0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
På vintern så är funkar det du skriver, då är det enkelt. vp-n värmer huset och varmvatten via växelventi(er). vp-värmen går via existerande shunt ut till golvvärmen. Här får jag försöka synka temperaturkurvorna mellan Nibe och existerande shuntstyrning, Solen ger så lite på vinter så man kan glömma dess inverkan.
På sommaren så går i princip all solvärme till poolen. Jag har bara en solslinga i tanken som värmer i botten. Pga av detta kan jag inte värma varmvatten fullt ut med solen, det görs med elpatron istället. Jag har normalt 50 grader varmvatten-temp, men klockan 5.00 höjer jag den till 55 så morgonduscharna klaras av. Strax därpå sänker jag till 45, och där ligger tempen när dagen börjar. Är det en solig dag får jag ändå upp tempen på varmvattnet något. Och vad jag kan se så ska poolstyrningen kunna se till att hålla en minsta temperatur, så det kommer att funka.
Jag skulle öppna golvvärmen fullt och låta VP:ns kurva själv bestämma temperaturen. Annars så kan du få den situationen att VP:n "gasar" och golvvärmen "bromsar" vilket ger sämre COP.
Hade du tänkt att skaffa pool-tillbehöret till din VP så kommer du inte kunna värma poolen med solen. Jag skulle nog fundera på befintlig lösning med att använda acktanken för VV och poolvärmning och ladda överdelen av tanken via VP:ns växelventil och botten av tanken med solen.