Hej alla kloka bergvärmeentusiaster!
Jag är på väg att installera ett bergvärmesystem i mitt hus och jag skulle behöva lite feedback.
Fakta om huset: 2-plansvilla med källare. Varje plan har 78 kvm yta (totalt 234 kvm), Hägersten, Stockholm.
Årsförbrukning el: ca 23000 kwh. Källaren har dock aldrig värmts upp eftersom den saknar radiatorer i nuläget, men jag ska installera radiatorer och ha 18-20 grader därnere. Förbrukningen får man alltså uppskatta eftersom mina 23000 kwh avser 156 kvm boyta...
Värmekälla: Elpanna vattenburen värme.
I huset finns ca 15 kvm elgolvvärme.
Radiatorerna är nya och stora. Vi har fått skruva ner termostaterna ordentligt.
Huset har 450 mm isolering på vinden. Övervåningen är nybyggd, så där är ytterväggarna 170+45 mm tjocka. Entrévåningen har ca 100 mm isolering.
Källarens ytterväggare består av betonghålsten, 250 mm(?)
Fönster är 2-kopplade, nyrenoverade.
------------------------------------------------
Just nu ser min inköpslista ut såhär
-Thermia Duo 10 från en återförsäljare,
-180-200 meter borrhål (fixar borrare själv),
-Nibe acctank (VPA 300/200) från Rinkabyrör
Jag har inte sett att Thermia har någon vettig acctank som är förberedd för VVC (dvs en exta anslutning för att inte förstöra skiktningen i tanken). VVC är önskvärt pga långa sträckor till badrum.
------------------------------------------------
Är dimensioneringen galen? Vilka andra pannor kan motsvara mina behov - CTC, IVT, Nibe - storlekar?
Finns det någon tråd här på forumet som visar en bergvärmeinstallation i detalj med rördragning, placering, isolering osv?
Tack på förhand.