Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Näst bästa investering jag nÃ¥gonsin gjort!!!  (läst 41860 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Robster

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
SV: Näst bästa investering jag någonsin gjort!!!
« Svar #15 skrivet: 09 januari 2010, 19:58:13 »
Tänkte bara meddela att nu när jag haft anläggningen i drift ett tag så kan det vara intressant att ge ytterligare lite feedback.

För det första så är det fortfarande en helt underbart skön investering och jag skulle gladeligen betala 50k extra för detta, jämfört med ett hus utan kyla. Alla som har småbarn på riktigt varma somrar vet vad jag pratar om och om man själv dessutom gillar att sova svalt och med låg luftfuktighet inne, trots att det dryper ute så är det inte mycket att fundera på.

Har bestämt mig för att göra följande justeringar på anläggningen. Inte för att det inte fungerar, utan för att jag vill ha det ännu bättre.
01. Har bytt ut alla termostater till helautomatiska så att även fläkthastighet regleras av termostaten steglöst beroende på behov. Ska också flytta termostaterna från elementen till diskret väggplacering pga att jag kommer att "bygga för" konvektorerna en del.
02. Har också uppgraderat avrinningen från konvektorn på nedervåningen dit även kondensen från FST 14 rinner. Den befintliga räckte inte till, men nu har jag isolerat om ytterväggen på den sidan och passade på att dra om röret i väggen istället.
1. Kommer att uppgradera fläktkonvektorn i sovrummet till en FST 24 istället för befintlig FST 14. Enbart för att få mindre gångtid och lägre fläkthastighet när det verkligen värmer på.
2. Ska byta ut konvektorn som kyler nedervåningen till en snäppet större FST 34. Kylan räcker inte när man befinner sig på nedervåningen med kök, datorer, tv mm igång.
3. Kommer att dra in den minsta konvektorn (4-rörs FST 14 som idag är i sovrummet i vinkällaren för att få ännu jämnare temperatur där. På vintern blir det lite för kallt när det kyler på och på sommaren skulle jag vilja behålla 12-14 grader konstant.
4. Avluftningen på värmedelen som sitter i slutet på utgående fördelare och i slutet på ingående fördelare funkar helkasst och kommer att reklammeras till rörisen som gjorde det. Han försäkrade att det var där de skulle sitta, trots att jag frågade om de inte borde sitta på övervåningen (högsta punkten). Det har visat sig att de släpper inte ut nån luft alls, utan jag får manueltömma på övervåningen där luften samlas. Ruggigt irriterande då avluftarna kostade 500 kr/st.

I övrigt är jag supernöjd och njuter varje dag det är varmt eller fuktigt ute!

//Rob





Utloggad SUNE73

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: STOCKHOLM
  • Antal inlägg: 1042
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • KUNSKAP ÄR MAKT!
    • Temp mätning
SV: Näst bästa investering jag någonsin gjort!!!
« Svar #16 skrivet: 09 januari 2010, 22:10:23 »
Hej Robster,

Kul att du återkopplar det är mycket uppskattat.
Jag undrar hur du lyckats med allt detta för 15000kr???
Tipsa gärna om hur du fått så bra pris.

Själv har jag inte installerat någon kyla än, det är så mycket annat hela tiden - men snart så...

MVH
Mitt fritidshus by.Ã¥r -00 1 1/2 plan total golvyta  ca 160kvm ca 18 grader Ã¥ret runt - IVT C5 100m BORRA, GOLVVÄRME I SPÃ…RADE SPÃ…NSKIVOR 100m2, TOTAL FÖRBRUKNING 4-5000kwh/Ã¥r 2000-2018 inkl HH EL

Nuvarande bostadshus by.år -77 1 plan i suterräng total golvyta 267m2 - Nibe F1255 4-16kw installerad 20150311, VVB Carrier 300/180 seriekopplad som volymförstorare, Borrdjup 180 m, 8 Radiatorer 1-rörs ca 80W/m2, ca 100m2 Golvvärme, Pool 20m3, Total förbrukning tidigare ägare ca 15000kwh, FTX Heru 130 EC startad 150715, Total förbrukning 10060 kwh 2019 inkl HH el.

Mitt fd bostadshus by.år -58 1 1/2 plan total golvyta 127m2 ca 21,8 grader året runt - NIBE 1215 7kw, 181M BORRA Ca 175 AKTIVT, 12 RADIATORER 80W/m2, ACC.TANK NIBE UKV100, FTX HERU 75, TOTAL FÖRBRUKNING 8-10000kwh/ÅR 2005-2013 INKL HUSHÅLLSEL

Utloggad Robster

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
SV: Näst bästa investering jag någonsin gjort!!!
« Svar #17 skrivet: 09 januari 2010, 23:06:04 »
Hej Robster,

Kul att du återkopplar det är mycket uppskattat.
Jag undrar hur du lyckats med allt detta för 15000kr???
Tipsa gärna om hur du fått så bra pris.

Själv har jag inte installerat någon kyla än, det är så mycket annat hela tiden - men snart så...

MVH

Inte så svårt eftersom det egentligen bara handlar om 3 konvektorer, ca 30 meter rör i rör och lika mycket rörskålsisolering, ett par ventiler och en cirkpump. Har jag glömt något?

//Rob

Utloggad mexitegel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 398
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Självlärd Guru pÃ¥ NIBEs 1145:a
SV: Näst bästa investering jag någonsin gjort!!!
« Svar #18 skrivet: 09 januari 2010, 23:27:04 »
Passade pÃ¥ att förberera för frikyla när pumpen Ã¥kte in med backventil och avstick. Men funderar just nu pÃ¥ hur jag skall distribuera kylan. Jag är inne pÃ¥ ett kanalbatteri pÃ¥ vinden och spirorrör med tillluftsdon i denrum jag vill kyla En fläktkonvetkor i varje rum är inte realistisk pga rördragningen och framförallt en fru som inte tycker element är snygga  ::).

NÃ¥gon med erfarenhet av kylbatterier och luftburen kyla?
270 kvm från 1975 konverterade från direktverkande el till Nibe 1145-10 mot Euronom ackumulatortank med solslinga. 9 radiatorer, 1 fläktkonvektor och 45 kvm golvvärme.

Utloggad jonasmj

  • Kan inte pÃ¥stÃ¥ att jag är en:
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 324
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Frikyla!
SV: Näst bästa investering jag någonsin gjort!!!
« Svar #19 skrivet: 10 januari 2010, 00:05:10 »
Passade pÃ¥ att förberera för frikyla när pumpen Ã¥kte in med backventil och avstick. Men funderar just nu pÃ¥ hur jag skall distribuera kylan. Jag är inne pÃ¥ ett kanalbatteri pÃ¥ vinden och spirorrör med tillluftsdon i denrum jag vill kyla En fläktkonvetkor i varje rum är inte realistisk pga rördragningen och framförallt en fru som inte tycker element är snygga  ::).

NÃ¥gon med erfarenhet av kylbatterier och luftburen kyla?
Du kan inte fälla in fläktkonvektorerna taket som många med kyla gör?

Ang. att distribuera kyla med luft så är det inte lika effektivt som att cirkulera luften, dvs om du inte kan distribuera lika stora luftmängder som en fläktkonvektor vispar runt...

Utloggad jonasmj

  • Kan inte pÃ¥stÃ¥ att jag är en:
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 324
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Frikyla!
SV: Näst bästa investering jag någonsin gjort!!!
« Svar #20 skrivet: 10 januari 2010, 00:07:18 »
Hej Robster,

Kul att du återkopplar det är mycket uppskattat.
Jag undrar hur du lyckats med allt detta för 15000kr???
Tipsa gärna om hur du fått så bra pris.

Själv har jag inte installerat någon kyla än, det är så mycket annat hela tiden - men snart så...

MVH

Inte så svårt eftersom det egentligen bara handlar om 3 konvektorer, ca 30 meter rör i rör och lika mycket rörskålsisolering, ett par ventiler och en cirkpump. Har jag glömt något?

//Rob
Du mÃ¥ste ha bra priser pÃ¥ konvektorer :)  Tyckte jag kom billigt undan med EN tak-kassett för ca 5000:- Tre sÃ¥nna blir alltsÃ¥ bara de 15000 och sen tillkommer säkert närmare 10 000 för alla rör samt en cirkpump... och eldragning.
F.ö kul att du är så nöjd med kylan. Det är även jag!

Utloggad Robster

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
SV: Näst bästa investering jag någonsin gjort!!!
« Svar #21 skrivet: 10 januari 2010, 15:08:31 »

MVH

Inte så svårt eftersom det egentligen bara handlar om 3 konvektorer, ca 30 meter rör i rör och lika mycket rörskålsisolering, ett par ventiler och en cirkpump. Har jag glömt något?

//Rob
Du mÃ¥ste ha bra priser pÃ¥ konvektorer :)  Tyckte jag kom billigt undan med EN tak-kassett för ca 5000:- Tre sÃ¥nna blir alltsÃ¥ bara de 15000 och sen tillkommer säkert närmare 10 000 för alla rör samt en cirkpump... och eldragning.
F.ö kul att du är så nöjd med kylan. Det är även jag!
[/quote]


Som jag skrivit tidigare i tråden. Betalade ca 2.200 för den lilla konvektorn och i snitt 4.500 kr för de stora per styck. Resten gick till två ventiler och en backventil samt en cirkpump och ca 30 m rör i rör. Totalt ca 15k. Gissningsvis kostade inkopplingen av detta ett par timmar röristid, eftersom allt var fördraget så det var bara att sätta på en korrekt gänga i slutet på slangen och dra fast. Avsticksdelen var också en baggis att fixa. Eldragningen har jag dock ehlt korrekt glömt att inkludera. Enbart material som kostar där, eftersom jag har en far som har behörighet. Kostnad för det materialet är dock inte mer än absolut max 2k och då är ALLT inkluderat så säg 17k eller under 20k inklusive ALLT och då menar jag ALLT. Good enough?

//Rob

Utloggad srick

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: Näst bästa investering jag någonsin gjort!!!
« Svar #22 skrivet: 12 januari 2010, 16:09:54 »
Grymt häftig anläggning.. jag fällde nyss in en FST34 i en vägg på övervåningen och är nöjd med värmen där :D (har inte haft möjlighet/orsak att testa kylan än)
Bosch EHP9-LW/M med 150m aktivt borrhål och Nibe UKV-100, Veneto FST34 fyrrörskonvektor, innegivare. Bytte från vattenburen el i oktober 2009, enrörssystem med klena enpanelsradiatorer. Souterränghus på 140+50 (inkl 30m2 garage, ca 15grader) från 1982, två mil norr om Göteborg, välisolerad vind men oisolerad platta.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Näst bästa investering jag någonsin gjort!!!
« Svar #23 skrivet: 12 januari 2010, 17:58:42 »
Frikyla tror jag är en våt dröm för varje röris...

massor av rör, ventiler, konvektorer, kondensavrinningar etc etc.

Enklare att köra luftvärmepumpar "baklänges" för kyla. De få sommardagar det är riktigt varmt i Sverige.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Robster

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
SV: Näst bästa investering jag någonsin gjort!!!
« Svar #24 skrivet: 12 januari 2010, 19:14:37 »
Frikyla tror jag är en våt dröm för varje röris...

massor av rör, ventiler, konvektorer, kondensavrinningar etc etc.

Enklare att köra luftvärmepumpar "baklänges" för kyla. De få sommardagar det är riktigt varmt i Sverige.

Massor av rör = 30 meter rör-i-rör slang
Massor av ventiler = 2 st
konvektorer = 3 st som ingen röris får sälja till mig iaf (inga extra förutom om man har golvvärme överallt)
kondensavrinning ingår i konvektorerna = inget alls
etc etc = Lite elkabel och en strömbrytare

Kostnad att köra luftvärmepump "baklänges" för att få motsvarande kyla är minst 10ggr högre = DYRT

Antalet dagar jag kör kylan är mellan 150-200 dagar. På våren när det fortfarande behövs värme så är det skönt att kunna kyla senare på dagen när det börjar bli varmt av solen som lyser på.

//Rob

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Näst bästa investering jag någonsin gjort!!!
« Svar #25 skrivet: 12 januari 2010, 23:48:12 »
Frikyla tror jag är en våt dröm för varje röris...

massor av rör, ventiler, konvektorer, kondensavrinningar etc etc.

Enklare att köra luftvärmepumpar "baklänges" för kyla. De få sommardagar det är riktigt varmt i Sverige.

Massor av rör = 30 meter rör-i-rör slang
Massor av ventiler = 2 st
konvektorer = 3 st som ingen röris får sälja till mig iaf (inga extra förutom om man har golvvärme överallt)
kondensavrinning ingår i konvektorerna = inget alls
etc etc = Lite elkabel och en strömbrytare

Kostnad att köra luftvärmepump "baklänges" för att få motsvarande kyla är minst 10ggr högre = DYRT

Antalet dagar jag kör kylan är mellan 150-200 dagar. På våren när det fortfarande behövs värme så är det skönt att kunna kyla senare på dagen när det börjar bli varmt av solen som lyser på.

//Rob

Jag måste bo på ett synnerligen kallt ställe...

i Sverige. Kanske använder jag mina 2 LL för luftkonditionering/kylning 5-10 dagar/år. Kostar sammanlagt cirka 25 kr/dag. Som 4 frimärken. Har råd med det.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Robster

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
SV: Näst bästa investering jag någonsin gjort!!!
« Svar #26 skrivet: 12 januari 2010, 23:59:28 »
Frikyla tror jag är en våt dröm för varje röris...

massor av rör, ventiler, konvektorer, kondensavrinningar etc etc.

Enklare att köra luftvärmepumpar "baklänges" för kyla. De få sommardagar det är riktigt varmt i Sverige.

Massor av rör = 30 meter rör-i-rör slang
Massor av ventiler = 2 st
konvektorer = 3 st som ingen röris får sälja till mig iaf (inga extra förutom om man har golvvärme överallt)
kondensavrinning ingår i konvektorerna = inget alls
etc etc = Lite elkabel och en strömbrytare

Kostnad att köra luftvärmepump "baklänges" för att få motsvarande kyla är minst 10ggr högre = DYRT

Antalet dagar jag kör kylan är mellan 150-200 dagar. På våren när det fortfarande behövs värme så är det skönt att kunna kyla senare på dagen när det börjar bli varmt av solen som lyser på.

//Rob

Jag måste bo på ett synnerligen kallt ställe...

i Sverige. Kanske använder jag mina 2 LL för luftkonditionering/kylning 5-10 dagar/år. Kostar sammanlagt cirka 25 kr/dag. Som 4 frimärken. Har råd med det.

Kan du kyla dit hus inomhus till 18,5 grader för 25kr/dag är jag den första att gratulera dig! Det är kanon isf! De jag känner till har dubbla kostnaden drygt mot dig och de kan kyla i bästa fall ett par rum och inte över 100 kvm (dessutom med 2,70 m i tak).
Om du bor kallt eller varmt spelar vad jag vet ingen roll på våren, då det kan vara rejält kallt på natten/morgonen för att bli nästan 20 grader varmare på eftermiddagen när solen ligger på. För mig som bor öppet med mycket fönster mot söder och väster så värmer det på rejält under dagen då och går till att bli för varmt på eftermiddagen/kvällen om jag inte håller emot med frikylan. Det är så jag menar iaf.

I övrigt kan jag bara gratulera dig till en lyckad anläggning! Är du lika nöjd som jag sÃ¥ har vi det bÃ¥da kanon!  Thumbsup

//Rob

Utloggad bosv

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Tullinge
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Näst bästa investering jag någonsin gjort!!!
« Svar #27 skrivet: 19 maj 2010, 22:54:30 »
Hej

Lånar tråden lite. Robster varför använder du rör i rör när du
ändå isolerar med rörskålar. Finns det nån fördel?

/bosv

Utloggad Robster

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
SV: Näst bästa investering jag någonsin gjort!!!
« Svar #28 skrivet: 20 maj 2010, 06:27:52 »
Hej

Lånar tråden lite. Robster varför använder du rör i rör när du
ändå isolerar med rörskålar. Finns det nån fördel?

/bosv

Nej, det gör det inte direkt. Dock trodde jag att rör-i-rör inte skulle ge kondens på utsidan, men det gör det rejält där inre slangen ligger emot den yttre.
Tankegroda från min sida helt enkelt. Skulle jag gjort om det skulle jag använt plusprisol direkt tveklöst, eller om det finns något liknande med solid ytterisolering.
Rörskålar är heller inte idealiskt att sätta ihop om de inte har "självlåsande plastlister".

Mvh Rob

Utloggad jonasmj

  • Kan inte pÃ¥stÃ¥ att jag är en:
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 324
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Frikyla!
SV: Näst bästa investering jag någonsin gjort!!!
« Svar #29 skrivet: 20 maj 2010, 08:17:17 »
Kanske har missat nÃ¥got här i trÃ¥den men rör för kyla ska man använda diffusionstät isolering pÃ¥. T.ex Armaflex frÃ¥n Armacell. Tycker man sedan att den svarta skummgummilooken är hemsk  fÃ¥r man täcka det med t.ex vit plastplÃ¥t. Plusprisol är inte diffusionstät.

F.ö vill jag bara säga att den senaste veckans högsommarvärme och extrema relativa fukt ute verkligen sätter min frikyla på prov. Var så härligt när jag satt på altanen igårkväll och det börjar skvala kraftigt från kondensutloppet på kylaren - då visste jag att klimatet på övervåningen var säkrat :)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!