Rickard... ledsen över att jag inte följt upp denna tråd men jag har varit bortrest ett par veckor.
Då jag själv varit dataprogrammerare o webdesigner dryga 15 år men nu lagt detta på hyllan så får jag bara rekomendera sajter typ
http://www.download.com o
http://www.scripts.com o andra sajter som har färdiga nedladdningsbara scripts.
Varför jag rekomenderade en publik omröstning var väl främst för att jag suttet o läst hundratals med trådar o inlägg på detta förträffliga forum o konstaterat att alltför många inlägg gjorts o görs fortfarande av just återförsäljare o installatörer av värmepumpar. O detta får enl min mening trovärdigheten på inläggen att sjunka rejält då dessvärre användaren o brukaren av värmepumpen har helt andra önskemål o förhoppningar än försäljaren o installatören av värmepumpen.
Det optimala vore naturligtvis att det bara fanns ett enda märke o modell på den svenska marknaden o denna pump skulle vara världens bästa pump med världens högsta verkningsgrad, världens lägsta ljudvolym till ett för kunden överkomligt pris mm mm mm. Men det vet vi ju alla att det finns båda bra o dåliga pumpar med både bra o dålig verkningsgrad där en del bullrar något otroligt medans andra är betydligt tystare o där även priserna varierar något otroligt mm mm mm.
För att göra en direkt jämförelse med ex bilbranchen där Robert Aschberg i programmet Insider för några år sedan hängde ut i princip samtliga märkeshandlare som bedragare så kan man ju göra jämförelser med värmepumpbranchen. Säg den Seat försäljare som hellre rekommenderar sina kunder att gå in till konkurenten Volvo o Saab, BMW o MB för att köpa sin sprillans nya bil än att handla sin nya bil av märket Seat borde hellre få sparken eller bli av med sina återförsäljarlicens även om syftet är att kunden ska få en bättre bil. Vi vet ju alla att alla återförsäljare oavsett märke alltid säljer "sveriges bästa bil". Men sanningshalten i detta är ju naturligtvis oftast lika med noll.
O likadant är det med värmepumpsbranchen. ALLA värmepumpsförsäljare oavsett märke säger naturligtvis att just DE säljer "sveriges bästa värmepump" o förutsatt att det finns skillnader... så har de ju själva hängt ut sig som bedragare.
Dessutom finns det ytterligare en stor skillnad mellan ex bilbranchen o värmepumpsbranchen. Samtidigt som bilbranchen utåt vill låtsas att alla säljer "sveriges bästa bil" så ÄR bilbranchen BEROENDE av att bilarna ska servas o repareras för dryga 2.000 kr per timma. Värmepumpsbranchen är inte lika beroende av dessa intäkter då pumparna generellt kräver ett betydligt MINDRE service- o reparationsunderhåll varför denna branch inte har dessa intäkter i lika hög grad. Därför verkar det vara ytterligt intressantare för värmepumpbranchen att försöka tjäna så många kulor som möjligt just vid försäljningen/installationen eftersom de är medvetna om att de inkomster de senare kan göra på service- o reparationer är ytterst blygsamma... i relation till intäkten vid försäljningen/installationen!!! Men en gemensam sak för samtliga pumpförsäljare o installatörer är att samtliga säger att just DE säljer o installerar sveriges bästa värmepump!
Det var just av den anledningen jag föreslog en omröstning där sveriges pumpanvändare och INTE SVERIGES PUMPFÖRSÄLJARE o PUMPINSTALLATÖRER skulle kunna gå in o göra sin röst hörd om vad de tycker om sina pumpar de fått installerade. O då är just en omröstning enl min syn att se på saken den mest trovärdiga. Såvida man lägger ett flertal olika parameterar dvs frågor till användaren/brukaren.
Btw, förutom de två pumpar jag redan nämnt... Honeywell o Foma från Jula... så har jag funnet Sanyo, Panasonic o Mutsubishi här i Borgholm.