt 4 kr.


Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Näst bästa investering jag någonsin gjort!!!
« Svar #67 skrivet: 08 december 2010, 11:24:59 »
Svårt och tjäna 5 kr, kanske sparar 5 kr, vi har kyla för 0kr idag..

/A.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad jonasmj

  • Kan inte pÃ¥stÃ¥ att jag är en:
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 324
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Frikyla!
SV: Näst bästa investering jag någonsin gjort!!!
« Svar #68 skrivet: 08 december 2010, 13:20:08 »
Svårt och tjäna 5 kr, kanske sparar 5 kr, vi har kyla för 0kr idag..

/A.
Var frÃ¥gan om man tjänar eller sparar?  Sc:,h TrÃ¥den ska ju inte handla om skillnader i kostnad för kyla pÃ¥ LL kontra frikyla. Beloppet 5 kr är bara en redovisning GROVT vad det kostar att kyla med frikyla. Dvs, väldigt lite. Därav namnet "frikyla"   :)

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +21/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Näst bästa investering jag någonsin gjort!!!
« Svar #69 skrivet: 08 december 2010, 14:02:25 »
Svårt och tjäna 5 kr, kanske sparar 5 kr, vi har kyla för 0kr idag..

/A.
Var frÃ¥gan om man tjänar eller sparar?  Sc:,h TrÃ¥den ska ju inte handla om skillnader i kostnad för kyla pÃ¥ LL kontra frikyla. Beloppet 5 kr är bara en redovisning GROVT vad det kostar att kyla med frikyla. Dvs, väldigt lite. Därav namnet "frikyla"   :)


5:- för 24 timmar. Man kör ju inte dygnet runt, så dygnskostnaden blir lägre.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
SV: Näst bästa investering jag någonsin gjort!!!
« Svar #70 skrivet: 08 december 2010, 23:43:27 »
iallafall under ca 1.5 vecka i somras körde jag pumpen dygnet runt på 20 grader kyla på dagen och ställde om till 22 på natten.

sen skiter jag i om apan inte bränner en krona på kyla, jag bränner gladeligen en tusenlapp per år på att lyxa till det lite vilket snåljåpar inte fattar vad det betyder.. bor en sån snåljåp inte långt från mig, han kör lada niva och har inte en enda utelampa tänd. riktig jävla undermedelsvensson... usch!


Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Näst bästa investering jag någonsin gjort!!!
« Svar #71 skrivet: 09 december 2010, 07:31:26 »
För jag BEHÖVER ingen kyla! och lite svårt att kyla med luftvärmepump som sitter på nedre plan när det som bekant blir varmt på övre plan!, vädra funkar, och är helt gratis!
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Näst bästa investering jag någonsin gjort!!!
« Svar #72 skrivet: 09 december 2010, 08:54:30 »
iallafall under ca 1.5 vecka i somras körde jag pumpen dygnet runt på 20 grader kyla på dagen och ställde om till 22 på natten.


En bra investering......

helt klart!
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad aakeoe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
SV: Näst bästa investering jag någonsin gjort!!!
« Svar #73 skrivet: 10 december 2010, 09:29:31 »
Installerade Nibe 1245/10 med frikyla i juni -10. Välisolerat äldre timmerhus hus på 185 kvm, borrhål 220m aktivt. 1½ mil utanför Östersund med strandtomt vid Indalsälven.
Mycket nöjd med frikylan, vilken distribueras via två synnerligen tystgående rätt stora fläktkonvektorer, en i köket på nedre plan och en i ett sovrum på övre plan. I sovrummet vill vi ha omkring +16* och lite varmare än så blir det även med radiatorn helt strypt i det rummet och detta även nu på vintern. Nu går det bra att vädra om man vill ha svalare men så länge det fanns insekter i luften så fick fläktkonvektorns termostat hålla sovrumstemperaturen.
Efter 1½ mån med dagstemperaturer mellan -10 och -25 så är fortfarande köldbärare in runt +3 och köldbärare ut +0,2. Elförbrukningen hitintills runt 40% av fjolårets (inkl. hushållsel). Nöjd!
aake

Utloggad mexitegel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 398
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Självlärd Guru pÃ¥ NIBEs 1145:a
SV: Näst bästa investering jag någonsin gjort!!!
« Svar #74 skrivet: 19 december 2010, 00:03:30 »
Efter 1½ mån med dagstemperaturer mellan -10 och -25 så är fortfarande köldbärare in runt +3 och köldbärare ut +0,2.
Nu ska jag inte vara surpelle här men det tar ett par Ã¥r innan hÃ¥let stabiliserat sig, sÃ¥ dra inga slutsatser pÃ¥ de siffrorna  ;)
270 kvm från 1975 konverterade från direktverkande el till Nibe 1145-10 mot Euronom ackumulatortank med solslinga. 9 radiatorer, 1 fläktkonvektor och 45 kvm golvvärme.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!