0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Vilken typ av termostat och vart sätter jag den lämpligast, den som talar om för värmepumpen att eldningen startat?
Okki Rolle.Jo jag noterade den placeringen av termostaten, men då tar den en stund innan termostaten slår ifrån värme,p. Jag tänkte kanske att det vore bättre att placera den närmare pannan, ev på stigaren från pannan? Kanske det bästa är att ha en termostat som slår av V.P när man börjar elda och att den startar när den när inställt startvärde på sin retur?Bara lite funderingar innan istallation till helgen.......
Rolle:Jo det är ju en sida av saken, jag tänker kanske helt galet? När jag eldar så avslutar jag (tar ca 3-5 timmar) när alla tankarna uppnått ca 80-90 grader , tänkte att det kanske var onödigt att värme pumpen gick från det att jag startar vedeldningen. Samt att den startar när returen från tanken till värme.p sjunkit till (ca 45 *), så visst kommer den att känna av när tempen sjunkit i tanken?Men jag lär se det praktiskt till helgen när jag förhoppnings vis har fått igång pumpen...Tack för att du lämnar synpunkter, är ju själv novice på värme pumpar.Ha det/ Gunnar
DIGITAL ?Jo jag är full medveten om det du påtalar, och jag tänker lite fel här. Är ju inte van att tankarna håller en relativt jämn värme (VP sköter ju detta nu), vilket gör att när jag börjar elda får jag ganska omgående en stigande temp på returen till VP,s retur.Men hur fungerar larm kretsen då, om jag inte indikerar för VP att jag har extern värme. Om den helt plötsligt får 50- 90 grader i returen, kan den då inte larma för nått fel.Min teori är att jag bör skicka information om att det är extern värme på gång i systemet, och i mitt fall blir det nog med en rökgas termostat.Tack för att du svarar för om jag har fel även i detta med larmkretsen i VPén kan jag bespara mig den monteringen.
Att jag installerat en VP beror icke på ekonomi eller miljö, utan den enkla anledningen att jag inte vill låta min fru känna ett måste i vedeldandet då jag är utlands stationerad några år. Är lite skillnad att måsta elda, eller man kan elda???