Hej alla,
Vår bergvärmeinstallation har nu snart varit i drift i två år, och under hela denna tid har trycket på köldbärarsidan varit i dalande, visserligen långsamt, men ändå. Jag vill minnas att det var 1.5 bars övertryck vid driftstart, nu är det nere i 0.5 bar. Enligt leverantören (Varmitek) skall det hålla över 1 bar (enligt tråden
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?board=10;action=display;threadid=1478 finns det tydligen folk som kör trycklöst).
Hursomhelst, när rörisen installerade alltihop använde han en pump som slangade brinevätska in i systemet, och enligt bruxet kan man använda trädgårdsslangen efter att först ha fyllt den med brine och sedan öser man på med vattentryck i bortre änden. Ja det låter ju lite "händige farbrorn" över detta (om ni sett böckerna från den tid när vi svenskar hade tid men inte pengar). Vad som inte stod i bruxet var hur lång slangen bör vara och när man kan förväntas fylla på vatten istället för brine med denna lösning o.s.v.
Så till min första fråga - är det någon som har någon annan lösning än Händige Farbrorns cykelslang, typ "den där pumpen på Rusta passar perfekt" eller "min röris tar bara 500 för det jobbet, så det är ingen idé att pyssla själv" eller nåt?
Fråga två - är det någon som kört Händige Farbrorn-spåret och har koll på hur mycket vätska som behövs för att trycka upp ett 160 meters bergvärmesystem från 0.5 till 1.5 bar?
Fråga tre - är det normalt att trycket ständigt sjunker i KB-systemet givet att det är så lite vi talar om här? Om det vore en aldrig så liten läcka, borde inte trycket sjunka fortare då?