0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Är det någon som kan förklara varför det ska minst vara 30cm mellan utedel och vägg? Vad händer om utedelen placeras närmare väggen?/ Hasse
Ctc kräver att deras luft/vatten-pumpar placeras minst 180 mm från väggen, detta för att luften ska cirkulera fritt och utan störningar genom förångaren.Placeras pumpen närmare väggen än vad leverantören kräver, är den ju enligt honom felmonterad och man kan få problem med exempelvis garantin på anläggningen om något börjar krångla.
Hej Hasse! Min pumpytterdel sitter ca 16-17 cm från väggen och den fungerar alldeles ypperligt. Ett tak behöver inte på något sätt påverka luftflödet om det utformas rätt, d.v.s man skall inte bygga in vid sidorna och helst skall det inte sluta helt tätt mot väggen utan gärna sluta ca 5 cm ut från väggen. Så här ser mitt tak ut.Mvh Raffen.
Jag var ute och gick en runda i byn idag och passerade en 12-15 stycken L/L-pumpar. Det finns ingen som sitter 300mm från väggen, samtliga jag har sett sitter mellan en och två decimeter från väggen och verkar funka helt perfekt.Jag tycker att 3dm verkar vara att ta i, det funkar säkert med 150mm, enda problemet är ju att leverantören kan peka på att avståndet är för litet vid problem med anläggningen.
Hej Hasse! Vem har sagt att det skall minst vara 30 cm mellan utedel och vägg?? Eller vilket pumpfabrikat gäller det?? Har aldrig hört talas om detta med 30 cm. Min Panasonicpump är monterad av certifierad installatör, så där vilar ingen skugga över kompetensen inom området kan jag säga. De flesta pumpar vad jag känner till sitter monterade ca 15-17 cm ifrån väggen med någon cm i tolerans in eller ut, och det borde väl även gälla i ditt fall tycker jag.Mvh Raffen.