0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Personligen så TROR jag att kompressorn slits mindre då den startar mjukare. Därför skaffade jag mjukstarten och det kostade ju inte mer än ett par hundra...
Citat från: Ridax skrivet 08 september 2007, 20:50:59Personligen så TROR jag att kompressorn slits mindre då den startar mjukare. Därför skaffade jag mjukstarten och det kostade ju inte mer än ett par hundra...vart fick du tag i den?Nibes kostade väl mycket mer har jag för mig.
Min uppfattning när det gäller mjukstartens nytta är främst när det gäller pumpens mekanik, jag har on/off och kan intyga att hela kompressorpaketet rycker till rätt rejält nät kompressorn startar och stannar, det bör innebära läckage eller andra fel till följd av de kraftiga rörelser som hela kompressor/värmeväxlarpaketet råkar ut för vid varje start och stopp.
Citat från: Larsa skrivet 09 september 2007, 09:01:54Citat från: Ridax skrivet 08 september 2007, 20:50:59Personligen så TROR jag att kompressorn slits mindre då den startar mjukare. Därför skaffade jag mjukstarten och det kostade ju inte mer än ett par hundra...vart fick du tag i den?Nibes kostade väl mycket mer har jag för mig.eBay... Det är ju inget speciellt med den mjukstart som Nibe använder (Carlo Gavazzi RSE4012). Det finns många liknande med samma funktion. Köpte en Telemecanique Alistart01N206QN samt ett vanligt 230V relä (eftersom mjukstarten hade en lågnivåingång och inte 230V ingång). Hade man velat göra ett litet ingrepp på Nibes relä-kort hade man inte behövt reläet heller, men jag föredrog att inte göra några förändringar på Nibes kort och istället sätta ett extra relä.
nu hittar jag inte nibes pdf om inkoppling men har för mig att dom kopplar in den på A1-A3 (110-480v) ingången, så att dom ersätter kontaktorn direkt med mjukstartern, om dom gör det så har dom bara mjukstart alltså använder dom inte mjukstoppfunktionen alls.det är endast om du använder A1-A2 ingången som du fär mjukstart/stopp på carlo gavazzi RSE4012-B
Citat från: tracker skrivet 09 september 2007, 10:22:10nu hittar jag inte nibes pdf om inkoppling men har för mig att dom kopplar in den på A1-A3 (110-480v) ingången, så att dom ersätter kontaktorn direkt med mjukstartern, om dom gör det så har dom bara mjukstart alltså använder dom inte mjukstoppfunktionen alls.det är endast om du använder A1-A2 ingången som du fär mjukstart/stopp på carlo gavazzi RSE4012-BJa, de ersätter kontaktorn med mjukstarten och den styrs mellan A1/A3. Men var har du läst att mjukstopp inte används när man står på A3? Det står det inget alls om i databladet för mjukstarten och det verkar inte logiskt heller. Styrsignalen Uc kan aktiveras av två olika ingångar A2 och A3. A2 kan styras med 24-110 VAC/DC +/- 15% medan A3 kan styras med 110-480 VAC +/- 15%. Oavsett vilken ingång man väljer så är det Uc-signalen som påverkas och i funktionsdiagrammet görs ingen skillnad på om Uc aktiverats med A2 eller A3.
kolla på application sid 3använder du "line" så är det bara softstart (fig 2) och använder du kontakt mellan A1-A2 så är det softstart-softstop (fig 3)http://217.56.53.219/pdf/UK/RSE_B.pdf