Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Byta till bergvärme  (läst 18947 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad båkan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Byta till bergvärme
« Svar #30 skrivet: 26 augusti 2007, 08:19:43 »

Ja det är som du skriver, Olle61. Det är med slangar och sprit för 70 meter borrhål. Slangarna in i huset finns redan, men det behövs mycket riktigt brine till de plus lite extra för påfyllning och luftning som kanske blir 40 liter brine. Jag gissar på 200 kronor till för detta, det borde inte kosta mer än 15 kr/litern för ren sprit eller?

Upplägget är att jag gör allt installationsjobb, tar jag det lugnt och gör det noggrannt borde det gå på en dag. Undantag är energibrunnen som brunnsborraren gör, han lägger i slangar, svetsar och provtrycker dem. Elinstallationen gör jag inte själv heller, men dragning av kablar för tempgivare gör jag själv.

Jag har funderat lite kring dockningen av 1135-an. Jag kan använda både flytande och fast kondensering som det står i manualen så det är egentligen inget problem.
Men mitt nuvarande reglersystem har också temperaturkurvor och räknar också fram vilken framledningstemp som behövs. Om det fanns något sätt, så skulle jag via en sladd vilja ställa in 1135-ans temperatur för fast kondensering. Då kan jag köra med fast kondensering, fast temperaturen kommer utifrån. Alternativt om det går att själv bestämma start och stopp. Mitt reglersystem klarar att ge ifrån sej data, frågan är om 1135-an kan ta emot det och använda det?

Håkan
En vuxen+två barn. 2x140 m2 plus källare villa från 30-talet under renovering utanför Kungälv
Nibe 1135-10 + 202 m energibrunn, Soltank 750 liter, solpaneler 18 m2 platta, UVR 1611
Pool 3,7x7,3m
Nuvarande förbrukning 5.500 kWh sol, el okänt

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 30446
  • Karma +20/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Byta till bergvärme
« Svar #31 skrivet: 26 augusti 2007, 09:55:50 »
Jag skulle köra med flytande kondensering, låta VP:n värma huset och värma övre delen av acktanken via växelventilen för varmvatten, solen får göra varmvattnet sommartid. Jag tror du även kan behålla poolvärmningen från acktanken om solpanelerna orkar värma poolen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad båkan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Byta till bergvärme
« Svar #32 skrivet: 26 augusti 2007, 18:25:39 »

På vintern så är funkar det du skriver, då är det enkelt. vp-n värmer huset och varmvatten via växelventi(er). vp-värmen går via existerande shunt ut till golvvärmen. Här får jag försöka synka temperaturkurvorna mellan Nibe och existerande shuntstyrning, Solen ger så lite på vinter så man kan glömma dess inverkan.

På sommaren så går i princip all solvärme till poolen. Jag har bara en solslinga i tanken som värmer i botten. Pga av detta kan jag inte värma varmvatten fullt ut med solen, det görs med elpatron istället. Jag har normalt 50 grader varmvatten-temp, men klockan 5.00 höjer jag den till 55 så morgonduscharna klaras av. Strax därpå sänker jag till 45, och där ligger tempen när dagen börjar. Är det en solig dag får jag ändå upp tempen på varmvattnet något. Och vad jag kan se så ska poolstyrningen kunna se till att hålla en minsta temperatur, så det kommer att funka.

Sedan finns det en period på 4-5 veckor när jag stängt av poolen, och solen ger så mycket att det räcker till både värme och varmvatten, fast på slutet måste jag stötta mer och mer med annan värme. Då gäller att varmvattnet ska räcka och hela tanken ska vara nere på 20-25 grader på morgonen så den laddas effektivt på dagen, fast det får inte bli för kallt inomhus på morgonen. Jag har lagt in en massa såna regler i mitt styrsystem.

Det är i detta sammanhanget jag funderade på möjligheterna att styra 1135-an extern. Jag kollade lite på CTC EcoPart där detta skulle vara väldigt enkelt att göra. 1135-an är smartare, men inte tillräckligt. Nå. jag tror det löser sej med den yttre kompensering i meny 2.5, då kan jag förskjuta tempkurvorna så mycket att pumpen stängs av om jag skulle vilja det.

Håkan
En vuxen+två barn. 2x140 m2 plus källare villa från 30-talet under renovering utanför Kungälv
Nibe 1135-10 + 202 m energibrunn, Soltank 750 liter, solpaneler 18 m2 platta, UVR 1611
Pool 3,7x7,3m
Nuvarande förbrukning 5.500 kWh sol, el okänt

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 30446
  • Karma +20/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Byta till bergvärme
« Svar #33 skrivet: 27 augusti 2007, 10:18:37 »

På vintern så är funkar det du skriver, då är det enkelt. vp-n värmer huset och varmvatten via växelventi(er). vp-värmen går via existerande shunt ut till golvvärmen. Här får jag försöka synka temperaturkurvorna mellan Nibe och existerande shuntstyrning, Solen ger så lite på vinter så man kan glömma dess inverkan.

Jag skulle öppna golvvärmen fullt och låta VP:ns kurva själv bestämma temperaturen. Annars så kan du få den situationen att VP:n "gasar" och golvvärmen "bromsar" vilket ger sämre COP.

Citera
På sommaren så går i princip all solvärme till poolen. Jag har bara en solslinga i tanken som värmer i botten. Pga av detta kan jag inte värma varmvatten fullt ut med solen, det görs med elpatron istället. Jag har normalt 50 grader varmvatten-temp, men klockan 5.00 höjer jag den till 55 så morgonduscharna klaras av. Strax därpå sänker jag till 45, och där ligger tempen när dagen börjar. Är det en solig dag får jag ändå upp tempen på varmvattnet något. Och vad jag kan se så ska poolstyrningen kunna se till att hålla en minsta temperatur, så det kommer att funka.

Hade du tänkt att skaffa pool-tillbehöret till din VP så kommer du inte kunna värma poolen med solen. Jag skulle nog fundera på befintlig lösning med att använda acktanken för VV och poolvärmning och ladda överdelen av tanken via VP:ns växelventil och botten av tanken med solen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad båkan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Byta till bergvärme
« Svar #34 skrivet: 27 augusti 2007, 14:10:22 »

Jag skulle öppna golvvärmen fullt och låta VP:ns kurva själv bestämma temperaturen. Annars så kan du få den situationen att VP:n "gasar" och golvvärmen "bromsar" vilket ger sämre COP.

Ja du har rätt, så får det bli. Jag är fortfarande fast i tänket kring pellets, får försöka släppa det.  Jag tänkte ha mellandelen på tanken paralellkopplad med värmen, inte så mycket för värmens skull längre utan för att kunna värma poolen.


Citera

Hade du tänkt att skaffa pool-tillbehöret till din VP så kommer du inte kunna värma poolen med solen. Jag skulle nog fundera på befintlig lösning med att använda acktanken för VV och poolvärmning och ladda överdelen av tanken via VP:ns växelventil och botten av tanken med solen.

Ja en sådan lösning var det jag tänkt mej, utan pooltillbehöret. Värma mot mittendelen på tanken, solen värmer också där när den lyser, och därifrån går det till poolen. Jag har nog inte fattat vad Pool-inställningarna gör. Om man inte kan använda poolinställningarna utan pooltillbehöret så behöver jag styra vp-n via en temp-givare eller från min andra styrning som bland annat vet hur varm poolen är. Hmm, klurigt detta.

Håkan
En vuxen+två barn. 2x140 m2 plus källare villa från 30-talet under renovering utanför Kungälv
Nibe 1135-10 + 202 m energibrunn, Soltank 750 liter, solpaneler 18 m2 platta, UVR 1611
Pool 3,7x7,3m
Nuvarande förbrukning 5.500 kWh sol, el okänt

Utloggad båkan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Byta till bergvärme
« Svar #35 skrivet: 27 augusti 2007, 20:11:45 »

Nu har jag läst på om POOL 11, Nibes poolstyrning till 1135-an. Vad jag förstår så ska det räcka med att jag ansluter en givare för pooltemperaturen så kan jag använda Poolfunktionen i menyen på vp-n. Bara att ställa in önskad pooltemp så producerar vp-n värme tills tempen är uppnådd. Jag struntar i den extra växelventilen och reläsatsen och låter värmen gå till mittendelen på tanken och därefter ut i poolen. Det kommer att fungera bra tror jag, även samsas bra med solvärmen. Bara en extra temp-givare behövs. Det är kanske inga större kostnad, men det vore kul ändå att veta om det är någon standardgivare typ pt1000 eller nåt sånt. Nån som vet?

Håkan
En vuxen+två barn. 2x140 m2 plus källare villa från 30-talet under renovering utanför Kungälv
Nibe 1135-10 + 202 m energibrunn, Soltank 750 liter, solpaneler 18 m2 platta, UVR 1611
Pool 3,7x7,3m
Nuvarande förbrukning 5.500 kWh sol, el okänt

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 30446
  • Karma +20/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Byta till bergvärme
« Svar #36 skrivet: 01 september 2007, 08:46:51 »
Jag är inte 100 men jag tror inte det går att styra från pool-menyerna på VP:n utan pool-tillbehöret. Men det går att lösa ändå, när du sätter på uppvärmningen till din pool så startar VV-laddningen på din VP (eftersom acktankens temperatur sjunker). Det du behöver är en extern styrning som startar/stoppar din poolvärmning utifrån temperaturen på poolen (som du kanske redan har).
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad båkan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Byta till bergvärme
« Svar #37 skrivet: 01 september 2007, 15:36:21 »
Nej det fungerar inte så i min tank. Skiktningen gör att tempen på varmvattnet inte påverkas av laddning till poolen. Möjligen sker en liten omrörning men det handlar om flera timmars fördröjning.
Men jag har löst det en gång för alla hoppas jag. Det är inte speciellt rakt på och inte som det är tänk tror jag, men det kommer att funka är jag rätt säker på.
Framledningsgivaren är ganska säkert ett motstånd som varierar med tempen. Så då tänkte jag ha den externa styrningen att serie-koppla eller parallell-koppla ett motstånd till framledningsgivaren, det beror lite på vilken typ av givare det är. Om verkliga framledningstempen är 35 grader, men vp-n tack vare det extra motståndet tror att det är typ 15 grader så tror jag att pumpen kommer att starta och göra värme. På samma sätt tror jag att vp-styrningen slutar göra värme om den tror att framledningstempen är typ 70 grader. Den externa styrningen kan göra detta med två potentialfria utgångar. Fixat, men omständigt.

För övrigt dröjer det nog 3-4 veckor innan jag vet om det blir någon vp-installation eller inte.

Håkan
En vuxen+två barn. 2x140 m2 plus källare villa från 30-talet under renovering utanför Kungälv
Nibe 1135-10 + 202 m energibrunn, Soltank 750 liter, solpaneler 18 m2 platta, UVR 1611
Pool 3,7x7,3m
Nuvarande förbrukning 5.500 kWh sol, el okänt

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 30446
  • Karma +20/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Byta till bergvärme
« Svar #38 skrivet: 02 september 2007, 10:58:13 »
Men du måste även styra så att VP:n laddar acktanken, värdet på framledningsgivaren styr värme till huset och har inget med acktanken att göra. Du måste se till att VP:n gör varmvatten vid poolvärmning, inte att den värmer huset.

Jag tycker nog att det vore enklare att trixa med acktanken, typ att flytta upp ena anslutningen (till poolvärmeväxlaren) så att den tar från övre delen av acktanken.  Sc:,h
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad båkan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Byta till bergvärme
« Svar #39 skrivet: 02 september 2007, 17:16:04 »
Jag kan bara hålla med om det inte är speciellt rättfram att koppla 1135an till en solvärmd acktank. Jag ska försöka beskriva hur jag tänkt att ha det. Men många rör är det så jag försöker att visa en skiss på hur allt är kopplat. Detta är tänkt att visa hur min acktank är kopplad och hur jag tänkt mej inkopplingen av vpn.


                        o------- varmvatten ut
laddning pellets -------o------- laddning varmvatten vp
                        o----+
  värme till hus ------ o--- | -- laddning värme vp/retur varmvatten vp
   (shunt)                   |
         till pool -----o    |
                        o--- | --  sol in
                        o----+  varmvatten från nedre
retur värme till hus ---o------- retur värme vp                         
och pellets             o------  kallvatten in
                        o-------- sol ut
   pool  retur      ----o

Högst upp är varmvatten-delen, den ska hålla 50 grader eller möjligen höja till 55 grader på morgonen inför duscheriet. Jag tänkte ladda högst upp och ta returen lite längre ner. För detta behöver jag två växelventiler som skiftar både tillopp och retur.Jag funderade ett tag om jag skulle ha samma retur på varmvatten som för värmen. Men då måste varmvattnet som ska upp till 50-55 grader göras från 30-gradigt vatten från värmereturen istället för från kanske 45 grader från varmvattenreturen. Jag tror jag kan hålla nere varmvattentiden på detta sättet.

Sedan kommer värme-delen. Värmen går rakt ut till golvvärmesystemet med sin egna pump, men det sitter en T-koppling som fyller upp tanken ifall värmen inte förbrukas i golvvärmen. Det är väl nästan som en volymförstorare. Jag hoppas kunna hålla mellan 35-45 grader här. Det bestäms av Nibens värmekurva. Det sitter en shunt här och den får sitta kvar. Det kan bli väldigt varmt i tanken med solen eller möjligen med pelletseldning så länge den finns och det varma vattnet måste ner i temp innan det går ut i golvvärmen. För att koppla in värmen hit behöver de två växeventilerna skifta läge.

Delvis därunder kommer pooldelen. Pooldelen kan ta värme från värme-delen, alltså värmen från värmepumpen. Eller från vatten som värms från solen, värmen kommer underifrån då. För värmepumpen är detta samma sak som att producera värme för uppvärmning, kanske vp-n behöver göra 40-45-gradigt vatten, det beror på hur bra jag kan få över värmen till poolen.

Det är speciellt för poolvärmningen jag vill kunna extern styra start och stopp av vp-n. I normalfallet kommer värme och varmvatten att produceras som det är tänkt, men jag vill kunna stänga av vp-n via den externa styrningen för att t.ex. bättre ta tillvara solenergin en vacker dag.

Så är det tänkt. Det skiljer lite från Nibes mallar för dockning, å andra sidan har de inget dockning till acktank med solvärme vad jag kan se.

Håkan
En vuxen+två barn. 2x140 m2 plus källare villa från 30-talet under renovering utanför Kungälv
Nibe 1135-10 + 202 m energibrunn, Soltank 750 liter, solpaneler 18 m2 platta, UVR 1611
Pool 3,7x7,3m
Nuvarande förbrukning 5.500 kWh sol, el okänt

Utloggad båkan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Byta till bergvärme
« Svar #40 skrivet: 08 november 2007, 19:25:52 »

Jahapp! Nu är det dags att köra igång.

Borrning av hålet är beställd till första veckan i december.
Borrarna gör det mesta på kalla sidan. Borrar, stoppar i slangen, svetsar ihop den, fyller systemet med brine och täthetskollar.
Jag får se till att ha kopplat färdigt slangarna till värmepumpen och ha Nibes påfyllnadskit.
Rinkaby fick just en beställning på lite rördelar som behövs för att koppla in pumpen.
Förhoppningsvis ska allt vara igång i mitten på december. Då är pelletsen slut också.
Budgeten ligger på ganska prick 90.000.

Håkan
En vuxen+två barn. 2x140 m2 plus källare villa från 30-talet under renovering utanför Kungälv
Nibe 1135-10 + 202 m energibrunn, Soltank 750 liter, solpaneler 18 m2 platta, UVR 1611
Pool 3,7x7,3m
Nuvarande förbrukning 5.500 kWh sol, el okänt

Utloggad båkan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Byta till bergvärme
« Svar #41 skrivet: 27 november 2007, 13:00:29 »

Nu har jag kommit så långt att jag köpt pumpen, en Nibe 1135-10, som jag satt på plats och kopplat in kalla och varma sidan, givarna är på plats och elen inkopplad. Återstår inkoppling av växelventilerna och borrhålet. Borrmaskinen kommer på fredag och jag räknar med att köra igång pumpen antingen fredag kväll eller under lördagen.

Jag har ändrat mej lite när det gäller frikyla och har valt bort den. Det blir troligen en luft-luftvärmepump istället för kylning framåt sommaren, det är ungefär samma pengar. Då har jag också tagit bort lite kopplingar och ventiler och expansionskärlet på kalla sidan och använder original nivåkärl.

För inkopplingen till acktanken så använder jag två nivåer i acktanken. För varmvattnet använder jag övre delen och har placerat varmvattengivaren i dykarrör mitt i den övre delen. För värmeproduktion så använder jag mittendelen av tanken och har satt framledningsgivaren i dykarrör i mitten av den delen av tanken. En extern pump och shunt förser sedan golvvärmen med lagom temp på vatten. Pumpen ska jobba med flytande kondensering så jag behöver se till att pumpen och shuntstyrningen har ungefär samma uppfattning om hur varmt det ska vara. Jag behöver växla både tilloppen och returerna när jag växlar mellan varmvatten och värme. Så jag har två växelventiler för detta som jobbar samtidigt.

För poolen har jag köpt Pool 11-kitet och det inser jag nu i efterhand att det behövde jag inte. Poolfunktionen kräver en givare för pooltemperaturen, men den kan man koppla in utan pool-tillbehöret och det följer för övrigt med en givaren med pumpen som går att använda. För mej så blir det så att vp-n ska producera poolvärme på samma sätt som vid värmeproduktion till mittendelen av acktanken, sedan kommer en extern pump att föra värmen ut till värmeväxlaren till poolen. Givaren sitter på röret med inkommande poolvatten till poolfiltret. Nu ingick det en växelventil i poolkitet som jag behövde för att växla mellan varmvatten och värmeproduktion, och den har jag såklart nytta av annars hade poolkitet varit onödigt.

Det var inte speciellt svårt att koppla in pumpen. Rör är ju alltid rör, det var inget konstigt med det mer än att det blir en hel del rör bakom och över pumpen och det gäller att försöka få det hyfsat bra. Det tog mej ungefär en dag att få ordning på alla rören. Givarinkopplingen var enkel, bara att följa enkla och tydliga instruktioner, det som tar tid är att dra givarkablarna, t ex till utegivaren. Att skruva i kablarna på sina platser var inga som helst problem. Jag har satt in en elmätare just för pumpen, så elinkopplingen tog lite extra tid pga av det.

Ska se om jag kan få in ett par bilder inom någon dag.

Håkan
En vuxen+två barn. 2x140 m2 plus källare villa från 30-talet under renovering utanför Kungälv
Nibe 1135-10 + 202 m energibrunn, Soltank 750 liter, solpaneler 18 m2 platta, UVR 1611
Pool 3,7x7,3m
Nuvarande förbrukning 5.500 kWh sol, el okänt

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 30446
  • Karma +20/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Byta till bergvärme
« Svar #42 skrivet: 27 november 2007, 13:31:00 »
Intressant lösning det här.... Sc:,h
Ungefär som CTC men med en växelventil för att toppvärma acktanken istället för var 4:e laddning.

Hur löser du eltillskott?
En elpatron i acktanken som VP:n får styra skulle ju kunna funka?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad båkan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Byta till bergvärme
« Svar #43 skrivet: 28 november 2007, 06:06:12 »

Jag vet inte om lösningen är så intressant, men jag tror nog, men den lilla kunskap jag har, att det ska fungera. Om jag använt fast kondensering hade det varit enklare och blivit färre rör och ventiler, helt klart. Nu ville jag använda flytande kondensering och det känns naturligt att göra varmvatten i övre delen av acktanken. Värmen skulle jag kunna låta gå rakt ut i golvvärmen, men jag ville använda mittendelen av tanken som volymförstorare. Och i undre delen av tanken låter jag solen värma. Och då blir det ungefär som jag gjort tror jag. Jag har loggning av en massa temperaturer redan idag, så om en vecka ser jag väl hur det funkar.

Jag har en 6 kW elpatron för värme och en 3 kW elpatron för varmvatten i acktanken idag, mest som reserv. Jag har inte tänkt så mycket på detta, men det rimliga är väl att vp-n får styra 6kW elpatronen via en kontaktor. Jag har hittat hur man i så fall skulle koppla in kontaktorn så det går att lösa. Får se om det blir så kallt i vinter att jag kopplar in detta eller om det klarar sej med vp-n.

Borrning blir på fredag, pumpen är testad (utan start av kompressor) och varma sidan är fylld och avluftad. Troligen driftstart på fredag kväll.
Budgeten ligger fortfarande på 90.000 kr, inga stora extrakostnader hittills.

Håkan
En vuxen+två barn. 2x140 m2 plus källare villa från 30-talet under renovering utanför Kungälv
Nibe 1135-10 + 202 m energibrunn, Soltank 750 liter, solpaneler 18 m2 platta, UVR 1611
Pool 3,7x7,3m
Nuvarande förbrukning 5.500 kWh sol, el okänt

Utloggad båkan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Byta till bergvärme
« Svar #44 skrivet: 30 november 2007, 19:30:25 »

Nu är pumpen igång! Borrarna var färdiga vid 18-tiden och pumpen var igång innan de hann köra härifrån.
Första intrycket är väldigt positivt. Pumpen brummar lite, och den verkar har högre effekt än pelletspannan.
Diffen mellan kbin och kbut ligger kring 4 grader och det verkar helt okej. Jag får låta pumpen jobba lite så att saker stabiliseras.
Jag ska använda en hand-termometer för att mäta diffen melan framledning och retur för att se att det ligger rätt, men det får bli i morgon.

Tack för hjälpen allihopa!

Håkan
En vuxen+två barn. 2x140 m2 plus källare villa från 30-talet under renovering utanför Kungälv
Nibe 1135-10 + 202 m energibrunn, Soltank 750 liter, solpaneler 18 m2 platta, UVR 1611
Pool 3,7x7,3m
Nuvarande förbrukning 5.500 kWh sol, el okänt

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!