Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Alla dessa val...  (läst 4641 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Garion

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
Alla dessa val...
« skrivet: 25 september 2007, 09:07:44 »
Har lite ågren över vilken pump man ska köpa.  Sc:,h
Har kommit ner till två modeller som jag är intresserad av, men jag får inte riktigt klart för mig vilken som är bäst egentligen.

Valet står mellan en E12GKE eller E12EKEB.

Vilka fördelar/nackdelar finns mellan dessa pumpar? Är EKEB värd de extra pengar den kostar?
Jag bor i mälardalen, kåken är på ca 120 kvm.
Tacksam för lite input.


Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Alla dessa val...
« Svar #1 skrivet: 25 september 2007, 10:50:09 »
Hej Garion!  Skillnaden mellan dessa pumpar är väl i huvudsak att E12EKEB har en E-scroll kompressor och E12GKE har en DC twin-Rotary kompressor. En scrollkompressor skall ju enligt uppgifter från de som har dem gå lite tystare och vara vibrationsfriare, men det finns trots detta inga uppgifter på att dessa kompressorer skulle ha en längre livslängd än pumpar med motsvarande rotationskompressor. Panasonic är väl f.ö en av de få pumpfabrikat som f.n har scrollkompressor i vissa modeller, och det finns de som gör gällande att de är på väg att helt övergå till rotationskompressorer eller rättare twin rotary = (ännu bättre).

Mvh Raffen.

Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Harken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 790
  • Karma +5/-2
SV: Alla dessa val...
« Svar #2 skrivet: 25 september 2007, 11:56:05 »
Dessvärre står det twin i datablad, men jag tror de är enkla.

Det var rotationskompressorer som pajade i H16. Sannolikt har en scroll längre livslängd, men den har mer internt läckage på dellast, dvs lågt varvtal, varför rotary kan ge bättre årsbesparing.

Utloggad Garion

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: Alla dessa val...
« Svar #3 skrivet: 25 september 2007, 12:11:10 »
ok.. Men hur är det med vinteranpassningen som Panasonic ska ha gjort på båda dessa pumpar?
EKEB ska ju ha en speciell bottenplatta på utedelen för avfrostningen jämfört med GKE som jag antar använder värmekabel? Är detta något som man ska ta hänsyn till vid val av pump? Föredelar/nackdelar med de olika lösningarna?

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Alla dessa val...
« Svar #4 skrivet: 25 september 2007, 12:36:05 »
Dessvärre står det twin i datablad, men jag tror de är enkla.
Det var rotationskompressorer som pajade i H16. Sannolikt har en scroll längre livslängd, men den har mer internt läckage på dellast, dvs lågt varvtal, varför rotary kan ge bättre årsbesparing.

Hej Harken! Blanda nu inte i hop "H16" problematiken med rotationskompressorer i allmännhet för då är du helt fel ute.
H16-problemet var ju egentligen en isolerad företeelse eftersom det berodde på att Panasonic p.g.a stor efterfrågan lade ut viss tillverkning av kompressorer på en ny legofirma som hade dåligt material i vissa komponenter, bl.a den omtalade fjädern.
Sen att dessa maskiner fick stor spridning, orsakade mkt extrajobb och stora kostnader för Panasonic inkl dålig reklam, det är en ju en helt annan sak.
Jag framhärdar att det finns inget f.n som talar för att scroll har en längre livslängd, utan det är isf rena spekulationer, däremot håller jag med dig om det du säger om mer internt läckage på dellast för scrollen, och att rotaryn med all säkerhet ger en bättre årsbesparing.
Menar du att de skriver twin rotary i databladet när det i verkligheten skulle vara en "enkel"??  Sc:,h  Det är ju isf vilseledande marknadsföring.

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Alla dessa val...
« Svar #5 skrivet: 25 september 2007, 13:02:50 »
ok.. Men hur är det med vinteranpassningen som Panasonic ska ha gjort på båda dessa pumpar?
EKEB ska ju ha en speciell bottenplatta på utedelen för avfrostningen jämfört med GKE som jag antar använder värmekabel? Är detta något som man ska ta hänsyn till vid val av pump? Föredelar/nackdelar med de olika lösningarna?

Hej Garion!  Vinteranpassningen är ju i form av att på E12GKE finns det en termostatstyrd värmekabel under kondensorbatteriet + en kompressorvärmare (om man skulle  behöva stänga av pumpen vid temperaturer under 25-26 minusgrader). Det är ju inte så ofta som man behöver värmekabeln (beroende på väderlek och luftfuktighet) så för att spara lite extra energi så kan man koppla den på strömbrytare om man vill. När det gäller E12EKEB så har den en s.k särskild bottenplatta för lågenergiavfrostning, vilket betyder att man har tagit upp större slitsar i botten på den för att avisningsvattnet lättare skall komma ut, så där sölar det vatten under hela bottenplåten, och därför behöver den heller ingen värmekabel. Så jag ser inget fel i att ha en värmekabel till pumpen (även om jag inte har någon på min pump), spec om man kan se till att behovsköra den, och det är också bra att ha en ordnad utforsling av avisningsvattnet genom ett befintligt evakueringshål, spec om man vill ta hand om vattnet (vilket är minst sagt störande) och forsla det vidare till t.ex närmaste stuprör.

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Garion

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: Alla dessa val...
« Svar #6 skrivet: 25 september 2007, 13:05:54 »
Tusen tack för era svar och er tid.
Nu vankas det värmepump!  Thumbsup

Utloggad Harken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 790
  • Karma +5/-2
SV: Alla dessa val...
« Svar #7 skrivet: 25 september 2007, 17:45:43 »
Raffaen!

Jag besökte Bosse doktorn och kollade på hans isärsågade DKE. Dessa var singel och kallades för twin!

Fjädern och vingen finns inte i scroll, varför den bör hålla längre, men å andra sidan är det stora tätningsytor i scroll....

Nej jag har inte blandat i hop H16 med alla rotary, påpekade endast att det var en rotary i DKE

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Alla dessa val...
« Svar #8 skrivet: 25 september 2007, 18:33:55 »
Tjenare Harken!  Ok, då är alla ev missförstånd utredda känner jag, tack för det Harken!  När det gäller DKE så lär det ju vara så ja att det sitter en singel i den fast man har kallat den för twin, men tror du att det är likadant med de nyare pumparna t.ex den vi pratade om E12GKE där man uppger att det är en DC twin-Rotary kompressor i beskrivningen. Sitter det nu en enkel i den också så är det ju inget annat än vilseledande marknadsföring, och då borde man ju göra något åt detta isf.

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Harken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 790
  • Karma +5/-2
SV: Alla dessa val...
« Svar #9 skrivet: 25 september 2007, 18:50:50 »
Jag har ingen aning men skulle inte bli förvånad. Twin är väl dyrare och eftersom det är ung samma effekt skulle jag som tillverkare nöja mig med singel.

Utloggad sebbe

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vasa/Finland
  • Antal inlägg: 393
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Alla dessa val...
« Svar #10 skrivet: 25 september 2007, 19:08:33 »
Jag har ingen aning men skulle inte bli förvånad. Twin är väl dyrare och eftersom det är ung samma effekt skulle jag som tillverkare nöja mig med singel.
Som konsument skulle jag inte nöja mej med en singel, för den vibrerar mera än en twin.
Skulle jag ha köpt en twin och fått en singel skulle jag vara väldigt missnöjd.
110m2 hus på krypgrund i ett plan byggt 1914, renoverat 2000. 6kw elpanna och radiatorer. Golvvärme (el) i badrum. Frånluft. Toshiba RAS10-SKVP-ND 2007. Före: 20.000kWh Efter: 16.000kWh Mitsubishi MSZ-LN35VG 2019.
Nunnauuni täljstenskamin 1800kg 2013 och förstugan avskiljd med en dörr. Golvvärmen avstängd. Senaste år: 12100kWh

Utloggad Harken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 790
  • Karma +5/-2
SV: Alla dessa val...
« Svar #11 skrivet: 25 september 2007, 19:21:43 »
Ja, säg det till alla dem som köpt DKE serien. Jag har 2 sådana i ett hus jag inte bor i, men det är tegelfasad och inget ljud eller vibrationer kommer in och det sparar en hel del el....

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • Går det att överklocka sin pump?
SV: Alla dessa val...
« Svar #12 skrivet: 26 september 2007, 12:09:16 »
...H16-problemet var ju ...dåligt material i vissa komponenter, bl.a den omtalade fjädern...
Mvh Raffen.
Mja, jag tycker nog det är tillräckligt bevisat att H16-problemet hade enbart med dålig oljeretur och lite väl snålt tilltaget med kompressorolja att göra. Sålänge kompressorn får olja så avverkas inte fjädern och då brister den inte.

Att skylla på dåligt externt levererat matrl i fjädern anser jag är bara Panasonics bekväma svepskäl för att försöka lyfta bort fokus från att deras R&D-avd gjorde en rejäl blunder för oss i kustnära klimat runt nollan.
Är iofs lite akademiskt, dom smiter ju inte från sitt ansvar iaf. Jag tycker det är väldigt tråkigt att dom försöker rädda ansiktet med att mata svenska pumpägare med BS vilket jag tror omfattar både "problem fjädern" och antalet drabbade pumpar.

Enda fördelen med att skylla på fjädern är att de flesta förstår på en gång -"Aha! dålig fjäder -inget tryck på tätningsläppen och då slutar kompressorn att komprimera"

Att förklara "riktiga problemets" grund med allt om relativa luftfukthalter kontra avfrostningsintervall, oljeretur och fjädertrådspänning/härdning/bockning i kombination med oljans flockningstemperaturer kontra extrem förångning går liksom inte att göra i förbifarten. Det tar nog en 5 minuters diskution mellan två införstådda tekniker innan båda är med på samma bana.
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Alla dessa val...
« Svar #13 skrivet: 26 september 2007, 13:00:34 »
Hej Paxmax!  Håller helt med dig om att hela förklaringen till problemet skulle nog bli mkt komplicerat att förklara för gemene man, och vad jag hörde talas om även om detta kanske inte framkom tydligt i mitt tidigare inlägg var ju att den här orsakande legofirman tillverkade hela kompressorn, vilka inte var spec.enliga varav i dessa (kompressorerna) även fanns bl.a ingående detaljer som inte heller var spec.enliga, t.ex fjädern. 

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad sebbe

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vasa/Finland
  • Antal inlägg: 393
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Alla dessa val...
« Svar #14 skrivet: 26 september 2007, 13:17:21 »
Ni får ju göra som ni vill, men efter allt jag läst om panasonic (H16, fläktlagerfel mm.) så blev det en Toshiba superdaiseikai.
Dålig kvalitet sätter nog stämpel på produktmärket panasonic för en längre tid  huvuddunk
Med facit i hand skulle jag idag köpa en sanyo, fujutsu eller mitsubishi.
110m2 hus på krypgrund i ett plan byggt 1914, renoverat 2000. 6kw elpanna och radiatorer. Golvvärme (el) i badrum. Frånluft. Toshiba RAS10-SKVP-ND 2007. Före: 20.000kWh Efter: 16.000kWh Mitsubishi MSZ-LN35VG 2019.
Nunnauuni täljstenskamin 1800kg 2013 och förstugan avskiljd med en dörr. Golvvärmen avstängd. Senaste år: 12100kWh

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!