0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hur funkar ventilen på bilden? Nyfiken!mvh
Ventilen har 8 anslutningar, kan kalla dom 1-8 har ettan i botten och åttan i toppen och resten jämt fördelade där i mellan i tanken.Vattnet tas ur ettan o körs in i tvåan eller tas ur tvåan o körs in i trean eller tas ur trean o körs in i fyran osv. iden är att det alltid ska finnas en lämplig nivå att köra in vattnet på.
Vore det inte bättre att montera iaf dom söröstra panelen på taket? Blir det inte bättre effekt om solen strålar 90 grader på panelen? Med solceller dubblar man avgiven ström så här. Dubblar man inte avgiven värme på en solfångar på samma sätt?
Hemmabygge?Vad använder du för motor till kolven?Hur tätar du axeln?mvh
Citat från: Avensis skrivet 29 augusti 2007, 00:40:01Vore det inte bättre att montera iaf dom söröstra panelen på taket? Blir det inte bättre effekt om solen strålar 90 grader på panelen? Med solceller dubblar man avgiven ström så här. Dubblar man inte avgiven värme på en solfångar på samma sätt? Det skiljer marginellt med vakumrör..., å rör är så billiga, att det är lätt att kompensera för bortfallet. Det enda som eg händer ,är att man får kortare drifttid över året, med högre effekt under sommaren. Alltså precis det jag absolut vill undvika, utan många rör som ger effekt över så stor del av året som möjligt, är det jag strävar efter. Skulle jag ha dom på taket, så skulle dom aldrig ens gå igång under flera månader, eller starta mycket senare på morgonen...mvh humlan.
Jag får det som P Kalkyl har mätt fram, inte riktigt att gå ihop
45° från sidan är väl nästan full instrålning på ett vakumrör?
Citat från: humlan57 skrivet 29 augusti 2007, 08:59:20Citat från: Avensis skrivet 29 augusti 2007, 00:40:01Vore det inte bättre att montera iaf dom söröstra panelen på taket? Blir det inte bättre effekt om solen strålar 90 grader på panelen? Med solceller dubblar man avgiven ström så här. Dubblar man inte avgiven värme på en solfångar på samma sätt? Det skiljer marginellt med vakumrör..., å rör är så billiga, att det är lätt att kompensera för bortfallet. Det enda som eg händer ,är att man får kortare drifttid över året, med högre effekt under sommaren. Alltså precis det jag absolut vill undvika, utan många rör som ger effekt över så stor del av året som möjligt, är det jag strävar efter. Skulle jag ha dom på taket, så skulle dom aldrig ens gå igång under flera månader, eller starta mycket senare på morgonen...mvh humlan. Precis! Men OM man vill få ut mer energi totalt över året så är det väl i så fall söderfångarna som ska upp på taket? På förmiddagen står ju solen lägre och väggmontage bättre än ett flackt tak. Jag kollade för skojs skull: vårdagjämning kl09:30 står solen 20 grader över horisonten och rakt i sö (62:e breddgraden). Den 25:e jan går solen däremot upp rakt i sö strax efter 9, kl12 står solen i söder 8 grader över horisonten och är rören belysta 45 grader från sidan. Kan de hinna ge något på de timmarna med den låga solhöjden? Ska bli intressant att hur det funkar i vinter. Aug-okt och mars-maj borde det bli ett hyfsat tillskott och sommarmånaderna klarade du väl dig bra även tidigare?mvh
...Jag skrev i ett inlägg för en tid sedan, om att sätta en platt-vvx på stigen till värmen, å låta solfångarna enbart hjälpa till där.
Citat från: humlan57 skrivet 29 augusti 2007, 11:50:39...Jag skrev i ett inlägg för en tid sedan, om att sätta en platt-vvx på stigen till värmen, å låta solfångarna enbart hjälpa till där.Hade det inte varit bättre att värma returen? Dvs arbeta mot så låg temp som möjligt? Är det VPns effekt eller temp som inte räcker till?mvh
Har Du mätt på nåt sätt, eller antar Du bara?