0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Tackar Sfinx Enormt tacksam för dessa upgifter! Det visar att det inte var alldeles så självklart med 15mm rör. Bör nog gå på 18mm alternativt en pump till då. Jaha blir till att ta sig en funderare då! Hur som helst Tack Edit: Troligtvis går jag på 15 mm rören och en pump till, ska checka prisskillnaden och gräva lite i kontakter.....
Man har ju aldrig grövre rör i en kåk för tappvatten, däremot både 12 å 10 mm på vissa ställen.
Citat från: humlan57 skrivet 23 augusti 2007, 20:08:41Man har ju aldrig grövre rör i en kåk för tappvatten, däremot både 12 å 10 mm på vissa ställen. Har man inte? Jag förberedde för att byta järnrören vid renovering och drog upp 18mm till köket. Rörläggaren som kopplade in det tyckte att det egentilgen borde varit 22mm upp till köket, sedan 18mm vidare till toan och sedan 18 eller 15 vidare till dushen och därefter 12mm till sista toan och handfat. Han visste vad han talade om! Trycket i dushen blev lite dåligt, speciellt om någon annan i huset öppnar en kran. Men det får man kompensera genom att dusha lite längre mvh
Kommer Du inte upp i rätt flöde, så inte beror det på att rören är på 15 mm. Möjligen att cirkpumpen är för klen, eller att nåt annat bromsar, t.ex en solslinga. Men att köpa rör för flera tusen extra, om pumpen är fel dimensionerad verkar helt bakvänt. Eller läs här det Sfinx själv säger, d.v.s 3 l/min/30 rörs solfångare = 9 l/min: http://www.sfinx.se/images/Manual-Solfangare-skarm.pdfmvh humlan.
Citat från: humlan57 skrivet 23 augusti 2007, 18:16:51Kommer Du inte upp i rätt flöde, så inte beror det på att rören är på 15 mm. Möjligen att cirkpumpen är för klen, eller att nåt annat bromsar, t.ex en solslinga. Men att köpa rör för flera tusen extra, om pumpen är fel dimensionerad verkar helt bakvänt. Eller läs här det Sfinx själv säger, d.v.s 3 l/min/30 rörs solfångare = 9 l/min: http://www.sfinx.se/images/Manual-Solfangare-skarm.pdfmvh humlan. Du glömde nämna att det var vid en viss tempskillnad, vill man ha det med de ökade förlusterna det medför? Du, liksom jag, vurmar ju för "lågtempererat". För klena rör i tex. tappvattensystem kan orsaka onödigt högt vattenflöde och därav kan följa missljud och ökat slitage utav rörena. Slitaget kanske är marginellt, men ändå.
Usch, så jag skriver. Nä, 9l/min. är inget högt flöde för 15mm. Det jag egentligen menade i tappvattensystem var att har man för klena dimensioner så kan man få för hög vattenhastighet i rören med de nackdelar det kan innebära. Sedan beskrev ju Professor Kalkyl ganska träffande hur det kan bli.Joodå, det kommer nog att funka hos Krister.