0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Tack för förslag! Så det jag behöver för att få någon av 3 st 240 v utgångar att skicka ut 240v vidare till cirkpumpen är : 1 st Art nr 2102110 Installationkontaktor 3pol 20A IK21-10 ?Konvektor 1 240 v utgång -------\Konvektor 2 240 v utgång ------- - Kontaktor ------- Cirkpump 240v Konvektor 3 240 v utgång -------/Kopplas både fas/nolla/jord via denna kontaktor ? Hm det står kanske i nån manual som medföljer... ?
Citat från: madmax skrivet 11 mars 2008, 08:41:08Tack för förslag! Så det jag behöver för att få någon av 3 st 240 v utgångar att skicka ut 240v vidare till cirkpumpen är : 1 st Art nr 2102110 Installationkontaktor 3pol 20A IK21-10 ?Konvektor 1 240 v utgång -------\Konvektor 2 240 v utgång ------- - Kontaktor ------- Cirkpump 240v Konvektor 3 240 v utgång -------/Kopplas både fas/nolla/jord via denna kontaktor ? Hm det står kanske i nån manual som medföljer... ? Nu tror jag du är ordentligt ute på hal is. Det finns (väl) ingenting som garanterar att de olika fläktkonvektorerna är matade med samma fas och där någonstans i kontaktorn så tänker du koppla ihop de olika 240V utgångarna från konvektorerna? Dessutom får du ström in bakvägen in i de andra konvektorerna när en av konvektorerna kallar på cirk-pumpen, vilket kan leda till missförstånd om man drar ur kontakten till en konvektor och tror att den är strömös...Vad man skall ha, är ju inte en 3-polig kontaktor, utan en 1-polig kontaktor som har 3 styringångar ORade.Tycker ett trådlöst system är mycket bättre... Då behöver du inte arbeta så mycket med starkspänning och riskera att blanda olika faser med varandra. Dessutom kan du mata cirkulationspumpen med en spänning som ligger nära den.
Alt. 3st 1-poliga kontaktorer.