Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Fjärrstyrning av temperatur (grundvärme / komfortvärme)  (läst 4121 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mackey

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
Vilket eller vilka fabrikat kan jag välja mellan för att kunna fjärrstyra min framtida luft/luft värmepump på något vis.

Jag vill kunna växla mellan grundvärme och komfortvärme på något vis via Internet, GSM, eller på annat sätt? Det räcker om jag kan öppna eller sluta ett relä (grund/komfort) så kan jag fixa styrningen själv.

Jag har läst tråden "Ändra rumstermostatens arbetsområde" (http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=10896.0) och det är ju en möjlig lösning att via ett relä koppla in ett parallellmotstånd. Helst skulle jag vilja ha en pump som är konstruerad för fjärrstyrning och även för att hålla låg grundvärme (för att slippa problem med avfrostningen.
IVT Greenline HT Plus C på 6 kW installerad sommaren 2007 (samma installation har gjorts i 24 andra likadana hus i vårt radhusområde).
Borrhålen är 130 m djupa.
Husen ligger i Stockholm/Vällingby, är på 100 m2 och byggda 1957 i sten (tegel och radonfri blåbetong) och med gamla kopplade 3-glasfönster (3 vanliga glasrutor i fönsterbågen).

Priset för denna "löpandebandinstallation" är 107 000:- kr per hus inklusive allt. Dessutom väldigt snyggt arbete både ute och inne.

Utloggad Sture

  • ฮัทเสห์
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BORÃ…S
  • Antal inlägg: 534
  • Karma +0/-0
Tidigare Völund 777 luft/vattenpump installerad 1983 dockad till en CTC oljepanna från 1970. Byte i dec 2004 till IVT Optima 700 och Ep 290 A/W. Ytongvilla byggd 1970, 109 m2 med källare i Borås.

Förbr senaste mÃ¥nad (aug), medeltemp i BorÃ¥s +16,2°: Värme och varmvatten 169 kWh, hushÃ¥llsel 353 kWh. Senaste 12 mÃ¥n 11.806 kWh resp 5.169 kWh. Rumsgivare i källaren inställd pÃ¥ 20°.

Utloggad Mackey

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
Det verkade ju lovande, till man ringde IVT.
Fjärrstyrningen finns inte i verkligheten!!!

De räknar med att börja leverera IR-modulen i augusti så det är ju ändå ganska lovande.

Tack för tipset.
IVT Greenline HT Plus C på 6 kW installerad sommaren 2007 (samma installation har gjorts i 24 andra likadana hus i vårt radhusområde).
Borrhålen är 130 m djupa.
Husen ligger i Stockholm/Vällingby, är på 100 m2 och byggda 1957 i sten (tegel och radonfri blåbetong) och med gamla kopplade 3-glasfönster (3 vanliga glasrutor i fönsterbågen).

Priset för denna "löpandebandinstallation" är 107 000:- kr per hus inklusive allt. Dessutom väldigt snyggt arbete både ute och inne.

Utloggad Gla

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Jämtland / Sverige
  • Antal inlägg: 557
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥nga värmepumpar blir det!!
Fick du reda på något pris?
Anläggning 1:
Nibe Fighter 1215-7, driftsatt 2004-10-01, Ytjord med ca 550 m aktiv kollektor (2*300m), 14 sektionsradiatorer av typen Rex, uppsskattad vattenvolym vb ca 150-180 liter, 2 st RG20 som går att växla mellan (underhålsvärme samt "bovärme") växling görs med uppringd gsmmodul. 170m2 uppvärmd yta, byggår -58, tilläggsisolerat -01 (Fritidshus/Föräldrahem)

Anläggning 2:
Total boyta 200 m2 + 90 m2 garage.
Konverterat mitt hus frÃ¥n direktverkande el till vattenburet, vÃ¥ren-hösten 2005. Golvvärme NB, 290m 17mm slang samt 2 st radiator (Thermopanel) och 1 st radiator av typen Rex.  5 radiatorer (Thermopanel) pÃ¥ övre plan. Ca 370 liter vattenvolym (170 liter + 200 liter acktank). RG10 rumsgivare
Nibe Fighter 1230-8, driftsatt 2005-12-15, Ytjord med  600m kollektor (2*300m). 200m2 uppvärmd yta, byggÃ¥r -36, renoverat -73, tilläggsisolerat -01-04. Utbyggt 2010-11 med 60m2 (30m2 i tvÃ¥ plan)
Garage 90m2 betongplatta, via värmeväxlare och 20m kulvert. Håller ca +10 grader.
Denna anläggning loggas!

Anläggning 3:
Mitsubishi FH25 VEHZ 635, installerad 18/11 2013.
(Sanyo, SAP-CRV123EHNA, installerad 15/10 2006, Sanyon "har lämnat in" under oktober 2013.)
95m2 uppvärmd yta, byggår -81, direktverkande el.

Anläggning 4:
Har kompletterat värmen i garaget med en Mitsubishi Electric MSZ-GE25VAH (Q-Heat 450) eftersom min Nibe 1230-8 inte orkar med (efter utbyggnaden av huset på 60 m2) fullt ut när det är kallare än -15 C. (Installerad 2012-10-24)

Anläggning 5:
Panasonic NE9-PKE i stallbyggnad. För underhållsvärme på ca 8 grader (Installerad 2013-11-21)

http://www.vplogg.tk/

Utloggad Mackey

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
Som sagt, produkten finns inte riktigt ännu, men priset på IR-modulen ligger runt 1500:- kr om jag minns rätt. Sedan tillkommer utrustning för att ta emot din styrsignal, en lämplig GSM-mottagare till exempel. Det vet jag inte vad det kostar.
IVT Greenline HT Plus C på 6 kW installerad sommaren 2007 (samma installation har gjorts i 24 andra likadana hus i vårt radhusområde).
Borrhålen är 130 m djupa.
Husen ligger i Stockholm/Vällingby, är på 100 m2 och byggda 1957 i sten (tegel och radonfri blåbetong) och med gamla kopplade 3-glasfönster (3 vanliga glasrutor i fönsterbågen).

Priset för denna "löpandebandinstallation" är 107 000:- kr per hus inklusive allt. Dessutom väldigt snyggt arbete både ute och inne.

Utloggad sdujolo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sundsvall/Sverige
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hej jag håller på ta fram en egen styrning för att jag tyckte det som fanns på marknaden inte är speciellt bra. Det kommer vara en separat CPU enhet där all tex all logik inställningar mm ligger. Man kan sen köpa till tex GSM, telefon eller internet styrning som skickar kommandon till CPU enheten som styr reläer, läser av ingångar, temperatur mm. Har även gjort en egen IR modul som kan styra SANYO inverter men i framtiden kan andra märken tas fram beroende på efter frågan.

Mvh /Jörgen

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!