Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Använda frikyla som avfuktare??  (läst 4141 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tommy_B

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
Använda frikyla som avfuktare??
« skrivet: 27 juli 2007, 20:36:37 »
Hej,
jag håller på att byta isoleringen kring mina KB-rör i källaren och såg att det blir hur mycket kondens som helst kring rören. Jag funderar på att använda detta som avfuktare. Jag har frilagt 2x3 m KB-rör och såg att det har droppat ned 0.5 l vatten på en dag. Mer klarar inte min Woods-avfuktare heller.
På sommaren när fukten i källaren är som värst skulle det vara nyttigt om man kunde utnyttja rörens kalla ytor för att dra ut fukt ur luften. Klart att tempen i rören ökar något men delta T borde bli lika. Och det är tillräckligt varmt i källaren så jag saknar inte den lilla värmen detta fenomen drar.
Finns det någon som har ideer? Finns det färdiga produkter för detta?

Mvh

Thomas

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29420
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Använda frikyla som avfuktare??
« Svar #1 skrivet: 27 juli 2007, 21:12:38 »
Jag vill minnas att någon för något (några?) år sen använde denna princip för att avfukta sin pool/relax-avdelning. En frikyleanlägging har allt färdigt och avfuktar effektivt, där ingår en droppskål och det är relativt enkelt att leda bort vattnet. Blir rummet för kallt så är det bara att värma med en radiator/fläktkonvektor med sin VP till relativt låg kostnad, COP överstiger väl 5 på sommaren... ^-^
« Senast ändrad: 27 juli 2007, 21:16:03 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad jonasmj

  • Kan inte pÃ¥stÃ¥ att jag är en:
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 324
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Frikyla!
SV: Använda frikyla som avfuktare??
« Svar #2 skrivet: 21 augusti 2007, 19:29:46 »
Kan ingen utveckla idén lite mer?

Inloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Använda frikyla som avfuktare??
« Svar #3 skrivet: 21 augusti 2007, 22:50:49 »
Jag har installerat en fläktkonvektor (Carrier 42N33) i taket i ett rum på övervåningen för att hålla sommarvärmen i shack och jag kommer att installera ytterligare en (Carrier 42N43) i garage/förråd mest för att fixa avfuktning, och även hålla ned tempen lite när det är som varmast.

Jag har iofs en avfuktare i garaget, men den är liten och har ganska begränsad kapacitet. Fläktkonvektorn har en hyfsat kapabel fläkt och kommer nog att få bra snurr på luften.

Jag har planerat att koppla en hygrostat till konvektorn, möjligen också ett tidur, men jag tänkte kolla hur det funkar med manuell manövrering först.

Jag antar jag får skruva upp kurvan till golvvärmen något för att kompensera för kyleffekten. Tyvärr klarar min VP bara innegivare på en krets, och jag har den till huskretsen för närvarande.

När det var som varmast och fuktigast för ett par veckor sedan rann det kopiösa mängder vatten från den installerade konvektorn.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Linnex

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Alvesta
  • Antal inlägg: 269
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Använda frikyla som avfuktare??
« Svar #4 skrivet: 22 augusti 2007, 14:29:35 »
Argo ASW 47 har i styrsystemet en speciell avfuktningsfunktion. Hur den arbetar har jag ingen aning om.
Thermia Diplomat 6 med inne givare (installerad 05-02-17), 118 m aktivt hÃ¥l. 165 m2 enplans + 40 m2 garage. Värmekurva 35. VP förbrukning  4200 kWh.

Frikyla med VVX och takkassett ASW 47 som då även körs värme på under Vintertid.

Utloggad thermiaanvändare

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Thermia Duo Optimum 16KW + 2st 300lit TWS
SV: Använda frikyla som avfuktare??
« Svar #5 skrivet: 08 december 2008, 20:21:02 »
Jag har ett litet hyreshus med en liten tvättstuga och ett torkrum. I taket på torkrummet har jag takmonterat en termostatstyrd fläktkonvektor (Aermec Omnia UL16-C -den har elektronisk termostat- med tillbehöret kondensvattenuppsamlare-BC 20). Konvektorn matas med brinevätska via separat cirkulationspump. Denna cirkulationspumo och strömmen till fläktkonvektorn styrs av ett fuktighetsrelä. Blir fuktigheten under 30% stängs kylsystemet av. Brinevätskan leds från fläktkonvektorn in i bergvärmepumpen (bergvärmepumpen kan även ta ytterligare brinevätska direkt från berget eftersom flödet genom fläktkonvektorn är för litet för pumpen). Kondensvattnet från fläktkonvektorn samlas upp och leds ut i avloppet. Jag fick komplettera med ett extra värmeelement (som drivs av bergvärmepumpen) i torkrummet. Om man på eftermiddagen-kvällen hänger upp 8-10 maskiner tvätt är allt torrt nästa morgon. Det här fungerar inte på sommaren när det är varmt för då stänger bergvärmepumpen av uppvärmningen av huset och då stänger fläktkonvektorns termostat av kylan när temperaturen blir för låg. På sommaren kör jag en vanlig avfuktare. Jag har skrivit mer om hur jag även anväder kyla i resten av huset i tråden "Thermia Kylmodul Aktiv/passiv ".

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!