0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Frågan är väl egentligen om det skiljer så mycket mellan olika pumpar. Som jag skrev så är ljudvolymen från innedelen av stor betydelse att den är så låg som möjligt. Ytterdelen hade vi faktiskt tänkt ställa under huset. Är inte ytterdelen högre än dryga halvmetern så bör vi kunna klämma in den under huset där den står betydligt mer skyddad från väder o vind än om den skulle stå helt utomhus jämte huset. Tänkte bara ställa den på lite grus så att inte vattnet från snösmältningen kommer in i ytterdelen. Självklart är det av betydelse att inte ytterdelen heller bullrar för mycket.
En sak till som jag har kollat runt lite på... det är av avgörande betydelse att pumpen sas "slår ifrån" o stannar helt o tystnar helt... när den står i viloläge. Har sett att en del pumpar aldrig slår ifrån utan står o bullar dygnet runt. Här kommer å andra sidan en följdfråga... pumpar som slår ifrån o stannar, har de kortare livslängd än de som går konstant? Eller är det tvärtom?
Verkningsgraden... dvs hur mycket värme man får ut från resp tillförd kwh borde ju rimligtvis inte skilja för mycket mellan de olika pumparna... eller har jag fel?
O likaså borde ju den tunga prylen i varje pump dvs kompressorn inte skilja alltför mycket mellan alla olika pumpar. De allra flesta pumptillverkare ger ju onekligen någon form av kompressorgaranti. Bara nu denna kompressorgaranti är betydligt mer slagfull än vad biltillverkarnas rostskyddsgaranti som enl min mening bara är ett slag i luften för att sälja mer bilar. :-(
Så frågan är om det är så stor skillnad mellan "okända" pumpar typ Honeywell o Foma o betydligt mer märkestunga pumpar typ Mitsubishi, Sanyo, Toshiba, Panasonic, Electrolux m fl?