0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hur ser det ut på utsidan? Hur ser tomten ut? Vart leds dagvattnet? Hur hög är grundmuren på utsidan?
Gräv en grop på utsidan och täck över hålet med någonting så att inte regn kommer ned i gropen så ser du om vattennivån stiger upp mot grundmuren.OBS! Du måste gräva ned till sulan.
På bilden ser det ut som om vattnet från stupröret åker rakt ut på marken vid stugknuten, stämmer det?Är det krossgrus ända ner till dräneringen vid grundmuren?Är dräneringen i skick? Finns det kontrollbrunn för dräneringen?
Som vanligt rekomenderar jag en avfuktare av sorbtionstyp, t.ex. munters (som jag säljer i webshopen) eller Acetech som kanske går att få lite billigare.Med en sorbrionsavfuktare tätas hela grunden och jag rekomenderar att man kör fläktarna/fläkten hela tiden för att skapa ett litet undertryck, detta så att dålig luft från krypgrunden inte kan söka sig upp i huset.När jag tittar på bilderna tycker jag det ser ut som att det lutar MOT huset på alla tre sidorna som visas på bilderna, marken skall alltid luta från huset oavsett om det är krypgrund eller platta på mark.Om du skulle göra det där ordentligt borde du gräva en dränering runt hela huset, mint 1 meter djup och dra iväg dränvattnet till en dagvattenbrunn eller till en pumpgrop varifrån du kan pumpa iväg det.Den typen av lösning blir dock väldigt dyr. (men bra)Avfuktning krävs som regel alltid även om du har en bra dränering runt huset.