0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
vad som görs i polarmodellerna är att man varvar upp kompressorn på en ras 10 polar till ungefär somma hertz som på en ras 13 (inte polar)
Jag är av princip emot nordenmodeller.Varför skulle en tillverkare sälja sämre värmepumpar till frankrike, tyskland, italien m.fl länder där det på vissa orter blir precis lika kallt som i "norden".Kalla det istället produktutveckling och inför förbättringarna på alla modeller oavsett var de säljs, det måste bli billigast för alla parter.
Citat från: Rickard skrivet 03 oktober 2007, 23:35:11Jag är av princip emot nordenmodeller.Varför skulle en tillverkare sälja sämre värmepumpar till frankrike, tyskland, italien m.fl länder där det på vissa orter blir precis lika kallt som i "norden".Kalla det istället produktutveckling och inför förbättringarna på alla modeller oavsett var de säljs, det måste bli billigast för alla parter.Jag har en italiensk kompis som har ett hus i norra italien i alperna, jag sa till honom att han skulle ha en luft/luft som gick när han inte var där men han hade inte hittat någon som sålde "värmepumpar" i hans lilla stad ........det jag vill säga är att jag tror inte det är så utbrett i resten av europa.....