Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bilder på sydöst/sydväst solfångar-systemet.  (läst 18185 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfångare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1390
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Bilder på sydöst/sydväst solfångar-systemet.
« Svar #15 skrivet: 27 augusti 2007, 19:47:06 »
Grundinställningarna för start/stopp är: Start vid 8 grader högre temp i kollektorn, jmf med pann/tanktemp. Stopp vid minder än 4 graders högre temp i kollektorn, i jmf med pann/acktemp. Start kanske är något hög, så det är möjligt jag sänker den ett par grader, längre fram. Kanske även stopp, men isf bara på den slinga som har varvtalsreglering på cirkpumpen... All högre temp in, ger ju en viss effekt, å kan kanske bli ett slags underhållsvärme, även om det inte leder till nån temp-höjning i tanken.

mvh humlan.
Jag startar inte förrän vid +15K diff. Jag tycker det blir för korta starter annars vid gråmulet väder. I framledningen och retur står kallt vatten. Om man startat på bara 5-6 graders diff så går pumpen så kort stund innan kollektorn kylts av det kalla vattnet och det varma vattnet hinner inte ner till tanken. För varje start pumpas det in kallt vatten i tanken medan varmare vatten pumpas ut i framledningen. Vid mulet väder stannar den ofta så pass länge att vattnet hinner svalna igen till nästa start. Resultatet blir negativt. Men ställer man diffen högre så antingen startar den inte alls eller så startar den och laddar in en skvätt innan den stannar.

mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Bilder på sydöst/sydväst solfångar-systemet.
« Svar #16 skrivet: 27 augusti 2007, 20:41:34 »
Har Du mätt på nåt sätt, eller antar Du bara? Att det går ut en skvätt kallare vatten vid första starten/starterna, är ju oundvikligt, men kollektorn har ju så pass mycket inbyggd tröghet att det laddas ett bra tag innan det slår av, även med 8 graders skillnad. Jag har alltid haft 6-7 graders skillnad, å gått efter tiden från start, tills det kommer vv, å sen till det slår av. Är den bara dubbelt så lång, så får jag in mer vv, än det som lämnar tanken å det brukar det bli med 6-7 graders diff. Visst, har det stått över natten när det är kallt, då kan det säkert stämma som Du säger vid dom allra första starterna, men efter det så börjar det ladda. 15 graders diff, vid halvtaskigt väder å en tanktemp på +45 grader, innebär ju att det inte startar förrän vid +60. Det måste ju innebära en massa liter vv i förlust, då det inte ens är säkert att det går upp till +60 nån gång. Då laddar jag hellre med 0.5 l/min å får åtminstone nåt tillskott... Ännu en fördel med att ha klena rör, det ryms inte så mycket nerkylt vatten i dom  :)

mvh humlan. 

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Bilder på sydöst/sydväst solfångar-systemet.
« Svar #17 skrivet: 27 augusti 2007, 20:56:36 »
He he, Humlan, där fick du allt till det med de klenare rörena tror jag minsann ^-^
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör från Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Bilder på sydöst/sydväst solfångar-systemet.
« Svar #18 skrivet: 27 augusti 2007, 20:59:49 »
hej
jag kör med 8-10 graders diff på start,lägre så går den av å på några gånger å det känns onödigt

min stopptemp är 2 grader då stänger den ner...funkar faktiskt bra

har ochså testat 15 graders diff på starten å det blev som hummlan sa en liten skvätt varmt i bästa fall...är det nog taskigt väder startar den inte alls
i mitt system verkar 8-10 grader funka bra

fast det beror nog mycket på att jag har min t3 givare högt i tanken = ofta hög start temp 40-45 grader

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Bilder på sydöst/sydväst solfångar-systemet.
« Svar #19 skrivet: 27 augusti 2007, 21:04:35 »
He he, Humlan, där fick du allt till det med de klenare rörena tror jag minsann ^-^

Måste ju passa på  :) ;) Nää, det var rakt inte för att va elak eller nåt, utan bara som ett konstaterande.

mvh humlan.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Bilder på sydöst/sydväst solfångar-systemet.
« Svar #20 skrivet: 27 augusti 2007, 21:08:46 »
Det går såklart inte att sätta nån exakt start-diff-temp. Är rören långa fram/retur, så bör diffen bli större, än med korta rör. Så det blir som med allt annat kring solfångare, att testa sig fram vad som fungerar bäst, i varje enskilld anläggning.

mvh humlan.

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfångare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1390
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Bilder på sydöst/sydväst solfångar-systemet.
« Svar #21 skrivet: 27 augusti 2007, 22:39:53 »
Har Du mätt på nåt sätt, eller antar Du bara?
Jag har mätt och loggat med flera givare: kollektor temp, retur från vvx resp utlopp och inlopp till tank.
Jag tror inte man missar mycket energi med lite högre startdiff, den första skvätten är dessutom varmare när den väl når tanken än om man startat vid lägre temp.

Om diffen inte kommer upp i 15 grader så finns det bara en ytterst liten mängd energi att hämta vid 5 graders diff. Extrapolerar man lite grovt kanske man kan anta att förlusterna ökar med max 5% vid 10 graders tempökning. Antag att man har 1KW förlust i kollektorn vid XºC så har man 0,95kW vid (X-10)ºC och kan alltså hämta ut 50W vid den lägre diffen. Och jag tror det är högt räknat.

mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad whynot

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
SV: Bilder på sydöst/sydväst solfångar-systemet.
« Svar #22 skrivet: 27 augusti 2007, 22:55:23 »
Så länge det finns kallare vatten någonstans i tanken än i rören eller i solfångaren är det väl bara o köra in där det är lämpligt. All värme ska väl tas till vara.
Det här är ventilen som ska sköta det.

« Senast ändrad: 28 augusti 2007, 00:09:08 av whynot »

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Bilder på sydöst/sydväst solfångar-systemet.
« Svar #23 skrivet: 27 augusti 2007, 23:04:28 »
Har ni inte glömt en faktor (finns säkert många) när det gäller detta duttande med många start och stopp och rördimensioner? Kan inte ni som kan räkna utöka detta resonemang och inkludera isolertjockleken också?
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör från Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Bilder på sydöst/sydväst solfångar-systemet.
« Svar #24 skrivet: 27 augusti 2007, 23:15:44 »
Ja jag vill gärna åxå göra det. Kan jag värma med solslingorna i tanken, alltså köra in en högre temp än vad som finns i botten, så måste avkylnings-effekten på vattnet i toppen minska. 15 grader..., så mycket skiljer inte i temp mellan topp å botten i min panna/tank, därför ser jag ingen anledning att vänta till att starta så sent. Första gången är förstås vattnet i rören kalla, men sen tar det rätt lång tid innan dom kyls ner. Å nu med varvtalsstyrning på cirkpumen kan jag hålla väldigt lågt l/min..., får knappt ett utslag på flödesmätaren, när den går som långsammast. Jag får det som P Kalkyl har mätt fram, inte riktigt att gå ihop  Sc:,h Å hur sjutton kan det fungera alls, när det blåser å finns tjocka moln som fladdrar fort över himlen, mellan dom klarblå delarna. Då hinner ju aldrig solfångarna upp i temp... Jag måste ta å kolla det här noggrannare, men har för mig att jag testat tidigare, med dåligt resultat, även om jag inte nu minns riktigt säkert...

mvh humlan.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Bilder på sydöst/sydväst solfångar-systemet.
« Svar #25 skrivet: 27 augusti 2007, 23:22:37 »
Har ni inte glömt en faktor (finns säkert många) när det gäller detta duttande med många start och stopp och rördimensioner? Kan inte ni som kan räkna utöka detta resonemang och inkludera isolertjockleken också?

Jag använder böjbar 20mm Gullfiber-isolering överallt, å täckt med tjock plast utomhus. Å tur va väl det, nu när jag monterade fler solfångare. Sidostyckena på befintliga solfångare blev så heta vid stoppet, att dom nu delvis fått ett annat utseende  ;D Hade det varit plast, så hade jag fått byta ut en bit isolering närmast solfångarna.

mvh humlan.

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfångare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1390
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Bilder på sydöst/sydväst solfångar-systemet.
« Svar #26 skrivet: 28 augusti 2007, 11:55:12 »
Humlan,

Jag har mer vatten i systemet och högre förluster iom att jag har både längre och grövre rör än dig, samtidigt som jag även har sämre isolering. Så det är möjligt att dina 7-8 grader motsvarar mina 15. Jag resonerar bara utifrån mina erfarenheter.

Men det är två saker du skriver som inte går ihop:

....Första gången är förstås vattnet i rören kalla, men sen tar det rätt lång tid innan dom kyls ner.
...Å hur sjutton kan det fungera alls, när det blåser å finns tjocka moln som fladdrar fort över himlen, mellan dom klarblå delarna. Då hinner ju aldrig solfångarna upp i temp... 
Om inte min laddning startar i första moln-gluggen så gör den det i nästa. När väl solen är framme så stiger kollektortempen fort, men den svalnar långsammare. Anslutningarna är sämre isolerade än själva kollektorn så det är bättre att vattnet stannar i kollektorn tills det är tillräckligt varmt än att det svalnar i rören på väg till tanken.

Ang. varvtalsregleringen så har jag valt lägsta varvtal så att jag får ca 1 l/min. Vid lägre varvtal så är flödet osäkert. Ibland stannar det av helt och då kan pumpen gå över en timme i onödan och cirkulerar vatten i tanken men inte i kollektorn. Om det beror på att backventilen kärvar, en lite luftbubbla någonstans eller bara att tempdiffarna skapar ett mottryck vet jag inte riktigt. Dessutom har jag lite problem att ställa in tempdiffen för urkoppling om min-flödet är för lågt. Om flödet blir extremt lågt kan avsvalningen mellan kollektor och tank ligga på 5-10 grader (normalt är den knappt mätbar). DÅ blir effekten att man kyler tanken trots att kollektortemperaturen är tillräckligt hög.


Leifa.k,

Jag är medveten om att jag borde isolera bättre. Ska fundera på det till nästa vår. Just nu har annat högre prio.

Så länge det finns kallare vatten någonstans i tanken än i rören eller i solfångaren är det väl bara o köra in där det är lämpligt. All värme ska väl tas till vara.
Det här är ventilen som ska sköta det.
Håller med till 100%. Därför har jag dubbla inlagringsnivåer och startar alltid mot lägsta temp. Men jag har sällan kallare än 20 grader i botten på tanken på morgonen och har jag fått några kWh på dagen så har jag minst 40 på kvällen. Har funderat på dubbla returledningar också för att kräma ut de sista Wh men jag tror inte jag kommer att tjäna in den extra växelventilen.

Hur funkar ventilen på bilden? Nyfiken!

mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Bilder på sydöst/sydväst solfångar-systemet.
« Svar #27 skrivet: 28 augusti 2007, 12:14:40 »
Men vänta lite nu P Kalkyl..., vad har Du för typ av varvtalsreglering, alla jag sett ska alltid köras mot "full fart" på pumpen. Detta för att det ska styren ska kunna reglera varvtalet på rätt sätt, å anpassa flödet till den difftemp som den ska hålla. Varvtalsstyrningen av cirkpumpen, är tänkt att ersätta alla former av strypning, därför ska (vad jag vet) allt köras för fullt. D.v.s fullt ös på pumpen, fullt öppen flödesmätare, annars så fungerar inte elektroniken som den ska. Eg ska helst inte ens pumpar med ställbart varvtal användas, vilket klart står skrivet i manualen från Steca. D.v.s, används pumpar med ställbart varvtal, ska alltid det högsta vara inställt.

mvh humlan.

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfångare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1390
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Bilder på sydöst/sydväst solfångar-systemet.
« Svar #28 skrivet: 28 augusti 2007, 13:47:39 »
Men vänta lite nu P Kalkyl..., vad har Du för typ av varvtalsreglering
Jag har inga strypningar, pumpen har tre läge men det är ingen inbyggd elektronisk reglering utan bara olika lindningar. Jag kan välja två typer av switchning i styrenheten: Fasstyrning eller pulståg. Jag har valt det som har störst reglerområde. Pumpen kan styras från 0-30 men man kan även ställa in högsta och lägsta tillåtna värde. 0-3 ger inget flöde, 4 ger minimalt flöde men ibland stannar det av, 5 ger större flöde men ibland stannar det trots allt. 6 verkar vara det första läge som ger garanterat flöde hela tiden.

Nollflöde är bara ett problem när solstrålningen är i avtagande, vid ökande solinstrålning så ökar temperaturen ytterligare om flödet är noll fortsätter tempen att öka och då går styrsystemet in och ökar pumputstyrningen ytterligare tills flödet startar. På kvällen kan den dock komma i ett läge där tempen i kollektorn är tillräckligt hög för att pumpen ska starta (på minimum). Om flödet är noll så kan temperaturen ligga kvar på ungefär samma nivå iom att kollektorn fortfarande värms lite av solen och endast svalnar långsamt. Jag att det är tempskilnaden som ger ett litet mottryck, tillräckligt för att bromsa flödet. Jag har ca  7 meter höjdskilnad och temperaturerna diffar som mest på kvällen, speciellt om laddningen stått still ett tag.

mvh
« Senast ändrad: 28 augusti 2007, 14:15:28 av Professor Kalkyl »
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad Avensis

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 355
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bilder på sydöst/sydväst solfångar-systemet.
« Svar #29 skrivet: 28 augusti 2007, 22:48:03 »
Det har huset blev inte särskilt vackert efter att solfångarna blev monterad.

Fult är ordet jag tänker på.  :)

En bergvärmepumpa  måste då vara ett mycket bättre alternativ?

Vad om alla monterade sådana solfångarsystem på sina husväggar?

Om dom monterats på taket blir det nog bättre visuellt, men dom har rören kan knappast kallas annat än riktigt fula grejer.

Visuell miljöförstöring!

CTC Eco Heat 7,5 kW.  160m aktivt borrdjup.
200L VVB i serie med CTC.  60° ut från VVB.
Enermet elmätare. Actaris CF Echo II värmemätare.

Logger: Lämpömittari

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!