0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Tyvärr faller dina rekomendationer. I alla fall enligt min mage Vill ej ha frånluft då jag har en släkting som jobbar med ventilation och hon har helt klart övertygat mig om ftx.
Han är även totalmotståndare till att blanda olika fabrikat. Hans lösning är alltså ctc luft/vatten med eco el plus separat varmvattenberedare. Och till detta skall min vattenmantlade kamin kopplas.
Citat från: tokan skrivet 29 juni 2007, 09:21:12Han är även totalmotståndare till att blanda olika fabrikat. Hans lösning är alltså ctc luft/vatten med eco el plus separat varmvattenberedare. Och till detta skall min vattenmantlade kamin kopplas.Jag tror att rörkillen har en poäng CTC EcoAir + EcoEl hör ihop pga den gemensamma styrningen. MVH // Rolle
Man kan koppla en luft/vattenvärmepump mot en acktank och låta den jobba med fast kondensering om man vill det.Rickard lade in en länk till Euronoms Exotank som kan fås i storlekar från 500 upp till 3000 liter + diverse extra utrustning som VVB, solslingor och shunt.http://www.euronom.se/filer/EU_ExoTank_13-0604-286_w.pdfTill denna kan du sen docka en vattenmantald kamin, solpaneler och valfri luft/vattenvärmepump (kolla på Airwell förutom Nibe 2020, CTC EcoAir, IVT Optima eller varför inte en ExoAir från Euronom).
Är det jag hört om flvp tillsammans med vattenmantlad kamin inte fungerar? Annars känns ju det som ett billigare alternativ ialla fall om man bara ser till investeringen.
Kaminen är dock helig. SKALL ha en vattenmantlad kamin. Förstår inte riktigt vad som är så fel med det. Kan inte kan plocka bort golvvärme ur husleveransen. Elda vanligt kan jag ju då inte utnyttja fullt ut då det tydligen är ett för trögt system och inget varmvatten ger det heller. Älskar att elda, har gratis ved och har alltid eldat mycket. Varför då göra det för kråkorna? Det kanske inte är ekonomi i en vattenmantlad kamin på det sättet men om man ändå eldar så kan det väl omöjligt bli en dålig affär? Vart är det jag tänker så hejdlöst fel?
"Kul" att du är beredd att betala för att få elda, du påminner mig om mina barn som älskar att elda i kvarterets lekpark, oavsett om det grillas eller ej! Ren och skär eldningsglädje! ThumbsupPå pitemål kallar vi det "vedamaal" (fritt översatt = sjukligt besatt av vedeldning, oavsett vedermödorna)