0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hello Janne!Snart kan jag kanske dela med mig av mina erfarenheter då jag i helgen skall dra igång min VP (Nibe 2020 14 kW).Jag har 1600 l i tank volym, men kommer att koppla VP mot ca 800 liter, både för varmvatten/rvärme. Gunnar
1. Enklast och smidigast är fast kondensering mot acktank, speciellt om du vill kunna elda med pannan då och då.2. Du kan även göra varmvatten med VP:n, finns det VV-slinga i någon av acktankarna?3. Sälj veden du inte eldar (om du har egen ved), med dagens vedpriser kan du nog tom göra en liten vinst på mellanskillnaden.
Fast kondensering är ett ovanligt fånigt (fack)uttryck, som innebär att Du laddar direkt till t.ex en tank, till en viss förutbestämd/inställd temp..., lite förenklat.mvh humlan.
Citat från: humlan57 skrivet 19 september 2007, 17:50:17Fast kondensering är ett ovanligt fånigt (fack)uttryck, som innebär att Du laddar direkt till t.ex en tank, till en viss förutbestämd/inställd temp..., lite förenklat.mvh humlan.Med andra ord så har jag fast kondensering från ved-pannan idag =)
Med en värmepump så ställer du in den temp du vill ha på tanken, typ 50 ºC på värmepumpen och shuntar sen fram vattnet. Detta är en vettig lösning om du vill kunna elda på med pannan lite då och då. När du eldar så att temperaturen i tanken går upp så stänger värmepumpen av och går igång igen då tankens temperatur sjunker.
Habba !Nu har min VP snurrat en vecka, och som frugan lité ironiskt sa i lördags morse, " har du tilläggs isolerat huset också? I morse hade VP haft 158 starter, snurrat 28 timmar. Tillägs värme (ved) i 77 timmar vilket motsvarar 3 eldningar. Ute tempen har dock varit på plus i medel, dock haft 18 timmar med minusgrader max -3..Så jag är ganska nöjd med min installation, dock kvarstår en del att göra men det är dom roliga bitarna. Några driftstopp har det blivit, men det får man nog räkna med innan allt har satt sig i systemet.Så nu kan man använda följande lilla söta mening:Nu kan man elda med ved, man måste inte. Lycka till i dina funderingar.......