0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Skulle jag idag köpa exempelvis ett paket med 60 rör och styrning för 24000 - 7500(bidrag) + 5000(installation) blir summan 21500 lite grovt höftat.Leverar då dessa 4500 kWh enligt SP-test och jag kan använda all energi har jag sparat cirka 1125 kr på ett år, 4500/3(COP på VP)*0,75(elpris).Summa 21500/1125 = 19,1 år återbetalning i dagsläget, tredubblas elpriset blir det då ca 6,5 år.Ekonomiskt inte allt för attraktivt men av teknikintresse/hobbyskäl skaffar jag nog ändå inom några år.
Hej Ville Vessla! Håller fullständigt med dig, har man inget spec annat att pyssla med så kan jag också tänka mig att pröva detta om några år ev, även om det fn är helt ointressant i ett rent ekonomiskt perspektiv.Mvh Raffen.
75 öre i elpris kan väl inte många själar ha?
ink nätavgift?
Citat från: Hansson skrivet 12 juli 2007, 12:22:09ink nätavgift?Exkl nätavgift men det är ju en fast avgift du får betala även om förbrukningen är noll.MVH // Rolle
Citat från: Ville Vessla skrivet 12 juli 2007, 10:55:05Skulle jag idag köpa exempelvis ett paket med 60 rör och styrning för 24000 - 7500(bidrag) + 5000(installation) blir summan 21500 lite grovt höftat.Leverar då dessa 4500 kWh enligt SP-test och jag kan använda all energi har jag sparat cirka 1125 kr på ett år, 4500/3(COP på VP)*0,75(elpris).Summa 21500/1125 = 19,1 år återbetalning i dagsläget, tredubblas elpriset blir det då ca 6,5 år.Ekonomiskt inte allt för attraktivt men av teknikintresse/hobbyskäl skaffar jag nog ändå inom några år.Skaffa rör, men akta knäna! Jag menar när hakan ramlar ner, då Du märkar att besparingen blir större än så där... Tror inte en sekund å att COP blir 3 i medel för en VP. Varför? Jo för att när COP är högt (vår, sommar å höst) på pumpen, då gör solfångrna nästan allt jobbet. VP:n kommer alltså att få jobba när Du har ett sämre COP än 3 i medel. Å ett elpris på 75 öre, det kommer aldrig Vi att få se mer, inte om Vi inte själva tillverkar den på nåt billigt sätt.mvh humlan.
Citat från: humlan57 skrivet 12 juli 2007, 12:16:36Citat från: Ville Vessla skrivet 12 juli 2007, 10:55:05Skulle jag idag köpa exempelvis ett paket med 60 rör och styrning för 24000 - 7500(bidrag) + 5000(installation) blir summan 21500 lite grovt höftat.Leverar då dessa 4500 kWh enligt SP-test och jag kan använda all energi har jag sparat cirka 1125 kr på ett år, 4500/3(COP på VP)*0,75(elpris).Summa 21500/1125 = 19,1 år återbetalning i dagsläget, tredubblas elpriset blir det då ca 6,5 år.Ekonomiskt inte allt för attraktivt men av teknikintresse/hobbyskäl skaffar jag nog ändå inom några år.Skaffa rör, men akta knäna! Jag menar när hakan ramlar ner, då Du märkar att besparingen blir större än så där... Tror inte en sekund å att COP blir 3 i medel för en VP. Varför? Jo för att när COP är högt (vår, sommar å höst) på pumpen, då gör solfångrna nästan allt jobbet. VP:n kommer alltså att få jobba när Du har ett sämre COP än 3 i medel. Å ett elpris på 75 öre, det kommer aldrig Vi att få se mer, inte om Vi inte själva tillverkar den på nåt billigt sätt.mvh humlan.Ehhhh? Var det inte precis jämförelsen Mellan med och utan solfångare han gjorde?Dvs Utan solfångare ligger cop på ett snitt på 3 per år. Troligvis ligger väl coop som högst när det är varmare och solfångaren gör sitt jobb som bäst vilket borde göra att besparingen blir ännu mindre ? Eller var brister jag i mitt resonemang?
Just de, utan solfångare. Å då blir COP högt, eftersom VP:n har högt COP, då solfångarna kan göra jobbet istället för VP:n. Under den kalla årstiden sjunker ju COP på VP:n, så rätt uträkning för COP kan inte bli ett medelvärde för hela året, utan måste ses mot antal driftimmar, om Du förstår hur jag menar. Hoppas inte Vi har nåt missförstånd, som Vi försöker reda ut nu bara Eller att jag drabbats av hjärnsläpp, men då får väl nån annan gå in å rätta till det.mvh humlan.
Måste va jag som är dum som inte fattar :-[..., men om medel-COP blir lägre, så blir ju besparingen med VP mindre. D.v.s när den endast används på vintern, å kanske då får ett COP på 2 i snitt, istället för 3. Sen kan Du öka COP på vintern, om solfångare får hjälpa till å förvärma vattnet, så den besparingen ska åxå räknas in, nåt som jag antar inte heller är gjort.mvh humlan.