0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Men vad händer då med detta hus när det blir -10 grader?Jo värmepumpen tappar då effekt och radiatorerna börjar undan för undan överta den förlorade effekten då spelar det plötsligt ingen roll om COP bara 1,5 så länge den inte tappar på effekten.Det kan alltså vara bättre att bibehålla effekten till ett lågt COP än att hålla COP uppe och tappa effekt.
Med allt detta så vill jag bara säga att varje hus är individuellt och att det fan är nästan omöjligt att säga vad som är rätt eller fel här.
Precis som vi har försökt att förklara för kunderna.Det är den totala energiåtgången som räknas.Dessvärre så "luras" kunderna av alla prospekt som visar effket och COP på maskinerna och där de mindre maskinerna alltid har bättre COP p.g.a. att de mäts vid lägre uteffekt.Det är tidskrävande att förklara allt detta för alla kunder och inte sällan så möts man av skepsis och tro "att nu ska den där säljaren lura på mig en för stor pump"Skam den som ger sig...Tomas
Precis! men det är en stor skillnad på avfrostning och avfrostning , om man jämför pumpar med olika lamellindelning vid olika luftfuktighet så skulle cop sprida sig rejält vid samma temperaturer på samma maskiner!Frost på förångaren kan vara förödande och fodra avfrostning varje kvart (i tex Borås)Men vid stigande utetemperatur när all fukt avgivits så är samma maskin urusel (i tex Piteå)Man skulle kunna tro att om mätte upp denna maskin vid en genomsnitts fuktighet på 50% relativ så hamnar man ok, helt fel!
Jag förstår inte vad som är det invecklade med att jämföra utetemp och temp efter förångare och trigga en avfrostning när man får värden som inte tyder på "fritt" luftflöde genom förångaren.Kan någon förklara detta för mig skulle jag bli väldigt glad.(I mina ögon är avfrostningsprobemen ett tecken på att i princip ingen forskning satsats på att få dessa maskiner att fungera bra som värmepumpar)