0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
HejVarför inte åtgärda anledningen till vattnet först.När jag tittar på dina bilder ser jag stora vattenpölar ovanpå plasten, min undran blöir då hur uppstår dessa.Ja det kan väl ske på två sätt, endera har du vatten från marken som stiger över kanten på plasten ibland och sen när det sjunker undan ligger dessa pölar kvar, men det tror jag inte är fallet.Det andra sättet är kondens pga mycket fuktig luft som kyls avs mot något och därför kondenserar, troligvis på plasten, annars borde ditt krypgrundstak vara väldigt blött, fast det kan ju inte jag se på bilderna.Jag ser att du verkar ha en massa ventiler vilket kan medföra en stor omsättning av luften i krypgrunden, det är bra om den luften är torr men dåligt om den luften är fuktig.Eftersom det ligger pölar av vatten där som tydligen inte torkar trots luftomsättningen så beror det antagligen på att luften som kommer in i grunden redan är så fuktig att den inte kan ta emot mer fukt så torkar det inte.Bor du kanske nära havet eller en sjö ?Du borde testa med att minska ventilationen för att se om du kan minska uppkomsten av pölarna.Jag skulle inte göra hål på plasten förrän jag kommit på varför det bildas pölar, ta bort vattnet med en trasa eller svamp så att du kan se om tillkomsten av fukt minskas när du stryper ventilationen.När du åtgärdat problemet kan du göra hål så att vattnen kan rinna ut, fast då borde du inte få nått vatten.Om det är för att grunden är blöt nertill och därför ser mörkare ut på bilderna så kan problemet med vattnet eventuellt komma sig av dålig dränering, fel lutning på marken, högt grundvatten.Men som sagt hur kommer vattnet upp på plasten skulle jag fundera över först.MVHMesser
Citat från: messer skrivet 06 september 2007, 11:37:54HejVarför inte åtgärda anledningen till vattnet först.När jag tittar på dina bilder ser jag stora vattenpölar ovanpå plasten, min undran blöir då hur uppstår dessa.Ja det kan väl ske på två sätt, endera har du vatten från marken som stiger över kanten på plasten ibland och sen när det sjunker undan ligger dessa pölar kvar, men det tror jag inte är fallet.Det andra sättet är kondens pga mycket fuktig luft som kyls avs mot något och därför kondenserar, troligvis på plasten, annars borde ditt krypgrundstak vara väldigt blött, fast det kan ju inte jag se på bilderna.Jag ser att du verkar ha en massa ventiler vilket kan medföra en stor omsättning av luften i krypgrunden, det är bra om den luften är torr men dåligt om den luften är fuktig.Eftersom det ligger pölar av vatten där som tydligen inte torkar trots luftomsättningen så beror det antagligen på att luften som kommer in i grunden redan är så fuktig att den inte kan ta emot mer fukt så torkar det inte.Bor du kanske nära havet eller en sjö ?Du borde testa med att minska ventilationen för att se om du kan minska uppkomsten av pölarna.Jag skulle inte göra hål på plasten förrän jag kommit på varför det bildas pölar, ta bort vattnet med en trasa eller svamp så att du kan se om tillkomsten av fukt minskas när du stryper ventilationen.När du åtgärdat problemet kan du göra hål så att vattnen kan rinna ut, fast då borde du inte få nått vatten.Om det är för att grunden är blöt nertill och därför ser mörkare ut på bilderna så kan problemet med vattnet eventuellt komma sig av dålig dränering, fel lutning på marken, högt grundvatten.Men som sagt hur kommer vattnet upp på plasten skulle jag fundera över först.MVHMesserHalloj Messer,Jag har nu konstaterat att grundvattnet är mkt högt och det är ivf en av orsakerna till de "stora" pölarna ovanpå plasten. Funderade på om det går att fixa med följande lösning: Ta bort plasten, lägg in ca 15 cm makadam/singel eller liknande... grunden är 11,5*8,5=97,75 m2 97,75*0,15= ca 14 m3... lägg sedan tillbaka plasten... och ev installera en avfuktare...Munters eller liknande... Då torde grunden bli tip top...eller? ??Hjälp mig se bristerna i denna lösning... //Danne
Plasten måste sluta ca 5-10 cm innan grundmuren