0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Finns det några fakta ang. placering av utedelen?Alltså, är det dumt att ställa värmepumpen i norrläge? Tänker mig att solen betyder en del även på vintern.Har jag rätt?Tack på förhand.
HejOm det skulle ha någon betydelse så borde man få bättre effekt om man satte utdelen högt upp isåfall eftersom varm luft stiger för den är lättare. MVHMesser
....Men som sagts tidigare, inte för långa rör.
Om vi pratar luft/vatten som jag förmodar, så är det ju vatten som cirkulerar i rören. Det skulle väl innebära något större värmeförluster om man drar onödigt långa rör ute kring huset, strömningsförlusterna däremot är väl inte så farligt, speciellt om man jämför med radiatorsystemets rördragning i huset.Men vem vill ha rören dragna metervis kring huset?
Jag har läst att utedelen cirkulerar över 1000m3 luft per timme, då kan det inte spela någon större roll vilken sida huset den står. Hur mycket bättre blir verkningsgraden om lufttemperaturen är 1-2 grader högre på sydsidan? Jag tror det är större risk att utegivaren luras att det är varmare än det egentligen är och att avfrostningen inte funkar till 100%. Hur påverkas verkningsgraden av det? Oavsett vilket så är det marginella skilnader och placeringen av innedelen har större betydelse.mvh